Mix Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Nå må du passe blodtrykket ditt ! Forøvrig kjøpte jeg mitt kamera hos Netthandelen til en billig penge. Og nei, jeg er ikke selger for Maritim ! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Det er ikke sikkert mix mente å være sarkastisk? Bare litt feilstått morsom? M.h.t Maritim miniubåten må vel den senkes rett over der ankeret ligger for å inspisere, ikke helt enkelt med mindre man har jolle og helt også bruker ankerbøye. M.ht svaret til trådstarter så er det ingen garanti for at et anker legger seg "riktig", men alle gode ankere vrir seg riktig vei og begynner å grave seg inn når man drar ankeret langs bunnen. Men du vet ikke hvordan bunnen er akkurat ankeret ditt ble senke, så det kan skje at det ikke tar godt tak. Med mindre du har en liten kaffestopp bør du sjekke holdkraften i ankeret ved å trekke i tauet med din egen motorkraft. Jeg pleier å følge føgende proseyre ved ankring på svai: 1: slippe ut kjetting mens jeg går sakte bakover (med vinden) Når passe lengde tau/kjetting er lagt ut ( minst 3X helt 5X dybden eller mer) og kjettingen er låst, bakker jeg sakte til ankeret får tak. Fordekksgasten gir signal til at kjettninge slutter å riste og begynner å strekke seg. Da gir jeg etterhvert mer gass for å sjekke at ankeret sitter. Siden jeg har seilbåt vil det i mitt tilfelle si at jeg gir litt under full gass bakover. Skal jeg inn mot kai eller land på anker sjekker jeg etter at jeg har fortøyd i land at ankeret sitter på tilsvarende måte med motorkraft (men forsiktig i starten). Da må jeg gjerne stremme opp en noe hvis ankeret ikke ble satt godt nok i det vi går inn mot kaia. I noen tilfeller får jeg ikke feste, da er det ofte en trerot, stein el.l. som har kommet i veien. Da må man rett og slett kjøre ankerprosedyren på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Jeg har 20 kg brucekopi på 16 tonn båt. Det virker som om denne tyngden på ankeret er nok til at det graver seg ned i sanden. På sølebunn sitter det også bom fast. Om vinden dreier, så har jeg ikke merket at båten dregger. Altså virker det som at ankeret graver seg fort ned. For meg gir dette ankeret den sikkerheten jeg trenger. Nå bruker jeg kart og ekkolodd for vurdering av bunnforhold. Således søker jeg å unngå stenbunn ved oppankring. Ellers så er jeg enig i at man bør vurdere hvilke tanker mottakeren av meldinger sitter igjen med. Baatplassen bør ikke være et sted for humor på andres bekostning. Det vil redusere verdien av dette utmerkede forum. Redigert 1.Oktober.2012 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Mye nyttig informasjon å få her, har stort sett gått greit med dreggen bortsett fra en natt vinden begynte å øke, og vi begynte å slite med feste. Vi lå ikke veldig gunstig til i forhold til vindretningen, men ved siden av oss lå det en 34 fot cabincruiser med bruceanker. Vi fikk ligge "på" han resten av natta...en svært hyggelig og hjelpsom kar, vi takket og bukket når vi dro dagen etter, hyggelig å møte slike folk. Ellers synes jeg det er stort sett bare trivlige folk å treffe på forumet. Mulig Mix prøvde og være festlig, men jeg synes det nå er unødvendig å svare sann. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Vurderer å bytte ut paraply dreggen med et bruce kopi anker. Har ikke ankervinsj, så jeg har et noe klønete spørsmål, er det en mulighet for at ankeret kan legge seg feil "vei" på bunn når man slepper den? Bruce kopi og bly-tau er en ok variant, men med dømann. På svai har jeg 20 kg bruce og 8 mm kjetting på 17 tonn båt. blåser det mer enn 12 m/s og det blir noe sjø, hender det at jeg henger på en dømann. Inntil nå har Beuce`n har ikke sviktet selv om vinden har snudd. Akter 25kg Engbo og bly tau og altid dømann, det har hent at jeg må ro ut ankret en gang til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
quantumduck Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Vil samstundes takka mix sitt fantadtiske svar!! Det er nett derfor eg ikkje spør, frykten av å bli latterleggjort av erfarne brukarar med fleire tusen innlegg bak seg! litt selvtillit må man ha, mix har vel i høyden klart å latterliggjøre seg selv . . . Edit, oups, trodde du kødda, den der så kjekk ut! Redigert 1.Oktober.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Beuce`n har ikke sviktet selv om vinden har snudd. Det har jeg faktisk opplevd to ganger med min Bruce. Begge gangene, har det ligget rullestein i gjørma og de har begge vært på størrelse med en bowlinkule. De passer akkurat i buen på ankeret og man kan ha sittet dønn fast i over et døgn før vinden snur og steinen fanges... så har man brått bare sine (mine) 15kg stål + en stein som ligger dødt på bunnen. Jeg har ført om andre som dregger rullestein med Bruce også, så det er ikke bare jeg som er voldsomt uheldig. Blåser det mye, eller det er spådd mye vind, velger jeg derfor å forkatte. Forkatte: To dregger etter hverandre i samme fortøyning. (Vistnok 4 ganger mer sikkert enn to ankre side om side med hver sin fortøyning) Dregg nr. én legges først. Dregg to, legges en ganger dybden etter. Dregg nr 1 er festet i toppen (ikke bunnen) av dregg nummer to slik at de henger etter hverandre.. Jeg har 10m kjetting på dregg nummer 2 og ankorina opp om det er akter jeg dregger. Mellom dregg en og to har jeg som sagt en ganger dybden om det er mer enn de 8 metrene kjetting jeg har på mitt forkattingsanker. Ligger jeg på svai, er det kjetting hele veien da det er det jeg har foran der. mer å lese om forkatting i denne tråden her på forumet RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Langs land Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Har fått både stein og div annet på/i Bruceankret, men stoler fortsatt på det! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Har fått både stein og div annet på/i Bruceankret, men stoler fortsatt på det! Kan se ut som noe man typisk drar opp i bukta ved langøyene.... På bildet under er sikkert resten av skuta... det satt i det minste sinnsykt godt fast før jeg klarte å kjøre meg løs. Ikke bare ankeret satt fast. Kjettingen hadde tvinnet seg rundt et spant på et gammelt skip. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
larsen2000 Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Hva med Engbo anker? Funker det like bra som bruce Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Jeg er meget godt fornøyd med Engbo når jeg legger med tamp i land og ankeret ut bak. Men husk å dra det godt fast. Men på svai skal det ikke være særlig tess når vinden dreier sies det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sofaseileren Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Noen som har erfaring med DANFORTH? ...... Noen med synspunkter på denne? Min erfaring med Danforth er at den setter seg raskt, og får godt grep, særlig på mudderbunn. Men den har et stort MEN etter min oppfattning: jeg mener det først og fremst egner seg som hekkanker. Grunnen til dette er at ankerkjettingen lett kan sette seg mellom stamme og klo om man ligger på svai og vinden snur. Da hindrer kjettingen klørne å svinge rundt, og ankeret trekkes relativt friksjonsfritt langs bunnen. Har opplevd å måtte sprengro min gamle flatbunnede zodiac etter Vegaen som var på fullt driv mot Danmark. Når jeg svett og utmattet kom meg ombord, kunne jeg trekke opp en Danforth i omvendt stilling, med kjettingen godt kilt fast mellom stamme og klør. Men som hekkanker er det suverent. Har med meg det gamle 7 kg ankeret på min 30 fot 6,5 tonn store båt, og er ganske trygg på at det holder godt som hekkanker på den også. Danforthankerne skal ha stor gripekraft pr. kg, og i statene selges en lettvektsvariant i aluminium over samme designet. Din 15 kg vil jeg tro er solid overkill på din treseiler... Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Kan se ut som noe man typisk drar opp i bukta ved langøyene.... Dette skjedde i Åbyfjorden. Fant senere ut at dette var et sted de "ankret" opp tømmerflåter. Noen av stokkene har tydeligvis sunket!! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Vi har ankret svært mye de siste 5-6 årene. Ett råd til de som tenker å skaffe seg nye anker. Det siste årene er det utviklet anker som er betydelig bedre enn de som omtales her, og hvorfor kun disse "gammelankerne" selges her i landet kan en bare spekulere i. Kjøp moderne anker av typen Spade og Rocka. Joda, du ligger da godt med gamle dreggen.... men det gjør du også med en stein bare den er stor nok! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Hva med Engbo anker? Funker det like bra som bruce Nei, det gjør det absolutt ikke. Nå skal det til Engbos sitt forsvar si at de leverer ankere med forskjellig grader på "leggen", men det jeg hadde fungerte rett og slett dårlig. Jeg hadde 15kg Engbo og skiftet til 15kg Bruce-kopi. Det ble dag&natt. Engbo tåler ikke sideveis forskyvning og har generelt dårligere feste både i sand og leire. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jernbåten Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Vi har ankret svært mye de siste 5-6 årene. Ett råd til de som tenker å skaffe seg nye anker. Det siste årene er det utviklet anker som er betydelig bedre enn de som omtales her, og hvorfor kun disse "gammelankerne" selges her i landet kan en bare spekulere i. Kjøp moderne anker av typen Spade og Rocka. Joda, du ligger da godt med gamle dreggen.... men det gjør du også med en stein bare den er stor nok! Enig med du. Vi klorer oss fast med 40 år gammel teknologi. Minst. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Ja, slik er det her i landet og det kommer nok tradisjonen med med å ligge med dregg bak mot land. Da kan en nesten bruke hva som helst som setter seg fast. Men plassmangel gjør seg gjeldende, særlig på sør-østlandet, og da vil mange foretrekke å ligge på svai. De flest norske fritidsbåter er ikke utrustet for det. En kan glemme dregger, Engebo, tallerkener o.l. Da er det kjetting og et ordentlig anker som gjelder. Av det som vanligvis brukes i dag er det kun Bruce som er brukbar, men slett ikke det beste. Og det gjelder kun på enkelte bunnforhold, og ikke for alle Brucevarienter heller. Jeg har selv opplevd at skjæret knakk på et Brucekopi. Skaff dere ordentlig ankerutstyr folkens, en vil ikke angre på det. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Er selv en fersking når det gjelder "stor" båt. På båt-ferien i sommer prøvde vi oss i utehavn med anker akter (Engbo 16kg), med det resultat at vi hadde store problemer med å få det til å sitte fast. Mudder-bunn og etter 4-5 forsøk ga vi opp og reiste til nærmeste gjestehavn. Interessen var stor fra alle nabo-båtene og skipperen begyndte å bli varm i toppen. Vurderer å bytte til "bruce kopi". Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 En kan glemme dregger, Engebo, tallerkener o.l. Da er det kjetting og et ordentlig anker som gjelder. Av det som vanligvis brukes i dag er det kun Bruce som er brukbar, men slett ikke det beste. Og det gjelder kun på enkelte bunnforhold, og ikke for alle Brucevarienter heller. Jeg har selv opplevd at skjæret knakk på et Brucekopi. Skaff dere ordentlig ankerutstyr folkens, en vil ikke angre på det. Det skorter nok vel så mye på kunskap om riktig ankring, som på ordentlig ankerutstyr. Har hatt Bruceanker på mine båter, og aldri løsnet. Det ankres på god bunn, dybde 7-12 meter, 3 til 5 ggr dybden med kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Har hatt Bruceanker på mine båter, og aldri løsnet Hmm, ved nærmere ettertanke må jeg tilstå at jeg ved et par anledninger har hatt dårlig feste pga (rund) stein i Bruceankret ( men ikke løsnet heldigvis!) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Da er det kjetting og et ordentlig anker som gjelder. Av det som vanligvis brukes i dag er det kun Bruce som er brukbar, men slett ikke det beste. Og det gjelder kun på enkelte bunnforhold, og ikke for alle Brucevarienter heller. Jeg har selv opplevd at skjæret knakk på et Brucekopi. Skaff dere ordentlig ankerutstyr folkens, en vil ikke angre på det. Jadda. Nå har jeg 50 meter 10 mm kjetting og 20 kg brucekopi av meget god kvalitet. I Bohusläns mudder drar ankeret seg ned så det til til tider er vanskelig å få opp. Når jeg får fatt i en tegning av Rochna, så blir det vel et slikt. Baugkonstruksjonen er tilpasset å ligge på svai med Bruce. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Det siste årene er det utviklet anker som er betydelig bedre enn de som omtales her, og hvorfor kun disse "gammelankerne" selges her i landet kan en bare spekulere i. Kjøp moderne anker av typen Spade og Rocka. Legg til Delta til den listen. Har selv opplevd forskjellen mellom CQR (som tidligere ble ansett som et revolusjonerende godt anker) og et moderne Delta. Enorm forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Kan se ut som noe man typisk drar opp i bukta ved langøyene.... Ja der er det mye drit, perfekte forhold for skålanker kanskje? Evt. sammenslått paraplydregg? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Kanskje baatplassen skulle lage "hvordan legge ut anker" forklaring for de som ikke kan dette. Jeg ser stadig at det skorter på praktisk erfaring, og at de erfarne sitter og ser på med et rart smil rundt munnen. Har selv hatt dårlig samvittighet at jeg ikke har grepet inn i situasjon der jeg ser en familie kommer inn til sandstrand med den nye fine båten. Det stopper båten og slipper anker ned på 2 m dybde og stopper winch når anker er på bunnen. Alle båtfolk vet at dette ikke vil gå bra dersom det blåser opp, men ingen sier noe. .. Hvorfor ikke lage en egen "avdeling" her på BP med hvordan en skal gjøre ting i stedet for å fortsette den stadige klagesangen og mobbingen for de som ikke behersker teknikken. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 God ide, igrunn. Kunne kanskje hørt hjemme under diverse dokumentasjon i dokumentarkivet, men hadde vært moro med en "howto-avdeling", kanskje som wiki? Funksjonaliteten avhenger isåfall av god moderering. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.