Jump to content

Hvor kan jeg kjøpe pumpe til gear oljeskift på Johnson 115HK (V4)?

Goodspeed

Recommended Posts

Hei,

jeg skal skifte gear olje på min utenbords Johnson 115 HK (96 mod), 2-takter V4, men jeg sliter litt med å finne ut a) hvilken pumpe jeg må kjøpe for oljebyttet, og b), hvor disse kan anskaffes. De fleste plasser jeg har letet selger det såvidt jeg kan se bare oljen, og ikke pumpen til å bytte med. Noen som har noen tips?

Er det mye variasjon fra motor til motor på hvor stor "tuppen" på pumpen må være?

Alle tips tas i mot med stor takk. :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Denne kan du sikkert bruke: http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-25776/

Tror ikke tuppen som skal kobles på stamme/drev varierer så mye, men heller tilkoblingen til oljekannetypen det skal pumpes fra. Dette er en pumpetype som passer til Biltemas gearoljekanner. Dersom du ikke ønsker å bruke BT gearolje, kan du evt. fylle over fra andre kanner.

For øvrig har nok enhver Johnson-forhandler passende pumper, men alt originalt utstyr er som kjent uforholdsmessig dyrt.

Du skal normalt sett ikke bruke pumpe ved skifting av gir olje.

Det er to plugger, en nede og en oppe på giret.

Skru ut begge pluggene for å tappe av oljen.

Tilpass tuppen på oljeflasken slik at den passer i det nederste hullet.

Ved å trykke på oljeflasken presses det olje inn i det nederste hullet til det kommer olje ut av det øverste hullet.

Skru i pluggen i det øverste hullet først for å hindre at oljen renner utigjenn når du tar vekk oljeflasken.

Håper dette var forståelig :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...