Jump to content

Må dreggen få feste eller holder vekten av den båten?

larsen2000

Recommended Posts

På Skibsplasten har jeg 6kg dregg og 12m kjetting. Om jeg er det minste i tvil, hekter jeg på en 2kg paraplydregg som dauperson i tillegg.

Et godt råd og med et ut legg på 3 til 8 ganger dybden etter forholdene "sitteren".

Her er MYE stoff om hvordan i mange situasjoner.

http://yachtpals.com/anchoring

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har 17fot hardtop ca 550kg, pluss folk og last.

Har brukt paraplydregg i mange år, uten problemer, har en lengde på ca 5m med relativt tykk kjetting (tykkelse på godset kanskje 6-7mm i lenkene) før tauet.

Før årets sesong støtte jeg meg en daumann av bly i en halvlitersboks, blir vel drøyt 6kg. Jeg ble veldig positivt overrasket når jeg tok denne i bruk. Båten ligger merkbart roligere enn tilsvarende båter uten daumann. Båten kan ligge lengre ut fra land uten at man får problemer med å trekke inn båten for ombordstigning.

I tillegg blir det gunstigere vinkel på last mot ankeret da kraften til ankere blir mer horisontal enn om dreggtauet går rett på pullerten på hekken.

Kan anbefale daumann på sterkeste til de som ikke har prøvd det.

Ved svakt hold på ankeret vil daumann redusere rykkene slik ankeret blir liggende i større grad. Har hjulpet meg som ofte har paraplydregg på sandbunn, som da ikke er det gunstigste. Men paraplydreggen er en fordel plassmessig i en mindre båt.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det er alltid en god ting å bakke opp ankeret, slik at man vet at den sitter.

Hvis man ligger på svai ja.

Inn mot land, er det viktigere at man kaster ut veldig tidlig, så holde igjen mens man kjører innover slik at man kjenner at man får tak.

Så bruke Daumann til å holde båten fra land, samtidig som man kan trekke den inntil om man ønsker det.

(Ta hensyn til Flo/Fjære og trekk gjerne båten ut litt ekstra til natten)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...