Jump to content

Hvem ligger med landstrøm hele vinteren?


JonnyF

Recommended Posts

Jeg ligger med landstrøm året rundt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bor i båten og ligger med landstrøm konstant (nei, kobler så klart fra når jeg skal ut på tur). Hadde båten oppe i sommer, anodene var spist opp sånn ca. halvveis etter i alle fall et par år i sjøen. Propellen var en smule rød, det likte jeg ikke, så var nøye med at den nye anoden fikk god kontakt med denne. Har hørt andre har hatt god erfaring med å montere zinksaver (galvanisk isolator), så en slik en skal på plass nå til vinteren.

 

Heldigvis er det oppegående folk som drifter havna jeg ligger, de holder det elektriske anlegget ved like. Men, man kan aldri være helt sikker, en seilbåt i havna fikk store tæringsskader da laderen i en nabobåt datt nedi kjølrenna og lå der noen uker. Så det er ikke nødvendigvis landstrømmsanlegget det er noe galt med, det kan like godt være andre båter, og så slår det ut via den fells landstrømmen. Hadde seilbåten hatt galvanisk skille (dyrere og større enn galvanisk isolator) hadde problemet vært unngått, ifølge elektroekspertene i havna.

Link to post
Share on other sites

jeg ligger med landstrøm hele året. Var oppe i våres og måtte bytte alle anodene. Ingen synlig tæring på propeller. I havna er det ganske nytt og proft anlegg. Men jeg gremmes til tider når jeg ser fillette kabler tilkoblet landstrøms anlegget :worry: Noen gidder ikke ta dem opp av vannet en gang. Har fått til vane og ta dem opp når jeg passerer

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Landstrøm om vinteren solcellepanel om sommeren for da bruker jeg ikke noe varme har ingen lader koblet til bateriene det er det kun solcellepanelet som tar seg av og det holder bateriene på topp ikke hatt noe mere tæring en va som er normalt på sinken ligger ute året rundt i Strømstad

Link to post
Share on other sites

Planlegger med landstrøm i år, men dobbelisolerer slik at det ikke på noen som helst måte er direkte eller indirekte strømlekkasje via jord eller annet. Dvs. koble fra båtstrømmen når lader er tilkoblet. Det kan alltid oppstå krypestrøm, så jeg er obs på å holde alle kabler på god avstand fra vann og metall.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Er dette noe du har montert under vannlinjen som sitter på permanent? Hva da med tæring av denne?

 

Den var montert når jeg kjøpte båten og når jeg fikk av bunnstoffet på den, så virket den også :-)

 

Det sitter permanent under vannlinjen og gir deg jord ombord så lenge du ligger på vannet.

Jeg har ikke sett noe særlig med tæring på den, men min er også forbundet med en Zink, så det er mulig det er årsaken.

 

 

Her feks:

http://www.seatronic.no/strom-diverse-strom-c-50_196/glomex-jordingsplate-p-2479

 

Og HER er en av flere tråder på Baatplassen om dette temaet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jah... til og med påhengsmotorer som står på pionerjolla har anoder. Hysteri om strøm.

Slapp av.

Min bestemte påstand er at landjord ikkje skal være i kontakt med noko utenom kontakter ombord, slik at ikkje min propell får lide av jordfeil fra ute-lampen på veggen på sjøbua.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...