Jump to content

Robåt med seil i regn og vind: Flott tur!


roeren

Recommended Posts

En robåt kan bli en "Kan ALT"-båt:

 

Søndag 30/9 var det varslet regn, men det lot vente på seg. Jeg drøyde i det lengste, med håp om litt frisk vind når det tyknet til. Og, joda, det ble litt vind; frisk bris, tenker jeg. Med et lite luggerseil trengte jeg ikke være redd for vindstyrken, og inne i fjorden der jeg skulle dra, ble ikke sjøen så veldig grov heller.

4._fixa_oh_m_lugger.jpg

 

Så avsted bar det. Først ro et stykke for å få vind, opp med mast og seil, og så stryke avsted! I le av holmer og øyer var vinden svak, så da rodde jeg under seilet; når det kom noen kast i riktig retning, hjalp seilet godt, og i stilla gikk det for årene. I en litt større fjord ble det strykende seilas igjen.

 

Men så lakket og led det, og jeg måtte tenke på hjemveien. Ned med seilet, sette motoren i brønnen, og så lunket jeg hjemover nokså langsomt, med vinden imot og en sluk på slep. Det ble en makrellmiddag og en rolig tur hjem igjen i regnet og litt sjøskvett. Vannet tok regntøyet seg av!

Link to post

81,1_hele_o.h._kopimappe.jpg

 

Båten jeg var på tur med, er oselver-halvromsfæringen "Ormen Halve" (halvrom skal egentlig ikke finnes i oselvere!). Her har jeg snekret inn motorbrønnen i halvrommet, ved siden av en smal senkekjølkasse jeg ikke har fått prøvd ennå. Motoren står altså midt i båten, og fungerer helt flott.

 

 

 

 

 

080128_baat_med_motorbroenn_-_persp_.gif

Det konseptet jeg har brukt mest (i 4 robåter) er kort motorbrønn i båtens bakskut som vist på tegningen om prinsippordning. Denne måten bruker jeg i en oselverfæring, en strandebarmsfæring, en oselver seksæring og en Nordfjordstiæring. (Kort motorbrønn betyr at motoren må skrus løs og løftes opp når den skal opp fra sjøen. Lang motorbrønn vil gjøre det mulig å holde motoren fastskrudd hele tiden, bare vippe den opp inni brønnen, og så lukke bunnlokket)

 

"Terje Vigen"-konseptet er "falsk" motorbrønn; motoren står på et speil bakerst i båten, og så er det laget en åpen konsoll bak og rundt motoren, som ser ut som en akterstevn. Mine motorbrønner har lokk i bunnen, og når motoren er løftet opp, lukkes lokket igjen, og bunnen er slett.

 

 

Lokket er ikke med på tegningen under

1._motrbr._nytt_lengdesnitt_928k_-_kopi.gif

Link to post

Flott prinsipp. Er det også slik at bredden på brønnen tilsvarer ikke mer enn en bordgang?

 

Som oftest er det slik; særlig oselverfæringer, men også en del eldre strandebarmfæringer, har brede bunnbord som er klinket til selve kjølen, uten kjølrennebord. Her er det naturlig å ha brønnen i kun bunnbordet. Litt anderledes med Nordlandsbåter; en Nordlandsfiring/firroing jeg en gang satte brønn i, gikk de over to bord, og kjølrennen innenfor brønnen.

Link to post

Robåt?

Tja.

Det vi ser er vel en variant av den tradisjonelle båten til dagligbruk som antok litt forskjellig form avhengig av hva den skulle brukes til. Og kikket man oppi de så ville man se at der lå det årer og rigg gjerne med et spriseil surret rundt. Den tradisjonelle båten hadde nesten uten unntak hull i tofta til masta og mastefisk. De var nøye uttenkt for å ha minimal drag i sjøen. Slike båter er lettrodde og seiler godt. På disse kanter lever de videre i form av X-kogg og den fenomenale Færdersnekka. De som har prøvd å henge på den innimellom holmer og skjær har som regel fått seg en overraskelse når de fanger mye vind med den høye spristakriggen.

Og senere fikk vi åpen adgeng til digre dieselmotorer og uhyrer som vannflytteren Scand Tragic oppsto.

Link to post

Utviklingen på Østlandet og på Agder har nok vært sterkere siste hundre år enn i resten av landet. De fleste steder på Vestlandet, Møre, Trøndelag og Nord-Norge er det tvert imot de "klassiske" båttypene som er i skuddet; det skal helst se ut som om båtene er bygd for 150 år siden! Forskning på og forsøk med "opprinnelige" båtbyggingsteknikker står sterkt.

 

Men her sør-østpå kom motorsjektene og seilsjektene til fritidsbruk, og man beveget seg et stykke bort fra de gamle bruksbåtene.

Link to post

Et sånt motorfeste hadde jeg noen år på min digre oselverseksæring; snekret en trekantet kasse med to festebolter i bakkant, og med bunn og utside som gikk frem/opp til et festepunkt oppe ved båtens overkant. Opplevde at propellen kom opp av vann når båten rullet, at det var tungvint og litt farlig å sette motoren ut på motorfestet, at det var tungvint å starte og kjøre motoren der ute. Og båten ble skjev!

 

Alle problemene forsvant da jeg lagde motorbrønn i den; har lagd motorbrønn i 5 båter, bare suksess!

Link to post

Trivelig tema!

 

Hvordan beregner man hvor store seil (fokk og sneseil) man bør ha på en spissbåt som er 16 fot ?

 

Her må jeg støtte meg på erfaringene: Går ut fra at du med sneseil mener et gaffelseil (det høres ut som du er på Møre, og der har man også sjasseseil - et slags luggerseil - som alternativ til gaffelseil i tillegg til fokk) Mastevalg ca 3,6 m. Underkanten og den skrå overkanten på storseilet 1,8 m, forkanten 2 m, bakkanten 3,2 m, og diagonalen fra (kloa nederst på gaffelen) til bakre nedre hjørne 2,6 m. Storseilet blir ca 3,8 kvm. Framtoften - og dermed masten - står vel ca 1,7 m bak forstevnen. Underkanten av fokka kan være 1,6 m, bakkanten 2 m, og aralet derfor 1,6 kvm. Totalt 5,5 kvm.

 

Dette passer til nokså kontrollert seilas i moderat vind, men i sterkere vind kan det bli dramatisk! På Bergenskanten seiler de robåt med større rigg, 8-10-12 kvm og enda større, spririgg istedet for gaffelrigg, og gjerne også skikkelig høy Bermudarigg. Dette gir dramatisk og utfordrende seilas, festlig og fart selv i moderat vind - og meget reell mulighet for kullseileng!

 

Selv har jeg gått til den motsatte ytterlighet; et ekstra enkelt og lite seil, kun 3-4 kvm, som passer godt til bruk i riktig frisk vind. Er vinden svakere så det ikke er så mye å få ut av det lille seilet, kan jeg like godt ro; det er jo en robåt, dette her! Så jeg bruker et lite luggerseil, med noe brattere rå enn på tegningen under her. Sjasseseilet på Møre er omlag som på tegningen, bare høyere og smalere.

 

png_15,1_k_5_hovedseil_-.png

 

Har du spissbåt? Kan du legge ut bilder?

Link to post

Er det mulig å krysse med en slik båt? Mulig å konstruere en senkekjøl, kanskje? :-)

 

Ja, begge dele er helt kurant. De tradisjonelle robåtene som skal seile skarpt, har flatene mot avdrift dels med litt dyp fastkjøl (12-15 cm) og dels ved dype stevnskarper. Nordlandsbåt og Trøndelagsbåt er jo bygd med steile stevner og dype stevnskarper, mens oselvere har mer eller mindre innhule halser (bunnbordenes ender mot stevnene), mest innhule på båter som skal seiles mye. I tillegg har kappseilingsoselvere stundom en ekstrakjøl skrudd på under; en besværlig og våt operasjon!

 

Men dersom man vil beholde grunn kjøl og flate ro-halser, er senkekjøl mulig å snekre inn, men ikke like enkelt i enhver robåt. Selv har jeg noe så sjeldent som en oselver halvromsfæring (halvromsfæringer skal egentlig ikke finnes blant oselvere, bare i båter nord for Bergen!) Her var det greit å snekre inn senkekjølkasse når jeg likevel skulle lage ny kjøl i båten (bygde også inn motorbrønn til påhengs). Jeg er imidlertid ikke helt fremme når det gjelder valg av materiale og tykkelse på senkekjølen, men prøveseilasene jeg har gjort med finersenkekjøl er lovende (selv om den første kjølen rett og slett brakk!). På bildet seg man det smale senkekjøllokket midt i båten, ved siden av lokket til motorbrønnen.

 

42_k_hele_o.h._kopimappe.jpg

 

 

 

Hvordan hadde robåten funket med latinerrig som på en felucca, mon tro? Ikke for stort seil, selvfølgelig...

 

Det går greit, det. På bildet av Feluccaen du viser til, ser seilet ut nærmest som et slags luggerseil med svært bratt og lang rå, og svært skrå og kort forkant. Har prøvd noe lignende på en diger oselverseksæring vi har, og det gikk fint - bortsett fra at råen ble svært så lang. Dette hadde vi for såvidt nytte av, fordi vi kunne bruke råen til mønsås i et telt vi hadde på båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...