Akira Maru Startet 11.Februar.2005 Del på Facebook Startet 11.Februar.2005 Etter en motorinstallasjon i fjor sommer har jeg oppdaget at gutta har satt på rorbladet på min snekke opp ned. Den er rimelig "firkanta" med en liten innadgående profil nederst mot flyndren. Denne står nå opp slik at den er smalest oppe og bredest nede. Har dette noen konsekvenser for en snekke med toppfart på 12 knop? Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
JanS/EIR Svart 11.Februar.2005 Del på Facebook Svart 11.Februar.2005 Det er neppe særlig fatalt om rorbladet er opp-ned, men hvis "gutta" du nevner er proffe (betalt jobb) bør du kreve at de ordner saken! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Skipper Worse Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Det er neppe særlig fatalt om rorbladet er opp-ned, men hvis "gutta" du nevner er proffe (betalt jobb) bør du kreve at de ordner saken! mvh Jan S <{POST_SNAPBACK}> Enig med Jan S. Hvem er synderne? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hebbe Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Enig med Jan S. Hvem er synderne? Er du den egentlige "synderen" så er dette din jobb, er det "verkstedguttas" sin skyld er det deres. En enkel sak å dokumentere om papirene er i orden skulle jeg tro... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Akira Maru Svart 12.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Er du den egentlige "synderen" så er dette din jobb, er det "verkstedguttas" sin skyld er det deres. En enkel sak å dokumentere om papirene er i orden skulle jeg tro... <{POST_SNAPBACK}> Det er nok de proffe gutta, Yanmar forhandler... Stoler på dem, men de hadde satt "hjelpegutten" til å ta drittjobben med å montere roret. Har selv gjort det tidligere, den er veldig trang å få på. De skal få lov til å rette opp dette, heller ikke fått noen protester på dette, snarere tvert i mot. Er veldig fornøyd med servicen og den fagmessige jobben de har gjort. Nevner ikke hvem det er, i tråd med tidligere retningslinjer i dette forum. Det jeg lurte på var om dette hadde noen konsekvenser for egenskapene til roret.... Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Lotus Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Etter en motorinstallasjon i fjor sommer har jeg oppdaget at gutta har satt på rorbladet på min snekke opp ned. Den er rimelig "firkanta" med en liten innadgående profil nederst mot flyndren. Denne står nå opp slik at den er smalest oppe og bredest nede. <{POST_SNAPBACK}> Sånn har jeg det som originalt. Nesten firkantet ror , brdere nede enn oppe. Det gir meg lik avstand mellom rorblad og propell både nede og oppe. Akselen skrår jo alltid litt. Kan ikke skjønne annet enn at du har det montert slik det skal være, men det er jo mulig jeg tar feil. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 12.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 (redigert) Sånn har jeg det som originalt. Nesten firkantet ror , brdere nede enn oppe. Det gir meg lik avstand mellom rorblad og propell både nede og oppe. Akselen skrår jo alltid litt. Kan ikke skjønne annet enn at du har det montert slik det skal være, men det er jo mulig jeg tar feil. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Nå ble jeg jaggu meg usikker! Skal sjekke nærmere! Mente bestemt at akterenden av rorbladet skulle være bredest oppe og skrånende nedover. Snekka vil alltids ligge med hekken ned i vannet under fart, strømmen fra propellen vil da treffe i hovedsak oppover på roret? Da bør vel den bredeste delen av roret være øverst for å få best egenskaper? Så på en Nidelv 26 som står på land ved siden av min Scand, der er roret bredest oppe. Men, er dette vesentlig? Redigert 12.Februar.2005 av Akira Maru (see edit history) Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Enjoy Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Nå ble jeg jaggu meg usikker! Skal sjekke nærmere! Mente bestemt at akterenden av rorbladet skulle være bredest oppe og skrånende nedover. Snekka vil alltids ligge med hekken ned i vannet under fart, strømmen fra propellen vil da treffe i hovedsak oppover på roret? Da bør vel den bredeste delen av roret være øverst for å få best egenskaper? Så på en Nidelv 26 som står på land ved siden av min Scand, der er roret bredest oppe. Men, er dette vesentlig? <{POST_SNAPBACK}> Dette er forskjellig for ulike båttyper, Har selv en Halvplaner (Master) og der skal roret være størs nede. Dette hadde med båtens fasong over propellen der min båt har en slags tunell. Det måtte jeg ringe og sjekke med tidligere produsent av båten, da jeg hadde demontert roret og kunne ikke huske retningen når det skulle på. En del snekker har imidlertid den største enden opp. Spurte en gammel båtbygger på et verksted jeg jobber mye, og han mente at opp var det mest riktige på en trebåt, snekke, skjøyte, osv. Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Etter en motorinstallasjon i fjor sommer har jeg oppdaget at gutta har satt på rorbladet på min snekke opp ned. Den er rimelig "firkanta" med en liten innadgående profil nederst mot flyndren. Denne står nå opp slik at den er smalest oppe og bredest nede. Har dette noen konsekvenser for en snekke med toppfart på 12 knop? <{POST_SNAPBACK}> heisan og takk for hjelp sist!j har som du vet en 83 mod. med dassen bak, men dette skal vel ikke ha noe å si for hvordan roret er montert. Jeg skal skal sjekke hvordan det står på min fordi j skal ned i båten etterpå. med vennlig Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Etter en motorinstallasjon i fjor sommer har jeg oppdaget at gutta har satt på rorbladet på min snekke opp ned. Den er rimelig "firkanta" med en liten innadgående profil nederst mot flyndren. Denne står nå opp slik at den er smalest oppe og bredest nede. Har dette noen konsekvenser for en snekke med toppfart på 12 knop? <{POST_SNAPBACK}> Har vært å sett på min og en annen classic som lå i opplag, og begge hadde den bredeste delen øverst. J vil tru årsaken er at ved sakte fart trenger en mer rorflate for å øke svingradiusen og ved å ha den bredeste delen øverst blir ikke brytningen så stor ved høyere hastighet. Vil vel tro at roret er stivere og tåler mer øverst enn nederst. Men når det er sagt er jo ikke forskjellen på den bredeste delen så stor at j tror det gjør så mye???? J har tatt bilder men får ikke lastet de opp pga at de er over 50 kb, men j kan maile de hvis du vil. Med vennlig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.