Jump to content

Fjerne skrue som øker effekten på Suzuki 2-takt 9.9

SVG Seiler

Recommended Posts

Hei,

Jeg har kjøpt meg en Suzuki 2005 modell 9.9 2-takt som er original og helt strøken.

Jeg har forstått det slik at man kan fjerne en skrue et sted i motoren for å øke effekten til 13.5 hk.

Jeg har ingen erfaring med å skru på motorer, har sett litt inni motoren men finner ikke ut hvor denne skruen er.

Slik det ser ut for meg hindrer denne skruen (hvoren den sitter) fullt gasspådrag. Dersom jeg vrir gasshåndtaket til fullt pådrag kan jeg "manuelt" presse det jeg tror er spjeldet i forgasseren litt lengre ned - dvs. gi en større åpning???

Er det noen som kan gi meg en lit detaljert beskrivelse av hvordan jeg fjerner denne skruen?

• 4 måneder senere...

En oppdatering her; leverte min "2005" modell 9,9 DT som jeg kjøpte i høst på Suzuki verksted for en service og for å øke effekten til 13.5 slik jeg hadde forstått var mulig.

Ettersom det viste seg at det var en 2004 modell, solgt i 2005, så var konfigurasjonene litt annerledes og man kunne øke effekten til 15,2 hk uten bytte av forgasser:-)

Da trenger vi bare vår:-)

Den forklaringen jeg fikk var at til og med 2004 modellen så måtte man bare fjerne en skrue som statt under "svinghjulet" og begrenset gasspådraget slik at forgasseren ikke åpnet seg helt. Jeg kunne se det når jeg dro på fullt men så kunne jeg dytte armen som åpner spjeldet til forgasseren lengre ned, men ettersom jeg ikke er en mekker så ville jeg ikke begynne å demontere svinghjulet etc. for å finne denne skruen. Det er det som må til, svinghjulet må av og kanskje andre deler for å komme til.

Fra 2005 og fremover ble motoren endret slik at om man ønsker å øke effekten kan man gjøre samme som over men da får man "bare" 13,5 hk - vil man opp til 15 så må man bytte forgasser.

Jeg føler iallefall jeg har fått valuta for pengene - kjøpte denne i høst og ihht. verksted var den kjørt under 20 timer så de tok betalt som en førstegangsservice:-) Motoren ser jo helt ny ut og har bare blitt brukt i ferskvann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...