autopass Startet 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2012 Hei Jeg dro opp båten på henge i går og hadde tildels store problemer. Båten er er Bella 530 Excell og jeg har en Brendrup Easyline henger. Pga av rampes utforming stod nok henger litt dypere på den ene siden (ca 5 cm). Vi var to mann og hektet båten fast og mens den ene dro holdt den andre båten i posisjon. Det vi opplevde var at båtenlå riktig på de to første valsene før den dro seg ut av posisjon. TIl slutt ga vi vel opp og kjørte hengeren dypt slik at båten nesten kunne kjøres inn(I ferskvann men liker det ikke av den grunn) Er dette et kjent problem ved opptak eller er det bare nybegynnerfeil som slår inn? Tips mottas! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 kanskje ikke hengern er optimalt justert til båten? Med rett justert vugge så vil min Yamarin sentrere seg omtrent uansett hvor skjevt den ligger til å begynne med. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Jeg hadde en eldre brenderup før som var lik.. Samme hvor rett jeg hadde båten da jeg startet, endte den opp skjevt til slutt. Eneste løsning var å senke siderullene på vugga. Som var festet med volt og mutter så endte med å leve med problemet.. Vet ikke hvorfor den ble sånn... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Arvid_A Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Jeg tror også dette har med justering av sideruller å gjøre. Det er viktig at disse justeres så lavt at båten ikke blir liggende og "ri" på disse når den vinsjes opp. Siderullene skal kun gi støtte sideveis. Min erfaring etter et langt "hengerbåtliv", er at hvis kjølrullene får bære tyngden av båten, så sentrerer den seg fint etter retningen på vinsjdraget. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Ja.. Du har rett,. Kom på nå at problemet var at den bakerste kjølrullen som holdt hele båtvekten i starten, seg ned så båten lå på sidestøttene. Den klarte ikke å holde vekten samme hvor mye jeg strammet boltene.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.