Jump to content

Praksis ved opptak av seilbåt.

littmild

Recommended Posts

Ringte nettopp for å bestille opptak av båten, en 23 fots leisure seilbåt, men ingen i Kragerø ser ut til å ville løfte denne båten og transportere den 30 meter til hagen vår.

Hvordan i alle dager får dere andre seilbåtene deres opp av vannet? Er det vanlig at kranbilene ikke vil løfte små seilbåter?

Og er det evt noen som kjenner til andre i området rundt Kragerø som driver med løft/transport=

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg tror det ligger på det fysiske plan at de ikke vil/kan kjøre med tung last hengende i krane. Båten må nok heises til vogn/krybbe på lasteplan, så kjøres til stedet den skal stå, så lastes av og settes i krybbe.

Det finnes store industritrucker som kan kjøre en distanse slik, men da må det være plant og hardt helt frem til krybba.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Trodde ikke 30 meter var så stor distanse å kjøre med båten i stroppene og kjølen på planet. Jævlig surt at jeg ikke visste dette da jeg kjøpte ILAS-krybba, da ville jeg gått for en annen krybbe som kunne brukes til dette. Noen ideer om hva jeg skal gjøre? Må jeg belage meg på å ha den på vannet i vinter?

Redigert av littmild (see edit history)

Kan du ikke bruke ilas-krybba på bilen frem til hagen?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Tror heller ikke det er noe stort problem, desverre er det de som har utstyret som bestemmer. Kun to stykker som driver med dette i Kragerø, og de trenger ikke ta kunder de ikke vil ha, så lite ekstra service å regne med der i gården. Hadde jeg selv klart å fikse en stor nok "tralle" hadde alt gått litt greiere, løftet den opp på tralla, transportert 30 meter selv, og løftet den av igjen. Til prisen av to løft, riktignok.

Er det at det er en båt som blir for høy(dyp) for støttene.. Kunne aldri se for meg det var noe problem 30 meter å støtte den med stroppene, men det er det tydeligvis, stabilitetsberegninger på "landgående fartøy" er ikke mitt felt, så kan ikke diskutere på den. Inntjeningen er neppe for lav, pleid å betale 600kr per båt for løft av de andre båtene, hvert løft tar vel ca 10-15 min til den står i hagen, det ville røft regnet blitt 2500 om jeg skulle betalt for to timers arbeid, og det er i overkant syns jeg.

Uansett har de takket nei til oppdraget, og med flere båter som skal på land er jeg mer avhengig av dem enn de er av meg, så jeg står igjen og lurer på hva jeg skal gjøre med båten i vinter. (Må ha den opp, mye arbeid som må gjøres under vannlinjen, skroggjennomføringer, kjøl, ror)

da er det bare en utvei da, betal det de vil ha og finn en annen løsning til neste år. Det høres ut som at planene du har for vinteren er såpass viktige at det er en regning du desverre bare må ta. Tror vi betaler i overkant av 4000 for å sette Grandezzaen, 31 fot, på land. Løft på kranbilhengeren, kjøring i 10 minutter og løfte den over i krybben. Denne årlige sermonien tar ca 2 timer og vi stiller to mann. Dette er riktignok motorbåt som kun stroppes fast i planet.

Du får ikke noen til å kjøre en båt i krybba uten et sertifikat på krybba.

Ikke noe problem med stålkrybbe iallefall, fraktet min fra moss til hønefoss i krybben, bilder av båt i krybbe i mambatråden min, forrige eier fraktet den i ilas krybben som fulgte med den milen hjem til han ifra havnen, jeg stolte ikke nok på den så kjøpte en i stål

Fraktet min Maxi 77 på ikke tilpasset lastebil.

Vi stablet opp 6-7 paller foran og bak kjølen.

Slo inn trekiler og 8 lastestropper så sto den

stødig de 3km vi fraktet båten.

Tror neppe du får noen proffe transportører til å gjøre det samme.

Jeg vil tro at forsikringsselskapet deres vil misslike denne løsningen om noe skulle skje.

Ikke for det, det er sikkert forsvarlig å gjøre det på den måten, men å få transportøren til å gå med på det, tror jeg ikke blir SÅ lett

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Skjønner ikke helt problemet her. En 23fot Leisure kan vel fraktes på en hvilken som helst lastebil rigget for båtransport, uavhengig om den har brønn til kjøl, flatt plan, hydrauliske sidestøtter eller eldre manuelle evnt. avtagbare sidestøtter. Høres rart ut om ikke det finnes en eneste bil i ditt område som kan frakte en slik båt, her i Tønsberg området finnes mange.

Lastebiler med kran har ikke lov å forflytte seg med kranen ute, uansett hvor flatt og kort forflytningsdistansen er.

Lastebiler som vanlighvis transporterer båter uten særlig kjøl, med korte støtteben på planet kan bare bruke grov plank mellom kjøl og skrog som støttebenene hviler mot, dermed er ikke små seilbåter noe problem.

Mobilkran er dyrt, mye billigere å finne en lastebil litt utenfor Grimstad.

• 2 uker senere...

Da fikk vi løst dette, etter en liten befaring i forbindelse med løft av en annen båt gikk kranbilsjåføren med på å gi det er forsøk, og det gikk smertefritt.

Med de hydrauliske støttene så langt ute som gikk ann støttet de akkurat perfekt oppunder båten, også strammet vi den ned med en jekkestropp, stod støtt som fjell, men ville neppe flyttet den spesiellt mye lenger med denne løsningen.

Så nå står den i hagen klar for stell, så gjenstår det å se til våren om han gidder å løfte den ut igjen da. :wink:

Norsk hagebåtforening er vel en av landets største foreninger.

Spurte forresten kranbilføreren som tok opp Grandezzaen for en uke siden om hans erfaringer. Han hadde kun løftet seilbåt og hatt den på planet en gang. Det var ved områkkering på opplagsplass og kjørt 50 meter med mast oppe. Båten ble satt i krybben, ikke bare støtter, på planet og stroppet fast båten på pullertene. Han så det som uproblematisk.

Er overrasket selv over hvor uproblematisk det gikk, båten så ut til å stå støtt som fjell, men båten min er jo riktignok ikke av de største, hadde kjølen vært bare 20 cm dypere hadde det blitt mye verre, da hadde den nok måttet stå i krybben. Når vi er inne på det temaet, jeg klarte selvfølgelig å justere den ene støtta på ILAS-krybba feil(ett hakk lavere enn andre siden), så båten ble stående litt skjevt, og det laveste beinet presset en bul i skroget. Fikset det fort ved å stemple opp under fenderlist med 2x4" og justere beina på nytt, men håper ikke skroget har tatt skade av det. Det sprakk godt opp i det VELDIG tykke laget med bunnstoff, men ikke i gelcoat, og bulen rettet seg ut igjen når jeg slakka på støttene, er glassfiber såpass fleksibelt?

Blir stressa av timeprisene på kranbil, og da går ting litt for fort for seg tydeligvis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...