Jump to content

Bruke bilstereo-kondensator til å unngå blinking i lysene


Asbjørn2

Recommended Posts

Jeg holder på å planlegge nytt elektrisk anlegg i båten, og vil da prøve å unngå blinking i lysene ved plutselig stor belastning. Jeg velger å koble baugthruster og ankervinsj til startbatteriet, det hjelper litt, men det er fortsatt andre ting som trekker mye strøm fra forbruksbanken, som f.eks. kjøleskap, inverter og pumper.

 

De som driver med bilstereo bruker ofte store kondensatorer for å stabilisere strømforsyningen til forsterkeren, vil det hjelpe med mitt "problem"?

 

Eksempel på stor kondensator: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Kond-15-F-dynaBel-mVoltmeter/BI7378

Link to post

Hei.

Jeg tror ikke du vil få ønsket virkning med en kondensator, siden den gir en "strømboost" et veldig kort øyeblikk. Den lades fort opp igjen men såvidt jeg har fått med meg varer boosten omtrent ett eller to basslag.

Og baugthruster brukes jo ofte noen sekunder av gangen. Vet ikke åssen kondensatoren hadde likt dette heller? Hvor mange watt er baugthrusteren på?

 

Jeg ville koblet baugthruster og evt. ankervinsj på et eget batteri hvis det lar seg gjøre, og beholdt startbatteriet til kun start av motor.

Dette er bare slik jeg ville gjort det, men om andre har erfaringer med noe som funker håper jeg de kan rette på meg :smiley:

 

Mvh Ørjan.

Link to post

Du får spenningsfall når det blir brukt litt tynne ledninger. Hvis du overdimensjonerer ledningene vil en stor strømforbruker ikke foråsake så stort spenningsfall på den kursen den er koplet til. Da vil du også få mindre dropp i lysstyrke på vanlig lysbruk på samme kurs etc. Forutsatt at du har gode batterier da vel og merke. Prinsipielt så kan du trekke egne ledninger fra batteri til store strømforbrukere og felleskurs ledninger til små strømforbrukere.

Link to post

Men dere har ikke DC/DC converter til kjøleskapet? Slike convertere er vanligvis brukt til elektronikk som er følsomme for variasjoner i spenningen og mange enheter har det innebygget i strømforsyningen. De tåler vanligvis ikke så høy effekt. Lanterner, nav-utstyr og annet utstyr som kun brukes med motorene i gang kan du koble til startbatteriet sammen med thrustere og wincher. For å slippe dipp i spenningen til innvendig belysning o.l. kan du legge to tilførselskabler fra forbruksbanken til hver sine bus-bars, en til kjøleskap og andre store forbrukere og en annen til det spenningsfølsomme.

Link to post

Det var da et voldsomt engasjement i denne tråden! :thumbsup:

 

Blinking i lysene. Mener LED tåler dropp greit uten blinking.

Det er godt mulig noen DC-DC -konvertere i LED-lamper tåler dette, men jeg skal også ha andre ting som f.eks. PC i båten som bør ha mer stabil strømforsyning. Jeg skal kun ha LED-lamper i båten, får se hvordan de reagerer.

 

Jeg tror ikke du vil få ønsket virkning med en kondensator, siden den gir en "strømboost" et veldig kort øyeblikk. Den lades fort opp igjen men såvidt jeg har fått med meg varer boosten omtrent ett eller to basslag.

Og baugthruster brukes jo ofte noen sekunder av gangen. Vet ikke åssen kondensatoren hadde likt dette heller? Hvor mange watt er baugthrusteren på?

 

Jeg ville koblet baugthruster og evt. ankervinsj på et eget batteri hvis det lar seg gjøre, og beholdt startbatteriet til kun start av motor.

Dette er bare slik jeg ville gjort det, men om andre har erfaringer med noe som funker håper jeg de kan rette på meg :smiley:

Som nevnt velger jeg å koble baugthrusteren på startbatteriet, den vil altså ikke påvirke lampene som er koblet til forbruksbanken. Det jeg håper kondensatoren klarer, hvis vi tar kjøleskapet som et eksempel, er å dempe spenningsfallet når kompressoren starter. Jeg ser for meg at den begynner å lade seg ut når kompressoren starter, for så å gradvis falle i spenning når den lades ut, dette håper jeg vil gi en gjevnere "dimming" av lysene, og ikke et merkbart blink.

 

Jeg vil ikke ha eget batteri til baugthrusteren i baugen av flere grunner, en grunn er at baugen får mer juling i grov sjø enn akterdelen av båten. Batterier liker ikke brå bevegelser og støt.

 

Du får spenningsfall når det blir brukt litt tynne ledninger. Hvis du overdimensjonerer ledningene vil en stor strømforbruker ikke foråsake så stort spenningsfall på den kursen den er koplet til. Da vil du også få mindre dropp i lysstyrke på vanlig lysbruk på samme kurs etc. Forutsatt at du har gode batterier da vel og merke. Prinsipielt så kan du trekke egne ledninger fra batteri til store strømforbrukere og felleskurs ledninger til små strømforbrukere.

Erfaringen fra min båt er at lampene var på en helt annen kurs med dedikerte ledninger til batteriet enn strømforbrukeren som forårsaket spenningsfallet. Kabeldimensjonen er ikke problemet her, problemet er batteriet som ikke er raskt nok, kondensatorer er mye raskere og derfor håper jeg det kan hjelpe.

 

Dc dc converter løser problemet

Skulle jeg hatt dc-dc -konvertere på alt hadde det blitt dyrt, strømforbruket hadde også gått opp da konverterene ikke er 100% effektive.

Redigert av Asbjørn2 (see edit history)
Link to post

Du har allerede en stor kondensator i anlegget - batteribanken! :thumbsup:

For å unngå blunk i lyste er beste løsning DC/DC omformer som Bitteliten beskriver. Det forutsetter at store forbrukere ikke blir forsynt av samme DC/DC som lyset.

 

Andre alternativet er stor nok batteribank til å håndtere startstrømmene.

Du bør også legge opp anlegget med egne kurser til store forbrukere. Sørg for at forgreningen kommer så nær batteribanken som mulig.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Høres for meg som et underdimensjonert ledningsanlegg, Siden baugpropellen kommer på startbatteriet så er jo ikke den noe problem. Normalt så trekker vel en kjøleskapkompressor rundt 5A, Hvis det blunker kraftig når den starter eller når andre forbrukere slåes på så ville jeg sjekka alle koblinger og tversnitt. I vår båt var det lagt 1 stk 6 mm2 fra batteri til "Dashbordet" hvor det blir fordelt til sikringer og brytere. Denne ble elegant byttet til 35mm2! Ikke så mye som et blunk i lampene lengre!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Jeg lurer jammen meg på om ikke det sitter en kondensator på den kjøleskapkompressoren allerede.... men den har til oppgave å dempe/redusere rippel. Har sett at det sitter en ganske stor "lytt" bak på kjøleskap. Jeg har en sånn coolmatic innbyggings kompressor foran meg nå og der er strømforsyning og -styring innkapslet men det sitter nok en kondis der. Dersom det blunker i lysene og kjøleskapet er koblet via egne kabler rett på forbruksbanken er det kun batterienes indremotstand og polskoene som gjør dette.

Når det gjelder DC-DC convertere og PC ombord...... dersom du har inverter 12-230V som er koblet til en DC-DC converter og så en 230V strømforsyning til PC'n........ Det blir tre stabiliserte omformere etter hverandre det....... hmmmmmm

Link to post

Kan ikke sjå at dette skulle være et problem så lenge man har bra forbruksbank og godt dimensjonert el.system. Eg har 480ah forbruk og bra dimensjonert el.panel, men fra panel og videre til forbrukere er det orginalt. Starta kjøleboksen og fyrte opp stereoen/sub og forbruket hoppa mellom 8 og 17A. Starta/stoppa kjøleboksen samtidig og det var noen små blink i halogen pærene på badet, men resten av båten som har led pærer fra sparelys.no hadde ingen antydning til blinking.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...