Jump to content

Erfaringer med RIB med aluminiumskrog?

Kaftein ØL

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe ny jolle og lurer på å gå over til RIB. Jeg har tidligere hatt et par joller med oppblåsbar bunn. Disse har forøvrig vært fine da de har vært enkle å stue bort, men bruker jolle ganske mye og er dritt lei av at de begynner å lekke luft og at dørken til stadighet er tom for luft og full av vann under så en blir klissvåt på beina hver gang en tråkker nedi der.

Vurderer derfor å gå over til RIB istedet. Det er ikke ofte vi stuer den ned og i den nye båten ser jeg for meg at vi kommer til å stroppe den fast på dekk når vi ikke trenger den. Er det noen som har synspunkt på RIB vs tradisjonell gummibåt? River o.li. er helt uaktuelt.

Det ser ut som flere av produsentene nå har kommet med RIB med aluminiumbunn istedetfor tradisjonell glassfiberbunn. Det virker fristende med RIB på rundt 3 meter som ikke veier mer enn drøyt 30 kg uten motor. Noen som har erfaringer med slike? Er det noen grunn til å velge en tung glassfiberbunn istedet? Hvordan er stabiliteten på disse jollene?

Tenker eks. på en slik som denne? Fargen er upraktisk, men mulig man får den i annen farge

http://www.uship.fr/bateaux,3d-tender-semi-rigid-ultra-light-rib,3d-tender-tenders,page,zoom,mod,boutique,voilerie,38844-4264,recherche,719076.gb.html

Nabobåten i havna har en slik på ca 3,5 meter, den har dobbelt aluminiumsbunn. Han skryter veldig av jolla, utgaven med enkel bunn veier visstnok ca 10 kg mindre. Stor fordel med 3 løftepunkter sveiset fast i dørken - spesielt når man har daviter.

Har tenkt å kjøpe en maken selv - Lange Maritime selger disse.

Er lei av å ha en slappfisk av en sliten Brig hengende i davitene. 310 cm som jeg har tenkt å kjøpe er 164 bred, veier 43 kg og tåler 9,9 hk.

For de som ser alt med mistenksomhetens briller så har undertegnede ingen økonomiske interesser i Lange Maritime.

Har selvbyttet ut den gamle gummijolla, med en litt nyere gummijolle i år, så nå ligger rib-en på vannet. og plutselig kom jeg over en billig rib også. Det er en Plastimar px280, tradisjonell dobbel glassfiberbunn uten skum, og et meget lettplanende skrog med små slingrekjøler. Vet ikke helt hva den veier, men tipper rundt 45-50 kg. Stødighet i forhold til gummijolla er ikke sammenliknbar engang. Gikk rett opp i plan med 250 kg kællær ombord, og fikk den da opp i ca 15 knop. Motor er en Mercury XR10. Samme motor hadde jeg på achilles ls2 (265 cm) og da slet den med å komme opp i plan med samme "Crew" ombord. Dette er min første rib, og må vel innrømme at jeg sannsynligvis har eid min siste tradisjonelle gummibåt.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...