Knutzen1 Startet 28.September.2012 Del på Facebook Startet 28.September.2012 Hva anbefaler dere å gjøre med tanke på service? Lønner det seg å vente til våren, eller er det ok å ta dette på høsten? Motorer er VP Kad32 x 2. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Ingenting er lønt med å vente til våren. Gjør det nå så vet du også tingenes tilstand og har mulighet til å evt korrigere ting FØR sesongen begynner Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Tja, tenker du å gjøre det selv? Jeg skifter motorolje og oljefiltre om høsten (og frostsikrer selfølgelig), Tapper litt olje av drevet for å sjekke oljen, er den grå tapper jeg av alt og fyller på en billigolje.Leverer da drevet til service rundt juletider (da verkstedene har minst å gjøre). Resten gjør jeg på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 1.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2012 Spørs hva trådstarter mener med service. Det kan uansett være greit å skille på hva som må gjøres og hva som med fordel kan og bør gjøres. Det som uansett må gjøres er frostsikring, resten kan strengt tatt vente. Skal batterier stå i båten bør disse evt. topplades for å takle kulde. Men som andre påpeker, egentlig ingen grunn til å vente. Personlig liker jeg å ta full service på motor og drev på høsten, da slipper jeg å ta det til våren. Med full service mener jeg ny olje på motor og drev, nytt olje- og drivstoffilter, ny kjøleveske på fersvannsystemet, nye anoder, gjennomspyling av sjøvannsystemet + frostveske, smøring av typiske smørepunkter, vasking av luftfilter, sjekke belger, sjekke/fylle veske for servo, trim, flaps osv + div. Dersom jeg virkelig er godt i gang sjekker jeg i tillegg impeller (evt. bytter), sjekker/bytter plugger, smører propellaksling. Gjør alt selv, men evt. bytte av belg overlater jeg til andre. Det er ikke nødvendigvis alt som er nevnt her som må tas årlig, men avhenger av bruk og hvor nøye du ønsker å være. Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 1.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2012 Tar oljeservicen på motoren på høsten. så slipper den å stå med forurenset olje hele vinteren, når den ikke bruker så ofte. varmkjører minst en gang i mnd gjennom vinteren (ofte i kombinasjon med båttur) Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 4.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Så det som er strengt tatt nødvendig er frostsikring og eventuelt oljeskift? Båten skal opp til våren uansett for polering, stoffing osv, så litt usikker på om det er noen vits å ta den opp nå på høsten også... Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Frostsikring er nødvendig, oljeskift kan strengt tatt vente, men vil være en fordel å ta på høsten. Oljeskift på motor er også greit å gjøre mens båten ligger på vannet. Drevoljeskift må derimot tas på land. Sitér dette innlegget Link to post
Monaco 27 Fly Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Det er vanskelig å si hva som er best. Dersom båten i løpet av vinteren står ute, og blir utsatt for stadige skiftinger mellom + og - grader (og det gjør vel de fleste), vil det dannes kondens i oljen. Da bør den skiftes på våren, for å få ut dette. Men samtidig er det heller ikke gunstig at den står over vinteren med den gamle oljen, da brukt olje inneholder små mengder syrer og svovel, som man helst ikke bør la stå i motoren over vinteren. Så det ideelle vil vel være å skifte olje på høsten, for så å lagre båten (eller i hvertfall motoren) i mest mulig stabil temperatur (over +5 grader)over vinteren. Eller skifte olje både høst og vår, om man gidder, og har råd til det :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.