Jump to content

Hvordan reparerer jeg glassfiberskade (sprekk i setefeste)?

larsen2000

Recommended Posts

Hadde siste tur for sesongen igår og det sa plutselig "krakk" der hvor seteryggen er festet i setet. Er ikke det litt rart på en 7 år gammel båt?

Har aldri jobbet med glassfiber før, så er det noen som har tips til hvordan jeg kan fikse denne skaden så den blir så solid som overhodet mulig? Vil jo ha belastning senere også. Hva trenger jeg å kjøpe inn (gjerne biltemalenker om de har det som trengs)?

Ser ut til at det kommer til å sprike litt når jeg skrur av setefestet også. Må det klemmes sammen på et eller annet vis?

Se bilde av over- og underside her:

sete1.jpgsete2.jpg

Du må slipe bort all topcoat på baksiden, og slipe bort alt skadet glassfiber. Slik det ser ut på bildet kan du gjøre det meste av arbeidet fra baksiden og til sist bare reparere gelcoatskaden på fremsiden med litt gelcoatsparkel. Deretter må det hele bygges opp med mange lag med duk på baksiden, til du ender opp med et tykkere og sterkere laminat enn det som var fra før. Når du så monterer setet igjen ville jeg ha skiftet ut skivene under mutrene med en større bit syrefast flattjern sli at belastningen blir bedre fordelt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Demonterte stolryggen og det spriker veldig og er umulig å klemme på plass for hånd. Er jeg nødt til å skjære vekk litt så jeg får det helt flatt før glassfiber legges på? En mulig utfordring er at dette feltet hviler mot resten av stolen (stolryggen er festet til lokket på stolen) og dette hviler mot stolen. Jeg kan altså ikke bygge noe særlig i høyden for at det skal være mulig å lukke igjen lokket..

Da har jeg lest side opp og side ned og sett på et knippe videoer. Har jeg forstått riktig om dette er rette fremgangsmåte?

- Slipe området jevnt og vekk topcoat med fiberrondell

- Vaske med aceton

- Skjære til 450g glassfibermatte i passe størrelser (større og større slik at alle får feste mot underlaget

- Smøre glassfibermatte inn med polyester med herder på begge sider og legge den på sårstedet. Legg deretter på de større og større mattene som også er dynket i herder/polyester. Sørg for å unngå luftbobler.

- La det tørke

- Slip med sandpapir

- Legg på gelcoatsparkel

- Eventuelt våtslipe for å få det pent

Høres ut til at du har tråden i det nå ja. Prøv å gjøre mest mulig av jobben fra baksiden, så skader du ikke gelcoaten på fremsiden mer enn du må. Slip vekk alt skadet glassfiber rundt bruddet, dvs nesten helt ut til gelcoat på fremsiden. Tape over hullet på fremsiden så du ikke får polyestersøl på den synlige gelcoaten. Og pass på temperaturen når du støper, den bør ligge rundt 20 grader eller mer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...