Jump to content

Kan jeg spyle påhengsmotoren innvendig med ferskvann?

larsen2000

Recommended Posts

Under lokket holder det godt med en god dusj med f.eks CRC666. Når det gjelder spyling lurer jeg på om det ikke er en stor misforståelse ute og går (?) for man bør (må) ferskvannskjøre motoren før lagring etter en sesong i saltvann. Gjøres lettest ved bruk av hageslange og spyledyse/øreklokker som man får kjøpt f.eks på Biltema til 49,90 (25-341 i katalogen). Sett på vannet først, sjekk at det kommer vann inn i/ut av motoren og start motoren og la den gå til kjølevannet får litt lunk på seg. Ser at denne prosessen også omtales som innvendig spyling.

Jeg tilsetter også et konserveringsmiddel i bensintanken før siste kjøring. Skal motoren settes vekk for vinteren ville jeg også byttet olje/filter, gearolje, smurt opp propellaksel, presset fett i smørenipler og slikt, samt en siste vask/voks utvendig på motoren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er litt usikker på hva du mener med å spyle motoren innvendig.Om du tenker på tradisjonell motorvask av motorblokk under motordeksel,skal du vite hva du gjør.Dette er ikke vanlig å drive med uten spesielle årsaker.drukning eller annet griseri som er kommet på.Renhold her bør vel begrense seg til pussefille,litt rensemiddel og litt tålmodighet.Kan anbefales.Det som derimot er vanlig,er at motoren kjøres i ferskvann før lagring over lengre tidsrom,slik at den blir spylt innvendig i kjølekanalene og pumpehus/termostathus.Dette er ikke bare tilrådelig,men viktig at blir gjort.Blir jo på sett og vis å spyle motoren innvendig slik som du spør om,men tror kanskje spørsmålet ditt lett kan misforstås.

Under lokket holder det godt med en god dusj med f.eks CRC666. Når det gjelder spyling lurer jeg på om det ikke er en stor misforståelse ute og går (?) for man bør (må) ferskvannskjøre motoren før lagring etter en sesong i saltvann. Gjøres lettest ved bruk av hageslange og spyledyse/øreklokker som man får kjøpt f.eks på Biltema til 49,90 (25-341 i katalogen). Sett på vannet først, sjekk at det kommer vann inn i/ut av motoren og start motoren og la den gå til kjølevannet får litt lunk på seg. Ser at denne prosessen også omtales som innvendig spyling.

Jeg tilsetter også et konserveringsmiddel i bensintanken før siste kjøring. Skal motoren settes vekk for vinteren ville jeg også byttet olje/filter, gearolje, smurt opp propellaksel, presset fett i smørenipler og slikt,

Anbefales :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...