Rav3n Startet 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2012 (redigert) Kjøpte Buster M med Yamaha F40 i vår. 20 timers service ble tatt i Juli. Kjørt 38 timer totalt når jeg nå tok båten opp. Båt og motor blir lagret innendørs frem til April. Forhandler sier det er tilstrekkelig å kjøre ferskvann inn på hurtigkoblingen på siden og skylle den godt (uten motor i gang), vask utvendig og spraye over med litt 6-66. Stemmer dette? Manualen sier motoroljeskifte, giroljeskifte etc....? -Kan motor startes når det står vann tilkoblet hurtigkoblingen på siden eller må den i tank? Får den ikke tilstrekkelig kjøling gjennom hurtigkobling? - er det tilstrekkelig å skylle motor på denne måten som forhandler sier? Blir den ordentlig skylt gjennom når motor ikke er i gang? Jeg trodde denne hurtigkoblingen på siden bare var for "hurtigskylling" i løpet av sesongen. -Kan jeg vente med oljeskift på motor og gir til våren eller bør jeg gjøre det nå? -Kan jeg bruke "husvask" til utvendig vask av Busteren? Hadde ikke andre vaskemidler tilgjengelig i garasjen og bare lurte på om dette ble for sterkt? Båten ble ikke bunnsmurt før den ble satt ut i fjor og er jo da selvfølgelig en del drit som sitter under. Tenkte å smøre den opp til våren. Hvilken type bunnstoff anbefales på denne? Redigert 2.Oktober.2012 av Rav3n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rav3n Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Forhandler sier forøvrig at motorene er nesten vedlikeholdsfrie og at jeg ikke trenger å tenke på noe mer frem til 100 timers service. Hold den ren og kjør gjennom med ferskvann hvis den ikke skal brukes på en stund. For meg høres ikke dette riktig ut, men tenkte å spørre her før jeg stiller meg opp å diskuterer med han. Ikke så lyst til å levere den inn til han for vinterklargjøring hvis der allikevel ikke blir gjort noe. Går ut i fra der er en fast sjekkliste som skal gjennomgåes? Jeg kan foreløpig veldig lite om vedlikehold av båt/motor.. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Et par ting....en generell sjekkliste er omtrent som så (sakset fra en annen helt på forumet her): Spyle utenpå med ferskvann - Skru av propellen - Kjøre motoren varm i ferskvann (min 20 min) - Tappe ut motorolje (mens motor er varm) - Skifte oljefilter - Fyll på olje - Spraye 6-66 innvendig over hele motoren (ikke reg.reim) - Skifte girolje - Skru ut plugger og spraye 6-66 inni sylindere - Bytte tennplugger - Fette smørepunkter og propellaksling - Olje smørepunkter (styrestag til motor) - Bytte fuelfilter - Bytte vannutskillerfilter - Sjekk væskeninå i powertrim - Sjekk væskenivå på batteri - Lade batteriet - Polere motor - Sjekk offeranoder - Sjekk registerreim - Sjekk termostaten - Gå over alle bolter og muttere Du trenger ikke å sjekke anoder vil jeg tippe. Men jeg ville ha gjort de andre tingene. Spesielt med mye fisking i lav rpm trengs giroljen å skiftes hyppigere. Og de fleste tar service på høsten fordi da er oljer etc nytt og følgelig ennå bedre for motoren. Hvis du feks ikke sprayer inni motoren kan stempler etc ruste og det er jo ikke noe bra. Du kan vente på eventuelt andre svar her i tråden din før du tar en endelig beslutning. Men hvis du ikke får noen andre bedre svar ville jeg mene at du burde gjøre iht lista over. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Hvorfor skulle lav rpm føre til at olje bør skiftes oftere? Ser mange her er helt hysteriske på skifte av gearolje. Er muligens mange yrkesfiskere her på forumet? Er dere glad i å skifte olje så for all del, skift i vei. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Du må forøvrig ikke starte motor når du bruker vanntilkopling på siden. Impelleren vil ikke få vann via den og den vil gå tørr. Du bør kjøpe en stor tank som dekker hele underhuset og fylle på med litt vann mens motor går på tomgang. Dette er beste løsning. Eller du kan kjøpe spyleklokke på Biltema og feste den til underhuset på slissene der hvor vannet strømmer inn og så sette på halvt av fullt trykk på hageslangen (som du kopler på spyleklokka.) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Audiquattro: var egentlig motorolje jeg mente selv om jeg skrev noe annet. Grunnen til å skifte oftere motorolje er at ved mye lav rpm vil olja ikke bli varm nok og forurensinger vil magasinere seg opp og man kan få tilfelle av at motoren "lager olje" dvs høyere nivå på peilepinnen som egentlig skyldes forurensninger. Girolje; mye krefter skal gjennom små gir med lite olje, typisk 1/5 av motorolje volumet. For å ta lengst mulig vare på underhuset er det bedre å skifte ofte enn sjelden, spesielt også siden en flaske kun koster 100-200kr... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 (redigert) Med bare 18 timer siden service, bør det være tilstrekkelig med ferskvannskjøring og vask.. Bruk klokker over kjølevanninntak, eller stamp som dekker 5-10 cm over kavitasjonsplate. Jeg foretrekker det siste. Kjør motoren i 15-20 min. Vask den ren, og spray med CRC 666 eller lignende på motoren under dekselet. Det finnes også olje for å konservere motoren innvendig, ved å spraye inn i luftinntaket før den stoppes.. Spyl båten ren under, og bunnsmør til våren. Lad batteri. Gardenakoblingen brukes til skylling under sesongen, og på min anbefales det ved motoren opptiltet. Redigert 2.Oktober.2012 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rav3n Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Takker for svar. Da satser jeg på at vask og ferskvannkjøring holder dette året. Skal få tak i en tank. Hva med rengjøring av båten, kan jeg bruke husvask? Og hvillen bunnstoff anbefaler dere at jeg bruker? Hva bruker dere på Buster båtene? Klarer jeg å smøre inn mens båten står på henger? Ser jo at det kan bli en utfordring å komme til over alt med tanke på rullene på henger inntil skrog osv. Smøre på i to omganger mens jeg skyver båten litt mellom strøkene? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Ved kjøp av ny motor, vil jeg anbefale at du følger serviceintervaller som beskrevet mtp at garanti skal være gyldig, dvs at godkjent merkeverksted foretar og dokumenterer utførte servicer. Vi har også en 1 år gammel F40 (kjempemotor!), og fikk beskjed om at i garantitiden SKAL oljeskift utføres/dokumenteres av godkjent verksted/mekaniker. Er da sikker på at alt av anoder etc også byttes. Så nå overlater jeg service (iht intervaller) til godkjent person, og tar service sjøl når garantitid er utløpt. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Da satser jeg på at vask og ferskvannkjøring holder dette året. Skal få tak i en tank. Hva med rengjøring av båten, kan jeg bruke husvask? Og hvillen bunnstoff anbefaler dere at jeg bruker? Hva bruker dere på Buster båtene? Klarer jeg å smøre inn mens båten står på henger? Ser jo at det kan bli en utfordring å komme til over alt med tanke på rullene på henger inntil skrog osv. Smøre på i to omganger mens jeg skyver båten litt mellom strøkene? Forhandleren din har rett. Ingen grunn til å foreta full motorservice på en motor som nesten ikke har vært brukt siden siste service så sent som i juli. Det som derimot må gjøres før vinteren er gjennomspyling og frostsikring. Øvrig motorservice (som ofte tas i forbindelse med vinterkonservering) må ikke nødvendigvis tas på høsten, selv om det er en del fordeler knyttet til å gjøre det på dette tidspunktet. Når det gjelder rengjøringsmidler vil produkter som Jif og Zalo fungere bedre enn det meste av fancy dyre båtvaskprodukter. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Eller du kan kjøpe spyleklokke på Biltema og feste den til underhuset på slissene der hvor vannet strømmer inn og så sette på halvt av fullt trykk på hageslangen (som du kopler på spyleklokka.) Koster 49,90 og hurtigkobles til hageslangen og har fungert siste 15 årene på alle de motorer jeg har/har hatt fra 4hk til 150hk. Ser ingen grunn til å operere med stor tank som jeg også har gjort, men litt jobb med å fylle/tømme/plassere tanken i forhold til motoren osv Til vask bruker jeg Zalo, men holder med noen få dråper og denne er jo et effektivt fettfjerningmiddel så også voksen som gelcoaten er satt inn med (?) vil "lide" litt. Jeg tilsetter også en dose lurium til bensintanken (beregnet for lagring av bensin) FØR jeg kjører motoren siste gang før vinteren kommer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Rav3n Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 (redigert) Hvordan frostsikrer jeg motoren? Er det noen måte jeg kan drenere ut vannet? Er det nødvendig? Har latt den gå 20 min i ferskvann nå og sprayet over med 6-66 Redigert 3.Oktober.2012 av Rav3n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Hvis du skal lagre innendørs slipper du strengt tatt å tenke på frostsikring. Motoren vil likevel ha godt av ha vært i kontakt med glycol med tanke på korrosjon. Det kan være fornuftig å avslutte ferskvannspylingsprosessen med frostveskeblanding. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Lagrer utendørs og/eller i uisolert bod i et område med kalde vintre og aldri hatt noe frostproblemer selv om jeg ikke har brukt noen form for frostveskeblanding. Har i alle fall fungert greit i tyve år og med opptil fire utenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Cruiseliner Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 På påhengere renner vel stort sett alt vann ut av seg selv? Frostsikring er nok ikke det trådstarter trenger å tenke på, men for korrosjonens del skader det ikke med litt glycol. Noen spesiell grunn til at du har hatt hele fire påhengere i løpet av tyve år? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Opptil fire på en gang, men i løpet av tyve år har det nok blitt en 15/20 forskjellige motorer; Honda, Yamaha, Suzuki, Johnson, Tohatsu og Evinrude. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tkb Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 (redigert) Fikk ikke kontrollstråle ved bruk av klokker på min F225. Syntes det er tryggest med stamp, men det blir litt mer arbeid ja. Motorene er forøvrig selvtømmende, og vil ikke frostskades. Jeg bruker Hempel alusafe på min Buster. Ett strøk hvert år. Redigert 3.Oktober.2012 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
yamarin76 Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Motoren dreneres etter ferskvannskjøring ved å tilte den helt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Pukken Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 (redigert) Jeg bruker Hempel alusafe på min Buster. Ett strøk hvert år. Smører du bare rett på eksisterende bunnsmøring? Lurer på da min Buster er primer og bunnsmurt fra fabrikk. En god del groe i år, skrapte ruren av med en plastskrape etter spyling. Under ruren er bunnsmurningen borte, kan jeg bare smøre på ny bunnsmurning eller må det primes eller annet før jeg gjør dette? Redigert 7.Oktober.2012 av Pukken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Har opplevd at "klokker" med vanninntak kun på den ene siden ikke gir vannstråle fra motoren (Yamaha F150). Tror klokkene med inntak på begge sider kan være bedre. Jeg ble i alle fall panisk...! Kjører stamp i år, for å få inn litt glykol i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Primeren er vel der? Isåfall ville jeg slipt lett over bunn med 180 papir, og skyllet godt med vann. Fester best da, og er fort gjort Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 kan jeg bare smøre på ny bunnsmurning eller må det primes eller annet før jeg gjør dette? Dersom alt løst bunnstoff er borte, er det bare å smøre på ny. Dersom stoffing foretas årlig er det ingen grunn til overdreven pussing og skraping. Å prime er i hvert fall ingen årlige foreteelse. En aluminiumsbåt trenger strengt tatt ikke primer i det hele tatt, men det skader selvsagt ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.