Joakim Brunsvik Startet 28.September.2012 Link til dette innlegget Startet 28.September.2012 For 1 måned siden kjøpte jeg en båt med en Honda bf50 på hekken. jeg er usikker på årsmodellen, men regner med den er 8-9 år gammel. Før så befant båten seg i saltvann, men er nå satt i ferskvann. Helt siden jeg starta motoren har den hatt en kraftløs kjølevannstråle, men idag så hadde den ikke stråle i det hele tatt. Jeg lukket opp lokket for å se om jeg kunne finne noen feil, men ikke mye til å se. Eneste var at den slangen som er fra (blokka?) til utgangen der vannet spyles ut var løs. munnstykket som var på (blokka?) var iret, trolig nok fra saltvann. Lurer derfor om det er noe annet som har skjedd inni motoren og om det vil bli veldig dyrt. når slangen ikke var koblet på og motoren gikk så kom det ikke noe vann ut av munnstykket. er det noe som har med inni motoren å gjøre? Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
Executive Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Sansynligvis defekt impeller i vannpumpen. Denne sitter inni skaftet nede ved propellen. Ikke bruk motoren da den vil gå varm og sansynligvis få permanente skader uten kjøling. Verksted neste om du ikke er vant til å skru selv. Det kan selvsagt være tette kanaler og lignende også. Men motoren bør uansett ha en skikkelig sjekk. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Joakim Brunsvik Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 er det veldig vansklig å skru av undervannshuset? har ikke gjort dette før, men har ikke noe spessielt til verksted i nærheten. da må jeg isåfall kjøre 2-3 timer. Og hvordan finner jeg ut hvilken impeller jeg trenger? Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
egilwh Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Kanskje her http://m.marine.honda.com/Owners/Manuals/ Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Sailing Moana Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Prøv å blås eller spyl opp fra der kontrollstrålen kommer ut. Dette er bare en kontrollstråle, og det trenger derfor ikke å ha noe med kjølinga å gjøre. Som regel når denne strålen stopper er det bare salt i slangen som løsner om man blåser i den. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Joakim Brunsvik Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 kontaktet tidligere eier for å spørre om han hadde byttet impeller ved hans eie. Han hadde aldri byttet den, altså på 8-9 år. Da er det nok på tide at den får en ny impeller uansett. bensinfilteret burde vel også byttes? Kanskje her http://m.marine.hond...Owners/Manuals/ takk, men fant desverre ikke noe der. Prøv å blås eller spyl opp fra der kontrollstrålen kommer ut. Dette er bare en kontrollstråle, og det trenger derfor ikke å ha noe med kjølinga å gjøre. Som regel når denne strålen stopper er det bare salt i slangen som løsner om man blåser i den. skal prøve dette når jeg henter båten i ettermiddag. Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
Executive Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 En 8-9 år gammel impeller må byttes. Sansynligvis har motoren godt av litt ekstra pleie. Nye plugger, olje på motor og gear + nye filtre. Om det er langt til verksted er det bare å starte med å lese seg opp . Båtlivet blir mye hyggeligere når en føler seg trygg på teknikken. Det er ikke vanskelig å bytte impeller. Men det er en fordel å vite hvilke skruer som skal løsnes. Kjøp en sånn http://www.amazon.com/Honda-Outboards-2002-08-Repair-Manual/dp/0893300780/ref=sr_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1348945043&sr=1-4&keywords=honda+outboard+manual eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Mouche Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Selv om det ikke er samme motor så er jo prinsippet det samme og her har du en video som viser hvordan: http://www.youtube.com/watch?v=Mg23ZkyjXGI Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Joakim Brunsvik Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 tusen takk for hjelpen folkens :) setter stor pris på det. båten ble ikke dratt opp på land idag som den egentlig skulle. Får heller prøve å få den opp imorgen. da begynner den store vinterklargjøret. Har funnet ut at motoren trenger en skikkelig makeover. Så det er vel ikke noe annet enn å brette opp armene og frem med skiftnøklene. men fortsatt så vet jeg ikke hvilken impeller jeg trenger. vet noen om hvor man finner dette? er bensinfilter akkurat lik som på alle motorer? Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
Mouche Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 På motoren står det vel et lite skilt med diverse tall og bokstaver (produkt og produksjons nummer) og med den informasjonen for hånden hadde jeg tatt kontakt med en forhandler av Honda og bestilt de delene du trenger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Storskarv Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 (redigert) Stapp en streng inn i hullet mot blokka når den går. Ikke uvanlig at det legges saltperler i hullet som jeg tror er en smule for lite designet.... Kjøp for all del original impeller om du skifter, disse skal holde i mange år! Hilsen lykkelig Honda eier :) Redigert 30.September.2012 av Storskarv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Hva menes med "original" impeller? En impeller kun laget for og av Honda? Eller kjøper mange impellere fra samme produsent? Ja, i det hele tatt hva vet vi om dette generelt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Joakim Brunsvik Svart 30.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 har funnet skiltet. her står det 7 tall, BAZL og BF50A. har søkt litt rundt her men ingen av søkene kommer overens med tallene og bokstavene som jeg har på motoren. Er det noen sider som er litt lettere å søke opp slike nummer osv? er litt fersk på dette systemet. fant også ut at det er en 1999 model. altså så er det ikke byttet impeller på 13 år. så er vel på tide å gjøre dette nå! Stapp en streng inn i hullet mot blokka når den går. Ikke uvanlig at det legges saltperler i hullet som jeg tror er en smule for lite designet.... har prøvd dette. ble ikke noe bedre resultat. Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.