Jump to content

Motor/drevservice på høst eller vår?

Knutzen1

Recommended Posts

Spørs hva trådstarter mener med service. Det kan uansett være greit å skille på hva som gjøres og hva som med fordel kan og bør gjøres. Det som uansett må gjøres er frostsikring, resten kan strengt tatt vente. Skal batterier stå i båten bør disse evt. topplades for å takle kulde.

Men som andre påpeker, egentlig ingen grunn til å vente. Personlig liker jeg å ta full service på motor og drev på høsten, da slipper jeg å ta det til våren. Med full service mener jeg ny olje på motor og drev, nytt olje- og drivstoffilter, ny kjøleveske på fersvannsystemet, nye anoder, gjennomspyling av sjøvannsystemet + frostveske, smøring av typiske smørepunkter, vasking av luftfilter, sjekke belger, sjekke/fylle veske for servo, trim, flaps osv + div. Dersom jeg virkelig er godt i gang sjekker jeg i tillegg impeller (evt. bytter), sjekker/bytter plugger, smører propellaksling. Gjør alt selv, men evt. bytte av belg overlater jeg til andre. Det er ikke nødvendigvis alt som er nevnt her som må tas årlig, men avhenger av bruk og hvor nøye du ønsker å være.

Det er vanskelig å si hva som er best. Dersom båten i løpet av vinteren står ute, og blir utsatt for stadige skiftinger mellom + og - grader (og det gjør vel de fleste), vil det dannes kondens i oljen. Da bør den skiftes på våren, for å få ut dette. Men samtidig er det heller ikke gunstig at den står over vinteren med den gamle oljen, da brukt olje inneholder små mengder syrer og svovel, som man helst ikke bør la stå i motoren over vinteren.

Så det ideelle vil vel være å skifte olje på høsten, for så å lagre båten (eller i hvertfall motoren) i mest mulig stabil temperatur (over +5 grader)over vinteren.

Eller skifte olje både høst og vår, om man gidder, og har råd til det :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...