Jump to content

Vinterkonservering Mercruiser 3.0, innenbords, 2004 mod


Stupern007

Recommended Posts

Har nettopp vært i kontakt med en båtforhandler som opplyste at "folk stort sett ikke kjører frostvæske gjennom saltvannkjølte motorer".

Bakgrunnen for dette var at slike motorer ikke har lukkede kretser (slik som ferskvannkjølte motorer) slik at at vann som fryser

har rom til å utvide seg og vil dermed ikke skade motoren.

 

Stemmer det båtforhandleren forteller??

 

Thomas

Link to post

Takk for innspill.

 

Jeg prøvde å kjøre gjennom frostvæske ved å fulle en beholder med frostvæske, sette den oppå båten

og koble til spylemuffen. Dessverre blir ikke væsken trukket helt opp i motoren, slik den

blir dersom hageslangen med trykk ble koblet til... derefor var det fristende å følge butikkens tråd...

Link to post

Jepp, dette burde fungere på min Bayliner også, men gjør det ikke..

Frostvæsken kommer ut igjen bl a via propellen, men ingen ting kommer ut

gjennom eksosutgangen og da er frostvæsken vel ikke gått rundt i motoren.

Kobler jeg til hageslangen som er under trykk kommer det derimot masse ut..

Tydelig at trykket er for lite.

Link to post

Min erfaring er at det er en fordel med varm motor og at systemet fra før er fullt av vann slik at sirkulasjonen "er godt i gang" når du kobler om. Hvis du somler med omkoblingen vil det oppstå luftlommer som gjør det vanskeligere å trekke vesken inn ved lavt trykk. Eneste gang jeg har mislykkes med denne metoden er en gang motoren var halvkald og halvfull. Derfor har jeg gjort det til en vane å helle frostveske på som avslutning på ferskvannsgjennomspylingen, samt er rask med omkoblingen. Jeg lar gjerne motoren gå med slange og klokker en halvtimes tid i forkant.

 

Jeg har for øvrig Bravo-drev, det kan være at Alpha er avhengig av bedre trykk.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post

For å slippe å søle ut en masse frostvæske er det etter min mening enklere å koble fra gummislangen som går fra oljekjøleren og helle frostvæske direkte inn i på blokka. Hell på til det begynner å renne ut av eksosrøret på drevet. Du må selvsagt ha tømt motoren og manifolden for vann (skyllevann) først. Det gjør du med de to blå slangene på høyre side av blokka.

 

Skal du la frostvæsken stå i motoren hele vinteren er det lurt å sørge for å tette godt slik at frostvæsken ikke fordamper. Fordamping reduserer frysepunktet.

Link to post

Hei igjen,

 

Det høres ut som noe jeg bør prøve - får stadig ikke kjørt gjennom frostvæsken på "vanlig måte" selv

om jeg tom har investert i nedre spyleklokke fra Qicksilver i stedet for Claes Ohlson varianten.

Har prøvd (slik du skrev) å la motoren gå en stund med vann fra hageslange, så bytte kvikt til væske fra beholder - vann som

kommer fra eksosrøret stopper da umiddelbart opp, dvs at vannet dras ikke gjennom motoren...

 

Oljekjøleren og slangen til denne - det finner jeg inne i motorrommet?

Link to post

For å slippe å søle ut en masse frostvæske er det etter min mening enklere å koble fra gummislangen som går fra oljekjøleren og helle frostvæske direkte inn i på blokka. Hell på til det begynner å renne ut av eksosrøret på drevet.

 

 

 

Sikkert en grei løsning, men med denne metoden får du vel ikke kjørt frostveske inn i impellerhuset som sitter før blokka og det blir desto viktigere å tømme huset for vann. Impellerhuset sitter svært kronglete til (på min 5,7L i hvert fall) og jeg foretrekker derfor frostveske inn på drevet for å dekke hele systemet.

Link to post

Hei igjen,

 

Det høres ut som noe jeg bør prøve - får stadig ikke kjørt gjennom frostvæsken på "vanlig måte" selv

om jeg tom har investert i nedre spyleklokke fra Qicksilver i stedet for Claes Ohlson varianten.

Har prøvd (slik du skrev) å la motoren gå en stund med vann fra hageslange, så bytte kvikt til væske fra beholder - vann som

kommer fra eksosrøret stopper da umiddelbart opp, dvs at vannet dras ikke gjennom motoren...

 

 

Synd du ikke lykkes med metoden, da dette er en svært enkel og grei metode når det fungerer. Som Adeneo nevner - Alpha-drev er nok litt mer følsomme. Traktstørrelse og slangedimensjon kan også ha betydning. Kan også tenkes at impelleren din trekker dårlig og er moden for utskifting. Men hvis traktmetoden ikke fungerer vil jeg anbefale at du bruker et kar som er stort nok til at drevet kan settes oppi.

 

Hvis du velger Audis metode bør du i så fall sørge for å tømme impellerhuset siden dette vannet da ikke vil være frostsikret. På min båt er dette i seg selv en times jobb i hvert fall, noe jeg kun gjør dersom jeg skal bytte impeller.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post

Hei igjen,

 

Det høres ut som noe jeg bør prøve - får stadig ikke kjørt gjennom frostvæsken på "vanlig måte" selv

om jeg tom har investert i nedre spyleklokke fra Qicksilver i stedet for Claes Ohlson varianten.

Har prøvd (slik du skrev) å la motoren gå en stund med vann fra hageslange, så bytte kvikt til væske fra beholder - vann som

kommer fra eksosrøret stopper da umiddelbart opp, dvs at vannet dras ikke gjennom motoren...

 

Oljekjøleren og slangen til denne - det finner jeg inne i motorrommet?

 

Ja den finner du i motorrommet. Bare å følge gummislangen som går fra termostathuset (foran på motoren) og via oljekjøleren og ned mot hekkagregatet.

Ta av slangen på toppen av oljekjøleren og hell glykol ned i slangen. (Som sagt etter at du har tømt motoren for vann med drenslangene) Hold slangen opp slik at den er det høyeste punktet på motoren. Bruk en trakt så slipper du søl.

 

Impelleren sitter i ditt tilfelle i drevet. Dette skal i utgangspunktet drenere seg selv. Jeg for min del tar av drevet hver vinter og legger det i kjelleren (frostfritt). Drevet er ganske lett å ta av og dermed også å stjele.

 

Ønsker du å ta av drevet så er det bare å si ifra så skal jeg forklare deg fremgangsmåten.

 

Jeg kan ta noen bilder og legge ut om ønskelig da jeg skal gjøre denne jobben selv snart uansett.

Link to post

Jeg skal gjøre denne jobben snart , og tenkte å sette et stort kar under drevet, men for å slippe å ha så mye frostvæske nedi tenkte jeg å koble den største nedsenkbare lensepumpen til Biltema til en slangestubb og igjen til klokkene som jeg setter på vanninntaket. Så senker jeg pumpa ned i blandingen, setter på strømmen og starter motoren. Da kan dette gå og kose seg lenge. Kjølesystemet på en 5,7 liter trekker Ca 100 liter i minuttet på full gass, så en pumpe som er dimensjonert for 50-60 liter i min burde holde i massevis da en ikke skal ha så mye turtall.

Link to post

Før jeg gikk til innkjøp av drevpose for ferskvanns- og frostvæskekjøring brukte jeg følgende enkle oppskrift:

Jeg hadde en 25l dunk av den typen med en liten lufteskrue i tillegg til selve korka med ferdigblandet frostvæske på badeplattformen.

i korka hadde jeg montert en hageslangebit som nådde ned til drevet.

Jeg ferskvannskjørte motoren med muffer rundt drevet og vann fra hageslangen. Da jeg var ferdig så koblet jeg fra hageslangen og satte frostvæska på muffa.

For da å få frostvæska til å bli dratt inn i drevet brukte jeg blåsepistolen på kompressoren og gav et lite blås gjennom lufteskruen, og det funket hver gang.

Link to post

Jeg er uerfaren i denne sammenheng, og har lest forumsider opp og ned for å finne ut hvordan jeg skal gjøre dette for at resultatet skal bli bra. Dette har ikke ført til annet en forvirring da det finnes så urolig mange metoder, og som helt sikkert også er bra, men jeg kom frem til en metode som fungerte som smurt for min del!

 

Kjøpte rett og slett en muffe på Biltema til kr 49,50, som for øvrig fungerte utmerket, til å flushe ut saltvannet at systemet. Lot motor stå å gå med ferskvann tilkoblet i tre kvarter eller noe. I mellomtiden blandet jeg en 10 liters bøtte med frostvæske som jeg plasserte på badeplattformen over drevet. Når jeg var klar, senket jeg hageslangen ned i bøtta, og klippet den over, slik at enden som var koblet til muffa forble i bøtta med frostvæske. På denne måten ble det ingen problemer med luft, og sjøvannspumpa hadde ingen problemer med å suge fra bøtta. Lot motoren gå frem til jeg så det kom frostvæske ut av utløp ved propell, og litt til...

 

Klar for vinteren :)

Link to post

Historien fortsetter..:

 

Dro til verksted som heller ikke fikk inn frostvæsken inn på vanlig måte, dvs via drevet. De konkluderte

da at problemet måtte være dårlig impeller. Impeller ble skiftet (var godt brukt, men ikke ødelagt), men

det var fortsatt ikke mulig å få inn frostvæska gjennom drevet...

 

Verkstedet mener da at det må være en liten sprekk i en eller annen ledning i drevet,

slik at det suges inn for mye luft og blir dermed for tungt for systemet å dra væska helt gjennom.

 

Enden på visa ble at frostvæska ble fult gjennom motoren...

 

Takk for alle innspill!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...