Goodspeed Startet 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2012 Hei, jeg skal skifte gear olje på min utenbords Johnson 115 HK (96 mod), 2-takter V4, men jeg sliter litt med å finne ut a) hvilken pumpe jeg må kjøpe for oljebyttet, og b), hvor disse kan anskaffes. De fleste plasser jeg har letet selger det såvidt jeg kan se bare oljen, og ikke pumpen til å bytte med. Noen som har noen tips? Er det mye variasjon fra motor til motor på hvor stor "tuppen" på pumpen må være? Alle tips tas i mot med stor takk. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Cruiseliner Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Denne kan du sikkert bruke: http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-25776/ Tror ikke tuppen som skal kobles på stamme/drev varierer så mye, men heller tilkoblingen til oljekannetypen det skal pumpes fra. Dette er en pumpetype som passer til Biltemas gearoljekanner. Dersom du ikke ønsker å bruke BT gearolje, kan du evt. fylle over fra andre kanner. For øvrig har nok enhver Johnson-forhandler passende pumper, men alt originalt utstyr er som kjent uforholdsmessig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Hei Cruiseliner, takk for svar. Jeg skal prøve ut med Biltema-pumpen og se hvor det tar meg. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
yamarin76 Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Du skal normalt sett ikke bruke pumpe ved skifting av gir olje. Det er to plugger, en nede og en oppe på giret. Skru ut begge pluggene for å tappe av oljen. Tilpass tuppen på oljeflasken slik at den passer i det nederste hullet. Ved å trykke på oljeflasken presses det olje inn i det nederste hullet til det kommer olje ut av det øverste hullet. Skru i pluggen i det øverste hullet først for å hindre at oljen renner utigjenn når du tar vekk oljeflasken. Håper dette var forståelig :) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Du skal normalt sett ikke bruke pumpe ved skifting av gir olje. Jo, normalt sett skal du det. ;-) På enkelte mindre påhengere kan det sikkert fungere greit med bare flasken, men pumpen vil generelt være en bedre løsning. Vi snakker her om en pumpe til 40 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Jeg bruker den nevnte biltemapumpen på 1998 Johnson 70. Funker helt supert. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Jeg bruker biltemapumpen. Har brukt å presse det inn på andre motorer før men det ble ikke tett på min 130 hk. Bare søl.. Så pumpen var kjekk.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Cruiseliner Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Helt klart at pumpemetoden er en bedre metode ja, og på større drev og motorer er det i tillegg helt nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
yamarin76 Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Bra der er fleire (og sikkert bedre) metoder for å skifte olje :) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Glimrende, hjertelig takk for alle svar. Da blir det biltemapumpe og løsing av skruer, så satser jeg på at resten går som en lek. :) God helg alle sammen! :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.