Free Lillehammer Startet 29.September.2012 Link til dette innlegget Startet 29.September.2012 (redigert) Ha tenkt å montere inn Ctek M200 batterilader i skuta i høst (strøm fra Ctek landstrømssystem). Ønsker å koble den på både startbatteriet og forbruksbatteriene. Noen som har forsøkt å laderen direkte på begge uten skillerele? (Skillereleet i dag sitter før de separate hovedstrømsbryterne og jeg ønsker ikke at de skal stå på når vi ikke er i båten, men likevel kunne ha landstrømmen koblet til for vedlikeholdslading). Redigert 29.September.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Har du vurdert batterilader beregnet på å lade to batterier separat? Bør vurderes! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Nå skal jeg ikke skryte på meg noe kompetanse, men utfordringene ligger vel i at adskilte batterier, som normalt både har ulik kapasitet og egenskaper, blysyre, gel etc krever ulik ladesyklus og blir toppet på ulikt tidspunkt. Sogar skal det være ulik ladespenning. Om en enkelt lader skal skal klare å lade ulike batterier, så er det vel strengt talt ikke optimalt. Jeg registrerer at det i enkelte ladepakker selges to ladere, en til forbruk og en til start. Således kan man programmere den enkelte lader til det enkelte batteris spesifikasjoner. Tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Lmsafg Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Hvis du skal ha laderen fastmontert på begge batterier uten skillerele blir jo batteriene sammenkoblet når det ikke lades og. Så må nok enten flytte skillereleet du har, få tak i enda et rele, eller en annen lader med to utganger. Eller koble fra hele greia når det ikke lades, men det blir jo fryktelig tungvindt. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Har du vurdert batterilader beregnet på å lade to batterier separat? Bør vurderes! At jeg ikke tenkte på det. Skillereleet koster jo omtrent det samme som en liten batterilader og til startbatteriet er det jo i alle tilfelle bare snakk om vedlikeholdslading/topping, så laderen kan være knøttliten. Sitér dette innlegget Link to post
Sømanden Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Har den lille C-tec M45 laderen på startbatteri, 1x115Ah. Lader det etter behov, og M300 til forbruksbatterier, 2x115Ah Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Har den lille C-tec M45 laderen på startbatteri, 1x115Ah. Lader det etter behov, og M300 til forbruksbatterier, 2x115Ah ! Kjøpe M45 til start og M200 til forbruk. Vurderte at vi ikke trengte M300 på forbruk fordi vi skal på med et solcelle i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.