Jump to content

Hvem ligger med landstrøm hele vinteren?


JonnyF

Recommended Posts

Tar båten opp annet vert år for smøring av bunnstoff og skifting av anoder. Anoden på propelakslingen er det faktisk litt igjen av da. Heller aldrig vært plaget av irr noen steder, ikke på noen kontakter eller brytere. Har heller ikke fjærnet jordingen fra landstrømmen som mange har gjort.

 

Reidar

Link to post
Share on other sites

Satt inn en Sinksaver fra Sterling i fjor.

Hadde før det, noe større forbruk av anoder enn jeg syntes var normalt.

Anodene på varmeveksler og oljekøler byttet jeg 2 ganger i året.

Nå var de knapt halvspist etter ett år.

Utvendige anoder ble byttet Våren 2011.

Var under båten og sjekket anodene både 30 Mai og 5. August, var fortsatt under halvspiste.

Min konklusjon Sinksaver funker.

 

Båten skal opp 4 April Da blir det utveendig anodeskifte.

Motoranodene bytter jeg nå i høst.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi har en båthavn som vi for første gang skal etablere isopropeller i. Vi blir 6 båter der i år og har ikke tidligere hatt nevneverdige problemer med galvanisk tæring, men ettersom vi skal ligge en hel vinter med varme i båtene så ønsker vi å være på sikre siden. Hva skal vi gjøre?

 

1. Få en elekriker til å sjekke at det ikke er jorfeil i bryggas landstrømanlegg?

2. Stille noen krav til båtene?

? Hvilke krav???

Kan båtene koble varmen rett på landstømsanlegget?

Bør vi ha noen spesielle krav til landstrømsanlegget i båtene?

Krav om galvanisk isolator i alle båtene?

 

trenger råd her...... :pray:

Link to post
Share on other sites

har også på strøm hele året, var oppe på land og sinken var ikke slitt engang etter 17mnd. så nå er den i sjøen igjen,

varme på om vinteren + luftavfukter, lading av batteriene er kun hver 3 mnd, i vinterhalvåret.

har kun sink rundt seildrev og inne i seildrev, men jeg har også jordingplate .

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har alle moderne landstrømsanlegg i båter galvanisk isolator?

 

Hvordan finner jeg ut om mitt landstrømsanlegg har galvanisk isolator?

 

Det skal fremgå av manualen til landstrømssentalen du har i båten. Vet du ikke eller ikke finner ut av det, kan du gå utfra at det ikke er innebygd. Galvanisk isolator koster under tusen kroner.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hulda ble sjøsatt år 2000. Siden, minus ett år, har båten ligget i sjøen med landstrøm montert. Er på land en ukes tid hvert annet år, omtrent. På de årene tror jeg at jeg har skiftet en liten anode som sitter i baugen. Resten av anodene har mindre enn 80 % massetap. Jeg har kuttet ut å ha anode på propellen, gir for mye groe. For noen år siden ble det installert skilletrafo. Denne har ikke hatt invirkning på anodeforbruket.

Link to post
Share on other sites

Skal ha fire stk 200 watts ovner ombord i vinter. Ligger i boblehavn for første gang denne vinteren. Egen ledning fra brygga som kun går til varmeovnene. Ikke tilkoblet 220 volt anlegget ombord. Har solcelle som jeg tenkte skulle stå tilkoblet batteriene hele vinteren.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Ligger med landstrøm stort sett hele tiden. Skifter anoder når båten er oppe, som regel er de mindre enn halvveis tæret. Men, på tross av hissig bruk av strøm varte batteriene i 7 år. Det tilskriver jeg på dårlig teoretisk grunnlag at det er nyttig at de holdes oppladet.

 

7år vil eg jo si er rimelig lenge når det kommer til båtbatteri!:)

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Ligger nå med frostvakt i motor og tank rom pluss en vifteovn i kabin, så får vi se åssen det går med anodene til våren ! (Som det er alt for lenge til)

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

 

 

Den var montert når jeg kjøpte båten og når jeg fikk av bunnstoffet på den, så virket den også :-)

 

Det sitter permanent under vannlinjen og gir deg jord ombord så lenge du ligger på vannet.

Jeg har ikke sett noe særlig med tæring på den, men min er også forbundet med en Zink, så det er mulig det er årsaken.

 

Aldri hatt tæring på plata som jeg monterte 2005

 

Her feks:

http://www.seatronic.no/strom-diverse-strom-c-50_196/glomex-jordingsplate-p-2479

 

Og HER er en av flere tråder på Baatplassen om dette temaet.

 

RSL

 

En ting som er viktig ved montering av dynaplata, er og ikke bare kappe jorda fra landstrømkabelen men og sette på en bryter som er åpen når båten har kontakt med sjø.

Når da båten heises på land så må denne bryteren inn.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er noen som kan ha en ide om det hvil hjelpe på tæring og henge sink nede i sjøen på enden av flytebrygge ser da for meg og henge sink 1 meter ned i sjøen etter tau

 

Sinken arbeider ikke isolert, men ofrer seg til fordel for metallet det ellers er festet til, altså ingen avstandsarbeid. Det er ikke slik at sink tar unna/bruker opp strøm i vannet.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...