marex84 Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 God ide' Sailorboy:-) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Eller kanskje de som er helt ferske kjøper seg en bok og leser litt før de begir seg utpå. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Det skrevet mye om ankring i båtliteratur og båtblad. Det er ikke mulig å gi noen standard oppskrift fordi en ankrer etter de rådene forhold. Det er bare å lese seg opp, snakk med folk som en er sikker på har relevant erfaring og lær av egne erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Enig med pettersand her, bunnforholda varierer jo veldig mye fra plass til plass. det som er riktig en plass kan jo bli helt feil på neste plass. Det som jeg imidlertid ofte oplever er at folk legger for lite ankerline ut. Noen legger til, fortøyer å hiver dreggen rett ut bak båten. da hender det jeg går bortom å slår av en liten båtprat.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 (redigert) Eller kanskje de som er helt ferske kjøper seg en bok og leser litt før de begir seg utpå. Eller google litt på norske sider "hvordan ankre en båt " ble det ikke nok å lese på, prøv " søk i verden" " how to anchor a boat ". Har tipset og hjulpet flere som har et ok anker i baugen som de aldri har brukt og en talerken akter som slipper, med å bytte om og kjøpe ny baug dregg før de får lyst til å ligge på svai . Redigert 3.Oktober.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
RSL Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Det er skrevet side opp og side ned her på båtplassen også. Du finner noen bland de 23 trådene man kommer til om man trykker på Tag'n "Ankring/Fortøyning". Det er langt flere, men de er ikke tagget og jeg vet ikke om det går å tagge disse i etterkant. HER er en tråd med over 300 innlegg, man kan begynne å lese på. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
SIR DAY Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Utivklingen vil sikkert snart gi oss ett intelligent anker som er utformet slik at det tilpasser seg alle bunnforhold, graver seg selv ned selv ved lav "scope" og ikke glipper om man dreier rundt på svai. Og med innebygget GPS som varsler om det beveger seg... Inntil da får man overdimensjonere, bruke både katte og daumann og masse kjetting. Ett ekstra tips jeg plukket opp fra en blogg - en DIY ankervakt: Slipp en liten "sokne-dregg" like ved siden av hovedankeret. Ha ett tynt snøre her som du fester i noe i salogen, jeg bruker en kaffekanne som jeg setter opp i ei hylle. Om man så dregger vil kaffekanna falle i gulvet, da får man ett varsel om å gjøre noe...... Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
avmønstret5 Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 (redigert) Ja det er skrevet mye her om både ankring og mange ting , og du RSL kan sikker sortere dette ut, men det er ikke alle nye båteiere som kan skille på de rikelig mengder med "skitt og kanel" som en kan lese om her. Derfor bruk heller god båt-litteratur eller sikkert fagstoff på nettet. Redigert 3.Oktober.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Som feks denne? http://cruisingresources.com/Anchoring_Skills RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Free Lillehammer Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Noen som bruker ankervakten på GPS'n? Er den tistrekkelig pålitelig? Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Nei, selv min nye flotte Furuno GP33 hopper for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 De fleste ekkolodd har vel også en ankervaktfunkjon? Har aldri brukt den på min. Noen som har erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Har ennå til gode å se en GPS som er pålitelig nok til ankervakt, med minre man har veldig god plass da. Av og til "hopper" posisjonen, og da er jo alarmen i gang. M.h.t. Ekkolaodd bruker vi alltid vårt på Tridata'en fra Raymarine npr vi skal ligge på svai på natten. (kan sett e en min og en maks-grense, så lenge man er inennfor er det ingen alarm) Har aldri hatt falsk alarm, men heller ikke skejdd at jeg har dregget med Delta-ankeret på svai. Nå er jeg serdeles nøye med å kjøre ankeret godt inn OG legger alltid ut max kjettinglenngde ut fra forholdene (dvs. er det plass til 50m. legger jeg ut 50 m uansett dybde). Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Min har en minste oppløsning på 18m...så den er uansett ikke særlig nyttig i de fleste tilfeller. Kanskje ok dersom jeg skulle ligge på svai. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Nei har ikke så mye tiltro til GPS eller andre ordninger. Ha et anker du stoler på ,legg ut rikelig og test festet med motor. Sov godt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Noe av det viktigste er jo å følge med på værvarsel. :-) så finne en plass i le. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
quantumduck Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Ja, slik er det her i landet og det kommer nok tradisjonen med med å ligge med dregg bak mot land. Da kan en nesten bruke hva som helst som setter seg fast. Men plassmangel gjør seg gjeldende, særlig på sør-østlandet, og da vil mange foretrekke å ligge på svai. De flest norske fritidsbåter er ikke utrustet for det. En kan glemme dregger, Engebo, tallerkener o.l. Da er det kjetting og et ordentlig anker som gjelder. Hvorfor kan man bruke hva som helst (som setter seg fast) når man ligger mot land men ikke på svai? Rent bortsett fra at man ikke risikerer å drive til havs er det jo stort sett ikke øsnkelig å miste feste da heller? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Dersom et anker mister feste, er det vanligvis på grunn av at retningen på belastningen forandret seg (vind eller strømskifte når en ligger på svai). Dette er ikke et problem når man ligger mot land med dregg bak, strekket på ankerkjettingen er alltid inn mot land. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 (redigert) Dersom et anker mister feste, er det vanligvis på grunn av at retningen på belastningen forandret seg (vind eller strømskifte når en ligger på svai). Dette er ikke et problem når man ligger mot land med dregg bak, strekket på ankerkjettingen er alltid inn mot land. Absolutt et poeng. På den annen side, på svai har man ofte plass til å drive noen meter før ankeret får feste igjen, det er sjelden tilfelle når man ligger med baugen mot land. Uansett, det jeg ville fram til var at når man ligger mot land med ankerfeste akter, så kan belastningen bli stor på ankeret hvis vinden kommer fra siden, både pga. at vindfanget da er større, og pga. vinkelen mellom ankertauet og kraften fra vinden. Bare dette siste øker faktisk kraften ankeret må holde imot, selv om også lina i land gjør sin del av jobben. Og så får man økt kraften pga. vindfanget, på toppen. Men så er altså retningen på anker-draget den samme hele tiden, og det er jo en fordel. Redigert 3.Oktober.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Min har en minste oppløsning på 18m...så den er uansett ikke særlig nyttig i de fleste tilfeller. Kanskje ok dersom jeg skulle ligge på svai. Ankervakt når man ligger mot land har jo ingen mening. Det er på Svai. Men selv om du har 18 m. vil du oppleve at posisjonen av og til plutselig hopper. Noe av det viktigste er jo å følge med på værvarsel. :-) så finne en plass i le. Det er jo klart, men det er ikke alltid værvarselet stemmer da, og dessuten må man ta hesyn til at vinden ofte vil snu i løpet av natten. Hvorfor kan man bruke hva som helst (som setter seg fast) når man ligger mot land men ikke på svai? Rent bortsett fra at man ikke risikerer å drive til havs er det jo stort sett ikke øsnkelig å miste feste da heller? Poengenet er vel at det må sette seg fast OG holde deg der. Ellers enig. Har aldri opplevd problemer med ankeret på svai, men det skjer når jeg ligger mot land. Hovedgrunnenen er vind fra siden, det gir veldig mye mer press på ankeret. Bare tenk på når du strammer opp fortøyningsline som står under press: Man får mye mer kraft ved å dra på tvers av tauet. En annen ting er at det kan være vanskelig å beregne nøyaktig hvor man skal slippe for å fp god nok lengde på kjettingen når man skal inn til land. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Ja det er jo riktig. Derfor gjør en lurt i å velge fortøyningsplass mot land etter vær og bunnforhold. Jeg vet ikke om det har vært sagt tidligere, men en bør ha noen gode meter med kjetting på akterfortøyningen, helts bare kjetting. Så bør en alltid ha en nokså tung dømann å henge på dersom det blåser ugunstig. En 5-10-15 l plastkanne fylt med (tung) sand kan gjøre susen, vekt avh. av båtdepl. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Noen som bruker ankervakten på GPS'n? Er den tistrekkelig pålitelig? Har brukt ankervakten i Tikki navigator noen ganger virker ok. Testet den i 12 timer i dag på 10 m avdrift. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
quantumduck Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Poengenet er vel at det må sette seg fast OG holde deg der. Ellers enig. Eh, er det noen situasjoner man ikke ønsker at ankeret skal holde deg der, egentlig? Anyways, pointet mitt - at belastningen på ankeret fort kan bli større når man ligger med landfeste, er vi visst enige om. Lett å tro det forholder seg omvendt om man ikke tenker seg om. Men jeg kan altså ikke se at man slipper så mye billigere unna mht. hvaslags utstyr man trenger, om man ligger med landfeste istedenfor på svai. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 72 svar? trådstarter Vurderer å bytte ut paraply dreggen med et bruce kopi anker. Hvem er det som gidder å lese 72 innlegg? Hva er det dere holder på med? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 (redigert) For å svare konkret på spørsmålene dine: - 72 svar, ja, 73 med ditt, 74 med dette. Totalt 75 innlegg. - Jeg gidder å lese 72 innlegg, veldig mange andre også, det kalles aktive brukere. totalt har jeg vel lest tusenvis av svar på baatplassen siden jeg ble medlem. Internettforumet fungerer heller ikke slik at det er én ekspert som sitter å gir deg det perfekte svar. "Diskusjonsforum" er vel den korrekte betegnelsen, i det ordet ligger på en måte forklaringen på hvordan dette fungerer. - Vi er aktive brukere, som nevnt i linjen over. Aktive brukere gjør dette forumet til et av de mest lærerike norske forum. Jeg er enig i at kanskje ikke alle svar her er like fornuftige, men de fleste svarene er forholdsvis saklige og on-topic, med unntak av innlegg #74, og nå #75. Tilbake til topic, vennligst? Redigert 5.Oktober.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.