Diddn Startet 28.September.2012 Del på Facebook Startet 28.September.2012 (redigert) Hei jeg har en Mariner 8 HK 1978 mod som jeg har tenkt å få liv i igjen, men det har seg slig at svinghjul sitter fast i tenningsplaten, mens stemplene går ann å bevege litt på, hvordan får jeg løs svinghjulet? Noen som har råd om hva jeg bør gjøre? Takker så mye for svar på forhånd Mvh Diddn Redigert 28.September.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Om det sitter fast fordi det er festet, trenger du en tæsh, eller svinghjulsavdrager som det også kalles tror jeg.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
gon Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 Bruk en avdrager. Om du ikke bruker for mye makt på den, kan du godt bruke en kloavdrager fra Biltema. Drar du til for hardt, kan du risikere å dra svinghjulet skjeivt. Når du strammer opp avdrageren, slår du (ikke for hardt) i enden av strammebolten med en hammer. Men sitter svinghjulet som følge av at motoren har vært under vann og ikke fått ordentlig vedlikehold i etterkant, er det fare for at du må skifte mer enn tenningsdeler. Nålelagrene i veiva er da sannsynligvis ødelagt. Ta av blokka og sjekk veivlagrene. Muligens er også stempelfjærene rustet fast i sporene sine. Sitér dette innlegget Link to post
yamarin76 Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/Svinghjulavtrekker-10-deler-82752/ Mulig du kan bruke et slikt sett. Dette forutsetter at det er innvendige gjenger på svinghjulet som avdrageren kan skrues fast i. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 29.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2012 Den har ikke vært under vann og stemplene kan beveges på, men det er svinhjulet som har satt seg fast i tenningsplaten. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 Har aldri vært borti at svinghjul sitter fast i tennplaten. Tipper du har et veivlager som sitter fast, du får bevege litt på stempel likevel på grunn av slakk i rådelager. Men svinghjul må av uansett... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 .. ville aldri brukt kloters for å trekke av svinghjul Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Diddn Svart 31.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 (redigert) Jeg fant ut av hvorfor svinghjulet satt fast.Den ene skruen som sitter i svinghjulet hadde ramlet ut og kilt seg fast slik at svinghjulet satt seg fast. Svinghjulet beveger seg når jeg vrir på gassen og det skal det jo ikke, hva kan det være som gjør at den "sitter" i tenningsplaten? Redigert 31.Oktober.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Det vrir på seg når du regulerer gassen fordi når du drar på mere gass så justeres også tenningstidspunktet, da kan d nok stemme at det sitter fast i tenningssystemet ja, selv om d er noe jeg aldri har vært borti på motorer som er i såpass stand at man kan vurdere å sette dem i drift igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.