Jump to content

First 40.7, 36.7, X-35 vs X-412

tor_ef

Recommended Posts

Disse listene på dekket er utrolig praktisk for turseiling, 412en er nærmere tur enn regatta, den er bred i skroget fordi den er tefnet etter IOR reglen, altså at bredden måles på dekk. Syntes ikke 412en er vinglete, den har ikke den største spinnakeren.

dufour 40 performance er konstruert etter IMS regelen og denne favoriserte båter med lett kjøl, derfor har den 350 kilo mindre vekt i kjølen.

den 2003 412en på finn, var det den du så på?

X-35 er ingen båt for singelhanded seiling, den bør ha fullt crew som henger på ripa. Glem den, Comfotina 35 derimot, hvis det er den størrelsen du vil ha.

ellers hadde jeg nok også gått for x-412.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hei.

Har selv en Dufour 40 med høy rigg, og er godt fornøyd. Kan seiles enkelt alene, fordi det meste er tilgjegelig for rormann.

Positivt at der en stiv båt, som ikke slipper roret, selv med full seilføring (reves fra 10 m/s). Kan bli noe treg i lite vind med en 110 % forseil (trenger mer seil). Skulle jeg valgt mellom de alternativene innleggene ble startet med ville jeg valgt X412. Se også på Arcona 40. Kjempebåt.

Disse listene på dekket er utrolig praktisk for turseiling, 412en er nærmere tur enn regatta, den er bred i skroget fordi den er tefnet etter IOR reglen, altså at bredden måles på dekk. Syntes ikke 412en er vinglete, den har ikke den største spinnakeren.

dufour 40 performance er konstruert etter IMS regelen og denne favoriserte båter med lett kjøl, derfor har den 350 kilo mindre vekt i kjølen.

den 2003 412en på finn, var det den du så på?

Takker, da var den saken oppklart. :)

Jepp, det var finn-båten. Den ligger på Skansen i Trondheim. Kunne ikke la muligheten gå fra meg når jeg likevel var i byen.

X-35 er ingen båt for singelhanded seiling, den bør ha fullt crew som henger på ripa. Glem den, Comfotina 35 derimot, hvis det er den størrelsen du vil ha.

ellers hadde jeg nok også gått for x-412.

Pratet med flere på marinaen i går som hintet om det samme ja vedr X-35. Så da faller den ut. Comfortina 35 er interessant, absolutt. Har ikke bestemt meg enda ift lengde, holder dette åpent ei stund. Men jeg må si det var en meget god plassfølelse i den Dufour 40'n. Tror også det blir lettere å holde på evt mannskap i en større båt?

Må få tatt en nærmere kikk på X412 tror jeg. :)

For gode seil egnet for tur/regatta kan du regne med at det vil koste ca 1000kr/m2 i innkjøp, og at levetiden er rundt regnet 10 år. Med andre ord ca 10000 kr per år for en 40 fots performance cruiser. Noen velger å ha mange typer seil til båten eller å ha spesielt dyre materialer, andre velger rimeligere duk og kanskje kjøper noen brukte seil. Men for meg ligger vel kostnaden som antydet her. Med andre ord i størrelsesorden det som årlig service for en stor båtmotor koster...

Ps: Konkurranseseiling på høyt nivå krever et mye høyere seilbudsjett...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 4 måneder senere...

X-412 utleiebåt ligger ute nå, http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39822186 prisen er ikke så ille, men den har vært utleiebåt (http://www.sailnorway.no/se_x412.htm) og da ser den en litt annen bruk enn for en familieseiler. Litt for stor for oss eller så hadde jeg vurdert en kjapp tur til Trondheim. Slitasje kan man jo enten se selv eller bestille en besiktigelse av en fagmann. Seilas mente det var et godt kjøp se : http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2104888&cat=4914

Ole

Ole
S/Y Algol

Seilas mente det var et godt kjøp se : http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2104888&cat=4914

Ole

Jeg er helt enig med Seilas og synes det er mildt sagt rart at slike båter ikke foretrekkes fremfor nyere "billigbåter". At båten er brukt eller gått i utleie spiller liten rolle hvis den er skrudd sammen for å tåle en støyt, og er godt vedlikeholdt. Men de fleste som kjøper seilbåt i denne prisklassen er kanskje nybegynnere som har tilnærmet seg båtmarkedet gjennom messer eller besøk hos forhandlerne. Og hvis mor i tillegg har mye hun skal ha sagt, kommer design, fargevalg på puter og vinkjeller eller lignende høyt på prioriteringslisten.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 2 måneder senere...

Nå har jeg søkt om båtplass tre forskjellige steder. Håper på at dette går i orden snart. Vil ha dette i orden før kjøp av båt. Nå kribler det etter å lære seg seilingens edle kunst. 4 plussgrader eller ei. :)

Ser ut som det kommer flere båter på finn.no hver dag nå. Aner man et aldri så lite press på prisene sammenlignet med i fjor? Morsomt å være i kjøpsposisjon.

Redigert av tor_ef (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...