Jump to content

VP 290dp drev. Virker løst. ?


KenTore

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har et VP290 dp drev. Nå som båten er på land. Er det 5-10cm dø gang på det. Eller hvordan skal jeg forklare det.

Dytter jeg på det. Detter det fra side til side.

Som det skulle vært løst og ikke sitter fast.

 

Dette har jeg lagt merke til når jeg kjører. Da båten holder rett-kurs. Men helt ut av det blå svinger den. Føles ut som drever

er løst og kan dyttes/svinges på med hond-kraft.

 

Nå som den er på land. tar jeg honda mi på det. og Dytter side til side. Så donker det fra side til side.5-10cm. *Kan laste opp video*

 

noen som veit hva jeg kan gjøre? Eller hva som er galt.

Link to post

Husk å monter slangklemmene rikitg ved montering, og smør alle bolter og skruer inn med gris,, er ikkje noe spesielt ved demontering. Den lyden du snakker om er nokk mest sansynlig som adeneo sa, knute eller lager i skjold, bytt lager i skjold når du først har motoren ute. Dette lager veldig romle lyd ved svinging. kontroll for vann i knutebelg. er det vann i knutebelge må du bytte kryssene i knuten + lager i skjold.

Ang slarken i drevet ditt, er det veldig normalt at det er sånn som det der, men ja, det går an å få det bedre enn det er, men du vil aldri få det heilt stramt, men du kan bytte foringen ved bolten til styrehjelmen og foringene til opphengsboltene. så har du nokk fikset mye;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post

bytt lager i skjold når du først har motoren ute

 

Det sitter ikke transomlager i skjoldet på de drevene, men det sitter ett eller to lager i svinghjulskåpen, og dersom det er to lager må motoren frem osv.

 

Og at belgene snues riktig vei opp/ned (gjelder kanskje bare knutebelgen hvor dette er angitt på belgen).

 

Kan være viktig å huske på, og å sjekke om det står noe på belgen, men det skal normalt bare gjelde belger med klaff, og AQ290 kan ha klaff i belgen.

Link to post
  • 3 år senere...

Du bør nok bytte plastforingene som opphengsboltene går i på gaffelen, samt sjekke nøyere om det er slark i akselen til hjelmen og innvendige bolter til styring osv. når drevet er tatt av, samt at lyden du hører sannsynligvis er kryssene på drivakselen som er dårlige.

 

støtter den. Navic hadde liknende "dødgang" på BB drev i vinter. jeg byttet foringer og presset inn nytt fett (det er mange som ikke vet at det er smørenippler baki her) og dødgangen var borte. :)

Link to post

støtter den. Navic hadde liknende "dødgang" på BB drev i vinter. jeg byttet foringer og presset inn nytt fett (det er mange som ikke vet at det er smørenippler baki her) og dødgangen var borte. :)

 

Hvor mange smørenippler ? Har bare sett en ? 290 dp fra 2003. Må kappe som går rundt aksel fjernes før gaffel taes ned ?  Står mange instruksjoner hva man må gjøres for å få av gaffel, men hva må man gjøre mere etter at drev er tatt av står det lite om. Ekstremt trangt i motorrom falcon 26 med kad 43.  :smiley:

Link to post

Hvor mange smørenippler ? Har bare sett en ? 290 dp fra 2003. Må kappe som går rundt aksel fjernes før gaffel taes ned ?  Står mange instruksjoner hva man må gjøres for å få av gaffel, men hva må man gjøre mere etter at drev er tatt av står det lite om. Ekstremt trangt i motorrom falcon 26 med kad 43.  :smiley:

er en skrått på siden av hylsen til styreakselen. 

Skru av tiltindikatoren, skru opp sett-skruen, og dra ut gaffelen. (kan sitte godt) foringer er lett å ta ut/sette inn. 

det er trangt uansett bak der. det er aldri god plass i bakkant på motoren på en drevbåt. ;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...