Jump to content

honda BF50, ikke kjølestråle

Joakim Brunsvik

Recommended Posts

For 1 måned siden kjøpte jeg en båt med en Honda bf50 på hekken. jeg er usikker på årsmodellen, men regner med den er 8-9 år gammel. Før så befant båten seg i saltvann, men er nå satt i ferskvann.

Helt siden jeg starta motoren har den hatt en kraftløs kjølevannstråle, men idag så hadde den ikke stråle i det hele tatt. Jeg lukket opp lokket for å se om jeg kunne finne noen feil, men ikke mye til å se.

Eneste var at den slangen som er fra (blokka?) til utgangen der vannet spyles ut var løs. munnstykket som var på (blokka?) var iret, trolig nok fra saltvann.

Lurer derfor om det er noe annet som har skjedd inni motoren og om det vil bli veldig dyrt.

når slangen ikke var koblet på og motoren gikk så kom det ikke noe vann ut av munnstykket. er det noe som har med inni motoren å gjøre?

Joakim Brunsvik

Sansynligvis defekt impeller i vannpumpen. Denne sitter inni skaftet nede ved propellen. Ikke bruk motoren da den vil gå varm og sansynligvis få permanente skader uten kjøling. Verksted neste om du ikke er vant til å skru selv. :yesnod: Det kan selvsagt være tette kanaler og lignende også. Men motoren bør uansett ha en skikkelig sjekk.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Prøv å blås eller spyl opp fra der kontrollstrålen kommer ut. Dette er bare en kontrollstråle, og det trenger derfor ikke å ha noe med kjølinga å gjøre. Som regel når denne strålen stopper er det bare salt i slangen som løsner om man blåser i den.

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

kontaktet tidligere eier for å spørre om han hadde byttet impeller ved hans eie. Han hadde aldri byttet den, altså på 8-9 år. Da er det nok på tide at den får en ny impeller uansett. bensinfilteret burde vel også byttes?

takk, men fant desverre ikke noe der.

Prøv å blås eller spyl opp fra der kontrollstrålen kommer ut. Dette er bare en kontrollstråle, og det trenger derfor ikke å ha noe med kjølinga å gjøre. Som regel når denne strålen stopper er det bare salt i slangen som løsner om man blåser i den.

skal prøve dette når jeg henter båten i ettermiddag.

Joakim Brunsvik

En 8-9 år gammel impeller må byttes. Sansynligvis har motoren godt av litt ekstra pleie. Nye plugger, olje på motor og gear + nye filtre. Om det er langt til verksted er det bare å starte med å lese seg opp :yesnod: . Båtlivet blir mye hyggeligere når en føler seg trygg på teknikken. Det er ikke vanskelig å bytte impeller. Men det er en fordel å vite hvilke skruer som skal løsnes.

Kjøp en sånn

http://www.amazon.com/Honda-Outboards-2002-08-Repair-Manual/dp/0893300780/ref=sr_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1348945043&sr=1-4&keywords=honda+outboard+manual

eller tilsvarende.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

tusen takk for hjelpen folkens :) setter stor pris på det.

båten ble ikke dratt opp på land idag som den egentlig skulle. Får heller prøve å få den opp imorgen. da begynner den store vinterklargjøret. Har funnet ut at motoren trenger en skikkelig makeover. Så det er vel ikke noe annet enn å brette opp armene og frem med skiftnøklene.

men fortsatt så vet jeg ikke hvilken impeller jeg trenger. vet noen om hvor man finner dette?

er bensinfilter akkurat lik som på alle motorer?

Joakim Brunsvik

har funnet skiltet. her står det 7 tall, BAZL og BF50A.

har søkt litt rundt her men ingen av søkene kommer overens med tallene og bokstavene som jeg har på motoren. Er det noen sider som er litt lettere å søke opp slike nummer osv? er litt fersk på dette systemet.

fant også ut at det er en 1999 model. altså så er det ikke byttet impeller på 13 år. så er vel på tide å gjøre dette nå!

Stapp en streng inn i hullet mot blokka når den går. Ikke uvanlig at det legges saltperler i hullet som jeg tror er en smule for lite designet....

har prøvd dette. ble ikke noe bedre resultat.

Joakim Brunsvik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...