Lazyjack Startet 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2012 Opplever at gelcoat sprekker/løsner i stort område rundt når jeg borrer. Hva er hemmeligheten for å unngå dette? Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Tape godt over området som skal bores og ha ett nytt skarpt bor Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
motor Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Jeg bruker alltid ett stort bor rotert for hånd til å frese bort gelcoat rundt åpningen på hullet. Da presser ikke skruen mot gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Start med å bore feil vei til du er igjennom det ytterste laget Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) jupp, borr motsatt vei til du er igjennom gelcoaten. når du skal montere utstyr med skruer eller bolter, forsenker du hullet, countersunk. Biltema har slike countersunk fres/borr. Anbefaler å ta en titt på denne siden.http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware(noe rart med funksjonene på min meny her på BP i dag. Redigert 1.Oktober.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Meiner på at eg har brukt noen borrer som ligner på en fres og at dette har fungert bra? Tynn spiss i midten for sentrering og så borrer den ytter dia. først. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 volfro fikk meg til å huske da jeg monterte ny vinduspussermotor på Grandezzaen. Da brukte jeg en slik en, kjøpt på Biltema. Sylidrisk sak med to skarpe skråstilte "blad". Har et bilde av den da jeg brukte den, men det ser jaggu ikke ut til at bilder lar seg laste opp i natt... https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32664/div_april_2011_197.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Når jeg borrer i gelcoat, "sliper" jeg meg gjennom ytre gelcoat lag med lett trykk på drillen, heller enn å borre. I tillegg overdimensjonerer jeg gelcoat hullet litt i forhold til skruehullet (om du skal skru) for at ikke skruen skal presse og knekke flak av gelcoat., Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Maskeringstape og bor motsatt vei først så blir det bra;) lærte det på båtbyggerkurs;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Union Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Den aller enkleste måten er å merge med tusj der du skal bore. Så tar du et ganske stort bor, skarpt, og dreier dette rundt for hånd til du får en liten forsenkning, så er det bare å borre i vei. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Maskeringstape og bor motsatt vei først så blir det bra;) lærte det på båtbyggerkurs;) Jo, for gjennomgående skruer med fritthull kanskje, men ikke for selvgjengende skruer. Skrur du inn en selvgjengende skrue i et slikt hull vil du sprenge gelcoaten og starte sprekker som vil utvide seg videre etterhvert. Til slutt har du en rose med sprekker rundt hullet. Bor hullet med en diameter som er et par 1/10mm større en kjernediameteren på skruen. Sett så en stjernebits (lett tilgjengelig) i drillen og benytt denne som forsenker. Forsenk så dypt at du ser den tar innpå polyesterlaget under. Nå kan du skru inn den selvgjengende skruen uten fare for sprekker i gelcoaten. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Cruiseliner Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Noen som har testet eller har erfaring med flisbor til dette formålet? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Noen som har testet eller har erfaring med flisbor til dette formålet? Hvis du ikke har noe annet for hånden går det sikkert greit, men ingen grunn til å kjøpe det for formålet. Vanlige flate tre-bor (med en spiss midt på) fungerer helt fint. Tape med maskeringstape og bor i vei fra riktig side. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Ellers, så er vel Glassbor sikkert også egnet til formålet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
taunus Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Der jeg jobber er det vanlig å slipe nye bor sløve ytterst.Slik at det ikke hugger tak. Deretter bruker vi forsenker som passer til størrelsen, og forsenker til man ser glassfiber i hullet. Så fyller man hullet med lim og skrur passe hardt. Skrur man altfor hardt vil nok krakelering forekomme etter en tid hvis det er på et sted hvor det er belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.