mah Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 ikke meningen å provosere, men hva ble egentlig konklusjonen ang. paraplydregg VS bruce kopi? poenget er at noen er overaktive brukere og sporer helt av. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Har fulgt med på tråden siden jeg startet den, blei jaggu mange svar :smiley: I utgangspunktet var mitt spørsmål om ankeret kunne legge seg feil ved utslepp. Det kom flere svar på spørsmålet, og jeg ble en del klokere. At tråden skifter litt tema underveis ser jeg ikke på som noe problem. Nyttig lesning for en som er fersk. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Overhodet ikke enig, mah! Etter ca 30 år med småbåtliv byttet vi i år til seilbåt for å kunne farte over havene. Hadde 30 års erfaring med paraplydregg og har gjennom denne tråden lært mye om andre typer og andres erfaringer med andre typer. Dette er SVÆRT nyttig som en kontrastering til produsentenes alltid positive omtaler av egne produkter. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Er det foresten noen som har hørt om sammenlegbart bruceanker? En bekjent av meg mente og hadde hørt om det... Selve skåla kunne vist nok vippes opp. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Hvorfor en Buce kopi? I dag finnes det moderne ankertyper som gjennom grundig testing og i praksis har vist seg å være overlegne både Bruce kopier og andre "gamle" ankertyper. Vi byttet til et Spade anker for tre år siden og har bare gode erfaringer. Vi har riktig nok et 15kg Bruce som ekstra anker nr 3, (Originalt Bruce faktisk) og i sommer testet jeg dette sammen med Spade ankeret. Ingen vitenskapelig test riktig nok, forsøkte bare å sette begge i ankre hver sin gang i sand/ leire bunn. Spade satte seg momentant hver gang. Selv når jeg skiftet drag rettning 90 og 180 grader gjennom å bakke motorene, var det ikke mulig å merke noen dregging. Brucen satte seg også greit førtse gangen, men brukte nesten en båtlengde på å sette seg igjen etter at dragrettningen skiftet. Etter vår mening er det nettopp her de gode og mindre gode ankrene avslører sine kvaliteter. Det fikk Jon Amtrup, selv med et moderne Delta anker erfare etter et 180 graders vindskifte under en seilas på Svalbard for et par år siden. (heldigvis for han har han en båttype som tåler slike landkjenninger bedre enn de fleste. Det som erfarne langturseilere veldig ofte nevener som den viktigste faktor for trygg ankring er: Bruk så tungt anker som du/ vinsjen/ båten kan håndtere. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Lett match Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Uansett hvilket anker som brukes kan man miste feste og drive av. Jeg ser det derfor som minst like viktig å få vite når ankeret slipper taket, som om jeg har det beste ankeret. Når du sover er det vanskelig å oppdage om du driver av før det er for sent. En ankervakt er derfor et viktig hjelpemiddel (som noen har vært inne på allerde), og her er et forslag til en enkel men effektiv løsning. Fest en vekt på noen kilo til en line og slipp denne ned på bunnen ved siden av båten, gi ut nok slakk til at normale bevegelser ikke strammer linen. Fest den andre enden av linen til noe som lager lyd dersom båten driver av. (kasseroller på salong bordet, vikle linen rundt en treplanke eller bind linen fast i stortåa) Du har da større sjanser til å oppdage om du driver av. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 (redigert) Hallo Marex. Bra at man kan lese og sortere svarene selv, ikke sant. Jeg har brukt Bruce kopi anker i noen år nå og er veldig fornøyd. Vil bare gi deg et tips hvis du ikke har dreggvinsj. Jeg hadde for noen år siden båt uten vinsj, men monterte dreggrulle/beslag, av typen som brukes til dreggvinsjer,på badeplattformen som Bruce ankeret hang i. Fordelen var at ankeret hang der klart, Var bare å ta løs og slippe. Jeg kunne hvis det var påkrevet ta noe av tauet med fram til styreposisjon og så slippe i mens jeg styrte mot land. Og ikke minst: Når ankeret skulle opp igjen så var det mye enklere å dra i ett tau som kommer fra ett fast punkt i hekken, uansett vind eller avdrift. Dessuten får man mye større kraft/moment til å løsne dreggen når båten kommer rett over dreggen og den skal vippes løs fra bunnen. For et Bruceanker kan faktisk suge seg utrolig godt fast i bunnen. Jeg har en gang på 13 år opplevd at Bruceankeret ikke har festet seg og da var det en stein som passet akkurat i skåla og ble med opp. Og vi ligger faktisk en god del i uthavner på dregg. Lykke til. Redigert 5.Oktober.2012 av Luna III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Er det foresten noen som har hørt om sammenlegbart bruceanker? Seatronic i Moss hadde dette. Jeg vurderte det en gang, men ble frarådet av de i butikken. Var vistnok ikke like bra som de faste. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Enzo Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Fest en vekt på noen kilo til en line og slipp denne ned på bunnen ved siden av båten, gi ut nok slakk til at normale bevegelser ikke strammer linen. Fest den andre enden av linen til noe som lager lyd dersom båten driver av. (kasseroller på salong bordet, vikle linen rundt en treplanke eller bind linen fast i stortåa) Du har da større sjanser til å oppdage om du driver av. Og når båten dreier rundt i løpet av natten, 5meter dybde 30meter kjetting ute da blir det å bråvåkne når kasserollen går i dørken for den vil gjøre det når hekken på båten flytter seg 50meter (trygt). Jeg setter på ankervakt på plotteren og våkner om den tuter i vei, blir det da falsk alarm en gang i uken så får så være Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Har sett på muligheten for å bruke ankerrulle, og ser fordelen. Men problemet mitt er at badeplattformen "subber" en del nedi i marsjfart. (7-8 knop) Når det kommer et anker under der blir det vel enda mere motstand. Monterte plattformen ganske høyt etter råd fra Maritim, der jeg kjøpte den, nettopp for å ungå dette problemet...men men... Har sett på flere type ruller, b.l.a noen som er leddet, er kanskje mulighet for å få vippet ankeret litt lengere opp da. Men dem er så svindyre... Så også på Noa ankerfeste, kan være en mulighet det og. Men takk for alle råd, forslag og tips! Jens_P: Okay, da er ikke det noe alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.