Jump to content

Koble batterilader direkte på både start- og forbruksbatteri?

Free Lillehammer

Recommended Posts

Ha tenkt å montere inn Ctek M200 batterilader i skuta i høst (strøm fra Ctek landstrømssystem). Ønsker å koble den på både startbatteriet og forbruksbatteriene. Noen som har forsøkt å laderen direkte på begge uten skillerele?

(Skillereleet i dag sitter før de separate hovedstrømsbryterne og jeg ønsker ikke at de skal stå på når vi ikke er i båten, men likevel kunne ha landstrømmen koblet til for vedlikeholdslading).

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)

Nå skal jeg ikke skryte på meg noe kompetanse, men utfordringene ligger vel i at adskilte batterier, som normalt både har ulik kapasitet og egenskaper, blysyre, gel etc krever ulik ladesyklus og blir toppet på ulikt tidspunkt. Sogar skal det være ulik ladespenning. Om en enkelt lader skal skal klare å lade ulike batterier, så er det vel strengt talt ikke optimalt. Jeg registrerer at det i enkelte ladepakker selges to ladere, en til forbruk og en til start. Således kan man programmere den enkelte lader til det enkelte batteris spesifikasjoner.

Tror jeg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...