Jump to content

Er mercruiseren vel tørst, eller er det normalt?

jensemann2

Recommended Posts

Kjørte første langtur med båten idag (sea ray 215 EC). Motor: 5,7 liter 210 hk, 2-port forgassermotor, stålpropell, Max turtall 4300. Marsj: 3200rpm, 23 knop. På marsj bruker den 37 liter i timen, eller 1,6 l/nm. flatt hav, GPS fart. Dette i følge flowmeter/kartplotter. Er det noe som burde justeres her, eller må jeg regne med det forbruket? (båten veier 1650 kg), jeg var alene ombord. Drevet tiltet opp til jeg kjente den begynte å slippe litt, også litt tilbake. flaks helt oppe.

Jeg hadde en Bayliner Capri 2150 for mange år siden, med Mercruiser 230hk og Cobra-drev. To-stegs fireports Rochester forgasser og Thunderbolt elektronisk tenning. Propell 19 x Ø14,5. Noe lettere enn din, og muligens enda flatere under.

Marsjfart med to-tre personer i båten akkurat under der andresteget i forgasser åpnet, dvs 26-29knop. Da brukte den 22-25 liter i timen.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

http://m.finn.no/boa...&boatClass=2184

Ser han her , med en båt på 1700 kg og samme motor bare EFI, skryter på seg 20-25 liter pr time i 30-35 knop. Det er 0,66-0,7 liter pr nautisk, altså under halvparten av hva jeg klarer med like tung båt. Er det mulig?

Nei det er ikke i nærheten av å være mulig.

Modera tore kan med fordel også moderere seg litt. Jeg har vanskelig for å forstå at det du oppgir av forbruk er i nærheten av å være riktig.

Ser han her , med en båt på 1700 kg og samme motor bare EFI, skryter på seg 20-25 liter pr time i 30-35 knop. Det er 0,66-0,7 liter pr nautisk, altså under halvparten av hva jeg klarer med like tung båt. Er det mulig?

Ikke i nærheten engang. Selv dobbelt ville antagelig vært en underdrivelse.

Tilby han og koble på flowmeteret ditt.... ;)

Mvh. SAP

Utrolig mange med eldre V8 som aldri justerer ventiler, aldri bytter plugger eller luftfilter, aldri kontrollere tenningstidspunkt, aldri bytter frostvæske eller termostat, aldri justerer bort slark i stag for autochoke som tillater at chokespjeldene er 1/3 lukket hele sommeren, aldri kontrollerer de to kjente messingklinkene som lekker bensin i Rochesterforgassere, men som i stedet kjører med nedgrodd båt eller steinkjørt propell.

Veldig mange av disse er i tillegg bedrevitende verdensmestere, helt uimottakelige for lærdom.

:lol:

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Det er flere tråder her på bp som har kommet inn på forbruk og båttype etc. Jeg har lagt merke til at båtens vekt og skrogutforming har mye å si for forbruk og toppfart. Min 22fot Uttern D66 er mer tungdrevet i vannet enn feks Yamarin. Min går derfor litt saktere og bruker nok derfor mer drivstoff. Jamfør en bil som kjører i oppoverbakke- da bruker den mer enn på flatmark da det blir tyngre å dra.

Min bruker ca 1.5 l/nm i crusingfart. Hvis din båt er litt tungdrevet så vil den jo bruke litt din også. Dersom du har regelmessig service på motor og båt ikke er grodd så er nok forbruket slik det er og ikke noe å gjøre med.

Etter boka skal vel denne motoren bruke rundt 30 liter i timen på 3000 omdreininger, men du skal ikke veldig mye opp i turtall før forbruket er vesentlig mer. Personlig cruiser jeg gjerne rundt 3100 og forsøker å ikke overstige dette for å holde forbruket i sjakk. Basert på dette kjøremønsteret har jeg et gjennomsnittlig forbruk på rundt 25 liter i timen for blandet kjøring.

Forbruket i ditt tilfelle kan muligens virke litt høyt, men ikke unormalt høyt.

Hvis jeg ikke husker helt feil så har vel både VP og Merc oppgitt forbruket på 5.7 litern med forgasser til "10 US Gallon per hour at cruise speed"

I disse motorenes hjemland blir de montert i båter opp til 36 fot og vel så det. De brukes også i både enkel- og dobbel-installasjoner med Bravo-drev, Alpha-drev, Cobra-drev, Volvo-drev og overflate-drev med både single- og duoprop-løsninger om hverandre i tillegg til utvekslingsforskjellene, virkningsgradene og forskjellene i intern rullemotstand de ulike drevene har.

Om man ikke tar høyde for variasjonene i ytelse og forbruk disse faktorene kan medføre, anser jeg det som lite sannsynlig at man har ståkarakter i fysikk.

1700 kg båt er vel 1700 kg båt uansett

Nei.

Baylineren jeg hadde, veide rundt 1450kg. Båten var 20 år gammel, og den originale OMC-åtteren på 5,7 liter (350) var byttet ut med en Mercruiser på 305 kubikktommer, altså 5,0 liter. Jeg har oppgitt drevtype og propelldimensjoner, mener det var en Mirage Stage II cuppet stålpropell. En halv tomme mindre diameter enn original alupropell, og to tommer mer i stigning.

En flatbunnet båt har vesentlig mindre friksjonsflate i vannet enn en båt med V-skrog helt ut, og DET er et viktig parameter for beregning av propell.

Propellens skyvehøyde i vannet vil variere med drevets installasjonshøyde, jfr fordel med lift på outboard. Drevet mitt var montert høyere enn flere andre tilsvarende båter jeg sammenlignet med, i tillegg til at Cobra-drev hadde mindre bredde og skar sjøen bedre enn både Volvo og Mercruisers drev.

Tyngdefordeling i 22fots båt kan variere forbruk med over 15%. Legg merke til at det er tyngdefordeling, IKKE tyngdejustering. Om vi er 4 voksne ombord i Skibsplasten, og feks kvinnfolka setter seg i kabinen forut i stedet for i salongen akterut, øker drivstofforbruket.

Jeg fikk over 50knop på GPS uansett om vi var 6 personer i båten. Da føltes båten ustødig, og vinglet fra side til side. I følge produsentdata på båt og motor skulle ikke dette være oppnåelig fart. Jeg åpnet aldri motoren for å se om det var satt inn trimdeler eller tatt andre grep. Ytelsesmessig holder jeg det ikke for usannsynlig, men dette ville også gått utover drivstofforbruket negativt, og det ser hvertfall ikke ut til å ha skjedd... En Larson 19 bowrider med 5,7 liters EFI på 260hk ble regelrett frakjørt av min, og det skal heller ikke være helt vanlig.

Man må også huske på at dette er grovbygde motorer med tilsvarende toleransebilder på delene de bygges med. Kompresjon, ytelse og forbruk kan variere tosifret antall prosent rett fra samlebåndet, og satt i sammenheng med vedlikehold og bruksmønster over 20 år innføres enda flere variabler. Det kan utmerket godt hende at jeg hadde et optimalt eksemplar.

Det fins en mengde faktorer som påvirker ytelse og forbruk. Bruk gjerne produsentens nøkkeltall for å se hva forbruk og ytelse bør være på en 20 år gammel motor for meg, men jeg ville ikke gjort det.

Men alt i alt, det blir alltid god underholdning av sånne tråder.

:thumbsup:

baatplassen.no

En motor bruker vel en temmelig gitt mengde drivstoff for å produsere en viss mengde effekt, og noe variasjon ut ifra hvor effektiv motoren er vil det alltid være.

Alt dette andre med om propell, båt, drev osv. er optimalt, eller om kjerringa er feit, betyr bare at det må mer krefter til for å flytte skuta forover, og gjør ikke at motoren i seg selv bruker mer eller mindre bensin per enhet effekt.

En kuriositet jeg kom på når jeg først ble sittende her og savne Baylineren:

Slangene på servostyringa havarerte for meg første sommeren. Det viste seg at slavesylinderen var omtrent rustskåret, og pumpa kjentes også forferdelig sliten ut. I stedet for å koste på nytt servoanlegg, bygde jeg om til konvensjonell hydraulisk styring uten servopumpe.

Jeg husker fortsatt at dette utgjorde mye på motorens gassrespons. Stjeler nok en del hester, de gamle slitne servoanleggene også. Litt som når AC-pumpa på bilen slår inn.

Men det fanges nok opp av motorprodusentens faktaskjema. Sikkert bare noe jeg innbilte meg.

:wink:

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Som en kuriositet tar servostyring på bil ca 5HK ihvertfall.

Jeg ville sagt at servostyringens effektreduksjon på motor varierer med bilmerke og bilmodell, avhengig av endel faste mekaniske forutsetninger som feks utveksling på tannstang, produsentvalgt hjelpemoment totalt i systemet (i mange tilfeller progressivt hastighetsavhengig), avstanden fra kingboltens senterakse til styreleddets innfestingspunkt osv.

Deretter kommer bileierens parametre inn i bildet. Innpress på felger, felgbredde, dekkbredde, dekkprofil, korrekte hjulvinkler, eventuelle senkesett osv. Alt dette innvirker på hvor mye energitilførsel som må til før det svinger.

Om jeg skal sette et eksempel med fast faktor, kan jeg si at AC-kompressor på forrige generasjon Accord trekker 18hk. Effekttap målt på drivhjul, altså inkludert drivlinjens effekttap.

baatplassen.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...