KenTore Startet 28.September.2012 Del på Facebook Startet 28.September.2012 Hei Jeg har et VP290 dp drev. Nå som båten er på land. Er det 5-10cm dø gang på det. Eller hvordan skal jeg forklare det. Dytter jeg på det. Detter det fra side til side. Som det skulle vært løst og ikke sitter fast. Dette har jeg lagt merke til når jeg kjører. Da båten holder rett-kurs. Men helt ut av det blå svinger den. Føles ut som drever er løst og kan dyttes/svinges på med hond-kraft. Nå som den er på land. tar jeg honda mi på det. og Dytter side til side. Så donker det fra side til side.5-10cm. *Kan laste opp video* noen som veit hva jeg kan gjøre? Eller hva som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Du har mest sansynlig slark i styringen din, få ein til å skubbe drevet fram og tilbake på innsiden så ser du om du kan se noe dø gang i styresylinderen din, evt, kan det være styrehjelmen din som er slitt nede ved bolten på drevet, sjekk at det ikkje er slakk i foringen.. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
KenTore Svart 28.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2012 Båten skal de-monteres 90% denne vinteren. Så skal ha av drev og ut med motor. osv osv. Lurte bare på hva dette kunne være. eller om det skal være slik eller ikke. Lastet oppen video. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Det der er heilt normalt, ikkje no uvanlig det der;) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
KenTore Svart 28.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2012 Sikker? :D . Aner ikke selv. Hvofor har de laget det slik. Jeg veit jeg har noe som må byttes i dreve. Husker ikke i farta hva det heter. Men svinger jeg brått. *Full sving* kommer det en annen lyd. mer donking. Gjir jeg mer gass i så mye sving. Blir lyden betraktelig høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Litt slark vil det alltid være, men synes å være i meste laget. Det kan være slark i styrearmen ("rorkulten"). Det kan du sjekke med å følge med på innsiden når drevet beveges sideveis slik som på videoen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Du bør nok bytte plastforingene som opphengsboltene går i på gaffelen, samt sjekke nøyere om det er slark i akselen til hjelmen og innvendige bolter til styring osv. når drevet er tatt av, samt at lyden du hører sannsynligvis er kryssene på drivakselen som er dårlige. Sitér dette innlegget Link to post
KenTore Svart 29.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2012 (redigert) Fant et annet post her inne. Med PDF fil hvordan man skal ta alt av og bytte deler. Så da finner jeg vell det meste. Noe-uten om det vanlig som er lurt og vite i.h.h. til demontering av dette? Takker masse får svar. Redigert 29.September.2012 av KenTore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 3.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 Husk å monter slangklemmene rikitg ved montering, og smør alle bolter og skruer inn med gris,, er ikkje noe spesielt ved demontering. Den lyden du snakker om er nokk mest sansynlig som adeneo sa, knute eller lager i skjold, bytt lager i skjold når du først har motoren ute. Dette lager veldig romle lyd ved svinging. kontroll for vann i knutebelg. er det vann i knutebelge må du bytte kryssene i knuten + lager i skjold. Ang slarken i drevet ditt, er det veldig normalt at det er sånn som det der, men ja, det går an å få det bedre enn det er, men du vil aldri få det heilt stramt, men du kan bytte foringen ved bolten til styrehjelmen og foringene til opphengsboltene. så har du nokk fikset mye;) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 3.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 (redigert) Og at belgene snues riktig vei opp/ned (gjelder kanskje bare knutebelgen hvor dette er angitt på belgen). Redigert 3.Oktober.2012 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 bytt lager i skjold når du først har motoren ute Det sitter ikke transomlager i skjoldet på de drevene, men det sitter ett eller to lager i svinghjulskåpen, og dersom det er to lager må motoren frem osv. Og at belgene snues riktig vei opp/ned (gjelder kanskje bare knutebelgen hvor dette er angitt på belgen). Kan være viktig å huske på, og å sjekke om det står noe på belgen, men det skal normalt bare gjelde belger med klaff, og AQ290 kan ha klaff i belgen. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Jepp det stemmer adeneo, var singhjulskåpen eg tenkte på, men er ikkje alle som tenker på at det er svinghjulskåpen som kommer ut gjennom skjoldet,.så tenkte det letter eå forstår "skjold" :P Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Fant et annet post her inne. Med PDF fil hvordan man skal ta alt av og bytte deler. Så da finner jeg vell det meste. Noe-uten om det vanlig som er lurt og vite i.h.h. til demontering av dette? Takker masse får svar. Hei. Hvor finner jeg denne dokumentasjonen. Har tenkt å bytte disse. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Du bør nok bytte plastforingene som opphengsboltene går i på gaffelen, samt sjekke nøyere om det er slark i akselen til hjelmen og innvendige bolter til styring osv. når drevet er tatt av, samt at lyden du hører sannsynligvis er kryssene på drivakselen som er dårlige. støtter den. Navic hadde liknende "dødgang" på BB drev i vinter. jeg byttet foringer og presset inn nytt fett (det er mange som ikke vet at det er smørenippler baki her) og dødgangen var borte. :) Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 støtter den. Navic hadde liknende "dødgang" på BB drev i vinter. jeg byttet foringer og presset inn nytt fett (det er mange som ikke vet at det er smørenippler baki her) og dødgangen var borte. :) Hvor mange smørenippler ? Har bare sett en ? 290 dp fra 2003. Må kappe som går rundt aksel fjernes før gaffel taes ned ? Står mange instruksjoner hva man må gjøres for å få av gaffel, men hva må man gjøre mere etter at drev er tatt av står det lite om. Ekstremt trangt i motorrom falcon 26 med kad 43. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Hvor mange smørenippler ? Har bare sett en ? 290 dp fra 2003. Må kappe som går rundt aksel fjernes før gaffel taes ned ? Står mange instruksjoner hva man må gjøres for å få av gaffel, men hva må man gjøre mere etter at drev er tatt av står det lite om. Ekstremt trangt i motorrom falcon 26 med kad 43. er en skrått på siden av hylsen til styreakselen. Skru av tiltindikatoren, skru opp sett-skruen, og dra ut gaffelen. (kan sitte godt) foringer er lett å ta ut/sette inn. det er trangt uansett bak der. det er aldri god plass i bakkant på motoren på en drevbåt. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.