Asbjørn2 Startet 29.September.2012 Link til dette innlegget Startet 29.September.2012 Jeg holder på å planlegge nytt elektrisk anlegg i båten, og vil da prøve å unngå blinking i lysene ved plutselig stor belastning. Jeg velger å koble baugthruster og ankervinsj til startbatteriet, det hjelper litt, men det er fortsatt andre ting som trekker mye strøm fra forbruksbanken, som f.eks. kjøleskap, inverter og pumper. De som driver med bilstereo bruker ofte store kondensatorer for å stabilisere strømforsyningen til forsterkeren, vil det hjelpe med mitt "problem"? Eksempel på stor kondensator: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Kond-15-F-dynaBel-mVoltmeter/BI7378 Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Blinking i lysene. Mener LED tåler dropp greit uten blinking. Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Hei. Jeg tror ikke du vil få ønsket virkning med en kondensator, siden den gir en "strømboost" et veldig kort øyeblikk. Den lades fort opp igjen men såvidt jeg har fått med meg varer boosten omtrent ett eller to basslag. Og baugthruster brukes jo ofte noen sekunder av gangen. Vet ikke åssen kondensatoren hadde likt dette heller? Hvor mange watt er baugthrusteren på? Jeg ville koblet baugthruster og evt. ankervinsj på et eget batteri hvis det lar seg gjøre, og beholdt startbatteriet til kun start av motor. Dette er bare slik jeg ville gjort det, men om andre har erfaringer med noe som funker håper jeg de kan rette på meg Mvh Ørjan. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Grundig drøfter her: https://baatplassen.no/i/topic/95250-ekstra-batteri-til-baugtruster/ Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Du får spenningsfall når det blir brukt litt tynne ledninger. Hvis du overdimensjonerer ledningene vil en stor strømforbruker ikke foråsake så stort spenningsfall på den kursen den er koplet til. Da vil du også få mindre dropp i lysstyrke på vanlig lysbruk på samme kurs etc. Forutsatt at du har gode batterier da vel og merke. Prinsipielt så kan du trekke egne ledninger fra batteri til store strømforbrukere og felleskurs ledninger til små strømforbrukere. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Du trenger ingen kondensator men grove nok ledninger fram til fordelings-skinnen (busen) hvor du fordeler via sikringer til de forskjellige forbrukere. Hvor grov kabel du trenger er avhengig av hvor langt strekk det er. Dårlige koblinger gir også spenningsfall. Bruk skrudde øyeterminaler og isolér med plastidip el.l. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Dc dc converter løser problemet Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Hehe, litt overkill kanskje i denne sammenheng men f.eks. på motorer med elektroniksk styring kan spenningen til ECU bli for lav ved start, D4/D6 har jo dette som standard. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Vi har flere slike ombord hos oss på elanlegget. Det løser jo problemet Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Men dere har ikke DC/DC converter til kjøleskapet? Slike convertere er vanligvis brukt til elektronikk som er følsomme for variasjoner i spenningen og mange enheter har det innebygget i strømforsyningen. De tåler vanligvis ikke så høy effekt. Lanterner, nav-utstyr og annet utstyr som kun brukes med motorene i gang kan du koble til startbatteriet sammen med thrustere og wincher. For å slippe dipp i spenningen til innvendig belysning o.l. kan du legge to tilførselskabler fra forbruksbanken til hver sine bus-bars, en til kjøleskap og andre store forbrukere og en annen til det spenningsfølsomme. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Dc dc convertere på hele anlegget. Og all elektronikk på eget batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 30.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 (redigert) Det var da et voldsomt engasjement i denne tråden! Blinking i lysene. Mener LED tåler dropp greit uten blinking. Det er godt mulig noen DC-DC -konvertere i LED-lamper tåler dette, men jeg skal også ha andre ting som f.eks. PC i båten som bør ha mer stabil strømforsyning. Jeg skal kun ha LED-lamper i båten, får se hvordan de reagerer. Jeg tror ikke du vil få ønsket virkning med en kondensator, siden den gir en "strømboost" et veldig kort øyeblikk. Den lades fort opp igjen men såvidt jeg har fått med meg varer boosten omtrent ett eller to basslag. Og baugthruster brukes jo ofte noen sekunder av gangen. Vet ikke åssen kondensatoren hadde likt dette heller? Hvor mange watt er baugthrusteren på? Jeg ville koblet baugthruster og evt. ankervinsj på et eget batteri hvis det lar seg gjøre, og beholdt startbatteriet til kun start av motor. Dette er bare slik jeg ville gjort det, men om andre har erfaringer med noe som funker håper jeg de kan rette på meg Som nevnt velger jeg å koble baugthrusteren på startbatteriet, den vil altså ikke påvirke lampene som er koblet til forbruksbanken. Det jeg håper kondensatoren klarer, hvis vi tar kjøleskapet som et eksempel, er å dempe spenningsfallet når kompressoren starter. Jeg ser for meg at den begynner å lade seg ut når kompressoren starter, for så å gradvis falle i spenning når den lades ut, dette håper jeg vil gi en gjevnere "dimming" av lysene, og ikke et merkbart blink. Jeg vil ikke ha eget batteri til baugthrusteren i baugen av flere grunner, en grunn er at baugen får mer juling i grov sjø enn akterdelen av båten. Batterier liker ikke brå bevegelser og støt. Du får spenningsfall når det blir brukt litt tynne ledninger. Hvis du overdimensjonerer ledningene vil en stor strømforbruker ikke foråsake så stort spenningsfall på den kursen den er koplet til. Da vil du også få mindre dropp i lysstyrke på vanlig lysbruk på samme kurs etc. Forutsatt at du har gode batterier da vel og merke. Prinsipielt så kan du trekke egne ledninger fra batteri til store strømforbrukere og felleskurs ledninger til små strømforbrukere. Erfaringen fra min båt er at lampene var på en helt annen kurs med dedikerte ledninger til batteriet enn strømforbrukeren som forårsaket spenningsfallet. Kabeldimensjonen er ikke problemet her, problemet er batteriet som ikke er raskt nok, kondensatorer er mye raskere og derfor håper jeg det kan hjelpe. Dc dc converter løser problemet Skulle jeg hatt dc-dc -konvertere på alt hadde det blitt dyrt, strømforbruket hadde også gått opp da konverterene ikke er 100% effektive. Redigert 30.September.2012 av Asbjørn2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Du har allerede en stor kondensator i anlegget - batteribanken! For å unngå blunk i lyste er beste løsning DC/DC omformer som Bitteliten beskriver. Det forutsetter at store forbrukere ikke blir forsynt av samme DC/DC som lyset. Andre alternativet er stor nok batteribank til å håndtere startstrømmene. Du bør også legge opp anlegget med egne kurser til store forbrukere. Sørg for at forgreningen kommer så nær batteribanken som mulig. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Adriana Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Husk minus lederen! Dersom du har lagt opp flere grove pluss ledere til forskjellige kurser men har en felles minus så kan du få spenningsfall over denne. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Høres for meg som et underdimensjonert ledningsanlegg, Siden baugpropellen kommer på startbatteriet så er jo ikke den noe problem. Normalt så trekker vel en kjøleskapkompressor rundt 5A, Hvis det blunker kraftig når den starter eller når andre forbrukere slåes på så ville jeg sjekka alle koblinger og tversnitt. I vår båt var det lagt 1 stk 6 mm2 fra batteri til "Dashbordet" hvor det blir fordelt til sikringer og brytere. Denne ble elegant byttet til 35mm2! Ikke så mye som et blunk i lampene lengre!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
DieselDahl Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Jeg lurer jammen meg på om ikke det sitter en kondensator på den kjøleskapkompressoren allerede.... men den har til oppgave å dempe/redusere rippel. Har sett at det sitter en ganske stor "lytt" bak på kjøleskap. Jeg har en sånn coolmatic innbyggings kompressor foran meg nå og der er strømforsyning og -styring innkapslet men det sitter nok en kondis der. Dersom det blunker i lysene og kjøleskapet er koblet via egne kabler rett på forbruksbanken er det kun batterienes indremotstand og polskoene som gjør dette. Når det gjelder DC-DC convertere og PC ombord...... dersom du har inverter 12-230V som er koblet til en DC-DC converter og så en 230V strømforsyning til PC'n........ Det blir tre stabiliserte omformere etter hverandre det....... hmmmmmm Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Ang. PC etc, er man vel rimelig greit sikret om man går for en ren sinus inverter. Litt dyrere enn de modifiserte, men fordelt på inverterens levetid, blir forskjellen liten vs. at man er langt bedre sikret. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Kan ikke sjå at dette skulle være et problem så lenge man har bra forbruksbank og godt dimensjonert el.system. Eg har 480ah forbruk og bra dimensjonert el.panel, men fra panel og videre til forbrukere er det orginalt. Starta kjøleboksen og fyrte opp stereoen/sub og forbruket hoppa mellom 8 og 17A. Starta/stoppa kjøleboksen samtidig og det var noen små blink i halogen pærene på badet, men resten av båten som har led pærer fra sparelys.no hadde ingen antydning til blinking. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.