larsen2000 Startet 29.September.2012 Link til dette innlegget Startet 29.September.2012 Fikk et tips om å spyle motoren (Mercury EFI 60 4T) inni med ferskvann mens den var varm slik at vannet fordamper med en gang. Kan jeg trygt gjøre det uten at noe sprekker? Noen steder som ikke skal ha vann på seg, feks registerreim? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Hvorfor skal du gjøre det da? Aldri gjort det før.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ward Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Jeg har spylt motoren oppi en gang! Dette var ganske viktig fordi motoren hadde vært nedsenket i saltvann ! Jeg sprayet senere over med en vidunderspray, og motoren lever like fint! Skal sies at jeg spylte imens motoren var kald! Du har mye elektronikk i motoren, så ville egentlig personlig ikke spylt innsiden av motoren hvis du absolutt ikke trenger! Simen! Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 30.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Holder det med konserveringspray før vinterlagring med andre ord? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Under lokket holder det godt med en god dusj med f.eks CRC666. Når det gjelder spyling lurer jeg på om det ikke er en stor misforståelse ute og går (?) for man bør (må) ferskvannskjøre motoren før lagring etter en sesong i saltvann. Gjøres lettest ved bruk av hageslange og spyledyse/øreklokker som man får kjøpt f.eks på Biltema til 49,90 (25-341 i katalogen). Sett på vannet først, sjekk at det kommer vann inn i/ut av motoren og start motoren og la den gå til kjølevannet får litt lunk på seg. Ser at denne prosessen også omtales som innvendig spyling. Jeg tilsetter også et konserveringsmiddel i bensintanken før siste kjøring. Skal motoren settes vekk for vinteren ville jeg også byttet olje/filter, gearolje, smurt opp propellaksel, presset fett i smørenipler og slikt, samt en siste vask/voks utvendig på motoren. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
cosmic Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Er litt usikker på hva du mener med å spyle motoren innvendig.Om du tenker på tradisjonell motorvask av motorblokk under motordeksel,skal du vite hva du gjør.Dette er ikke vanlig å drive med uten spesielle årsaker.drukning eller annet griseri som er kommet på.Renhold her bør vel begrense seg til pussefille,litt rensemiddel og litt tålmodighet.Kan anbefales.Det som derimot er vanlig,er at motoren kjøres i ferskvann før lagring over lengre tidsrom,slik at den blir spylt innvendig i kjølekanalene og pumpehus/termostathus.Dette er ikke bare tilrådelig,men viktig at blir gjort.Blir jo på sett og vis å spyle motoren innvendig slik som du spør om,men tror kanskje spørsmålet ditt lett kan misforstås. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Beklager,så ikke at du hadde fått et greit svar. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Under lokket holder det godt med en god dusj med f.eks CRC666. Når det gjelder spyling lurer jeg på om det ikke er en stor misforståelse ute og går (?) for man bør (må) ferskvannskjøre motoren før lagring etter en sesong i saltvann. Gjøres lettest ved bruk av hageslange og spyledyse/øreklokker som man får kjøpt f.eks på Biltema til 49,90 (25-341 i katalogen). Sett på vannet først, sjekk at det kommer vann inn i/ut av motoren og start motoren og la den gå til kjølevannet får litt lunk på seg. Ser at denne prosessen også omtales som innvendig spyling. Jeg tilsetter også et konserveringsmiddel i bensintanken før siste kjøring. Skal motoren settes vekk for vinteren ville jeg også byttet olje/filter, gearolje, smurt opp propellaksel, presset fett i smørenipler og slikt, Anbefales Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.