JonnyF Startet 27.September.2012 Del på Facebook Startet 27.September.2012 Er det virkeligt så farligt som folk vil ha det til? Har lest meg grønn av beskymring her inne, eg selv har ligget en vinter med landstrøm, men begynner og tvile på om eg skal denne! Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
REM Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Jeg ligger med landstrøm året rundt Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Worry II Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Mener du på land, eller på vannet ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 (redigert) Året rundt. På vannet. Redigert 27.September.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mariell Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Hele vinteren og halve sommeren er landstrøm tilkoblet. Ligger på vannet hele året. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
JonnyF Svart 27.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2012 Mener du på land, eller på vannet ? På vannet. Folk er jo hysteriske ang tæring på anoder osv..... Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 På sjø , og med strøm heile året. Det er berre å holde landstrømmen inne i ledningene der den skal være, så er det ingen problem vil eg tru. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
aileenll Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Jeg foretrekker kona! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Mix Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Så kjedelig da. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Forøvrig har jeg landstrøm tilkoplet året rundt og ligger på sjøen året rundt. Og har gjort det med flere båter de siste 30 år. Galvanisk tæring tar offeranoder seg av. Elektrolytisk tæring har jeg aldri hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Bor i båten og ligger med landstrøm konstant (nei, kobler så klart fra når jeg skal ut på tur). Hadde båten oppe i sommer, anodene var spist opp sånn ca. halvveis etter i alle fall et par år i sjøen. Propellen var en smule rød, det likte jeg ikke, så var nøye med at den nye anoden fikk god kontakt med denne. Har hørt andre har hatt god erfaring med å montere zinksaver (galvanisk isolator), så en slik en skal på plass nå til vinteren. Heldigvis er det oppegående folk som drifter havna jeg ligger, de holder det elektriske anlegget ved like. Men, man kan aldri være helt sikker, en seilbåt i havna fikk store tæringsskader da laderen i en nabobåt datt nedi kjølrenna og lå der noen uker. Så det er ikke nødvendigvis landstrømmsanlegget det er noe galt med, det kan like godt være andre båter, og så slår det ut via den fells landstrømmen. Hadde seilbåten hatt galvanisk skille (dyrere og større enn galvanisk isolator) hadde problemet vært unngått, ifølge elektroekspertene i havna. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 (redigert) jeg ligger med landstrøm hele året. Var oppe i våres og måtte bytte alle anodene. Ingen synlig tæring på propeller. I havna er det ganske nytt og proft anlegg. Men jeg gremmes til tider når jeg ser fillette kabler tilkoblet landstrøms anlegget Noen gidder ikke ta dem opp av vannet en gang. Har fått til vane og ta dem opp når jeg passerer Redigert 27.September.2012 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Astor Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Gjør det samme. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Free Lillehammer Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Ang. tæring, kan du gå for et landstrømssystem med galvanisk isolator innebygd. Plug-and-play! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Jeg ligger på landstrøm på vannet hele året. Har kuttet jordledningen på landstrømskabelen og har koblet jord ombord til Jordingsplate. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Free Lillehammer Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Jeg ligger på landstrøm på vannet hele året. Har kuttet jordledningen på landstrømskabelen og har koblet jord ombord til Jordingsplate. RSL Er dette noe du har montert under vannlinjen som sitter på permanent? Hva da med tæring av denne? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Landstrøm året rundt, men uten lang erfaring med dette.... Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Landstrøm om vinteren solcellepanel om sommeren for da bruker jeg ikke noe varme har ingen lader koblet til bateriene det er det kun solcellepanelet som tar seg av og det holder bateriene på topp ikke hatt noe mere tæring en va som er normalt på sinken ligger ute året rundt i Strømstad Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Planlegger med landstrøm i år, men dobbelisolerer slik at det ikke på noen som helst måte er direkte eller indirekte strømlekkasje via jord eller annet. Dvs. koble fra båtstrømmen når lader er tilkoblet. Det kan alltid oppstå krypestrøm, så jeg er obs på å holde alle kabler på god avstand fra vann og metall. Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
RSL Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Er dette noe du har montert under vannlinjen som sitter på permanent? Hva da med tæring av denne? Den var montert når jeg kjøpte båten og når jeg fikk av bunnstoffet på den, så virket den også :-) Det sitter permanent under vannlinjen og gir deg jord ombord så lenge du ligger på vannet. Jeg har ikke sett noe særlig med tæring på den, men min er også forbundet med en Zink, så det er mulig det er årsaken. Her feks: http://www.seatronic.no/strom-diverse-strom-c-50_196/glomex-jordingsplate-p-2479 Og HER er en av flere tråder på Baatplassen om dette temaet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mulligan Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Den jordplata til Seatronic er ikke til beskyttelsesjord. Den er et jordplan for radioinstallasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Året rundt i 9 år, ikke tegn til tæring. Har og hatt på lading/ vedlikeholdslading hele tiden og batteriene holdt i 8 år- Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Året rundt i 9 år, ikke tegn til tæring... Til og med jeg, som ikke har på landstrøm, får jo tæring på anoder. Jeg regner med at dere bytter disse en gang i året, i det minste ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Jah... til og med påhengsmotorer som står på pionerjolla har anoder. Hysteri om strøm. Slapp av. Min bestemte påstand er at landjord ikkje skal være i kontakt med noko utenom kontakter ombord, slik at ikkje min propell får lide av jordfeil fra ute-lampen på veggen på sjøbua. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Renita Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Landstrøm i vinterhalvåret og skifte av zink på drev og baugpropell en gang i året. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.