larsen2000 Startet 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2012 Hadde siste tur for sesongen igår og det sa plutselig "krakk" der hvor seteryggen er festet i setet. Er ikke det litt rart på en 7 år gammel båt? Har aldri jobbet med glassfiber før, så er det noen som har tips til hvordan jeg kan fikse denne skaden så den blir så solid som overhodet mulig? Vil jo ha belastning senere også. Hva trenger jeg å kjøpe inn (gjerne biltemalenker om de har det som trengs)? Ser ut til at det kommer til å sprike litt når jeg skrur av setefestet også. Må det klemmes sammen på et eller annet vis? Se bilde av over- og underside her: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Du må slipe bort all topcoat på baksiden, og slipe bort alt skadet glassfiber. Slik det ser ut på bildet kan du gjøre det meste av arbeidet fra baksiden og til sist bare reparere gelcoatskaden på fremsiden med litt gelcoatsparkel. Deretter må det hele bygges opp med mange lag med duk på baksiden, til du ender opp med et tykkere og sterkere laminat enn det som var fra før. Når du så monterer setet igjen ville jeg ha skiftet ut skivene under mutrene med en større bit syrefast flattjern sli at belastningen blir bedre fordelt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larsen2000 Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Kan jeg slipe med vanlig pussepapir? Har en sånn pusseskive til vinkelsliperen, men det blir kanskje for kraftig? Er prinsippet å legge på duk å tilsette tokomponentgreier (hva heter dette?), la det tørke og legge på ny duk etc? Hvor får jeg tak i syrefast flattjern? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Vinkelsliper med en grov fiberrondell er det som skal til. Glassfiberen legges vått i vått . Ta et lite søk på forumet her, så finner du nok gode beskrivelser på produkter og arbeidsmetode. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larsen2000 Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Demonterte stolryggen og det spriker veldig og er umulig å klemme på plass for hånd. Er jeg nødt til å skjære vekk litt så jeg får det helt flatt før glassfiber legges på? En mulig utfordring er at dette feltet hviler mot resten av stolen (stolryggen er festet til lokket på stolen) og dette hviler mot stolen. Jeg kan altså ikke bygge noe særlig i høyden for at det skal være mulig å lukke igjen lokket.. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Da har jeg lest side opp og side ned og sett på et knippe videoer. Har jeg forstått riktig om dette er rette fremgangsmåte? - Slipe området jevnt og vekk topcoat med fiberrondell - Vaske med aceton - Skjære til 450g glassfibermatte i passe størrelser (større og større slik at alle får feste mot underlaget - Smøre glassfibermatte inn med polyester med herder på begge sider og legge den på sårstedet. Legg deretter på de større og større mattene som også er dynket i herder/polyester. Sørg for å unngå luftbobler. - La det tørke - Slip med sandpapir - Legg på gelcoatsparkel - Eventuelt våtslipe for å få det pent Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 -samt legge på en større bakplate for å fordele belastningen. Dersom det er en hengsel til på luka, bytt også der før skaden kommer der også. Syrefast stål er tungt å arbeide med, et godt alternativ vil være en beta tykk aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Høres ut til at du har tråden i det nå ja. Prøv å gjøre mest mulig av jobben fra baksiden, så skader du ikke gelcoaten på fremsiden mer enn du må. Slip vekk alt skadet glassfiber rundt bruddet, dvs nesten helt ut til gelcoat på fremsiden. Tape over hullet på fremsiden så du ikke får polyestersøl på den synlige gelcoaten. Og pass på temperaturen når du støper, den bør ligge rundt 20 grader eller mer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larsen2000 Svart 4.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Må jeg slipe såpass, ja! Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Båt-Holm i Halden hvor jeg kjøpte båten tilbød seg å fikse dette gratis, så jeg kom aldri så langt at jeg fikk tatt min første glassfiberstøp. Utrolig bra service, og det ble latterlig strøkent! Hadde aldri fått det så pent og de har også støpt inn en metallplate som ikke synes! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.