Alvito Startet 12.Februar.2005 Del på Facebook Startet 12.Februar.2005 Hei! Jag har i dag en PC med C-map ver. 4 tilkoblet GPS via USB som virker fint Jeg har i båten en AP-2500 autopilot som jeg har planer om å koble sammen med PC. Jeg har fått tak i et N-2500 kort som skal kobles mellom fluxgatekompass og AP-2500. Slik jeg har forstått manualen til C-map så må en være i "voyage" modus for å kunne styre via autopilot. Målet er å kunne legge opp ei rute slik at båten via autopilot styrer etter ruten. Mine spørsmål til forumet er: Har noen erfaringer med bruk av autopilot vs. C-map PC? Slik jeg forstår C-map så sender den EMEA ut til autopilot via GND i pin 5 og Tx i pin 3 på seriell 9 port. I manualen for N-2500 står det ingenting om NMEA inn, bare GND samt to posisjoner inn på kortet med følgende pinnekonf: 7 - NAV HI 8 - NAV RET Vet noen hvor pin 3 TX skal kobles på N-2500?? Takknemlig for svar.. Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Hei! Jag har i dag en PC med C-map ver. 4 tilkoblet GPS via USB som virker fint Jeg har i båten en AP-2500 autopilot som jeg har planer om å koble sammen med PC. Jeg har fått tak i et N-2500 kort som skal kobles mellom fluxgatekompass og AP-2500. Slik jeg har forstått manualen til C-map så må en være i "voyage" modus for å kunne styre via autopilot. Målet er å kunne legge opp ei rute slik at båten via autopilot styrer etter ruten. Mine spørsmål til forumet er: Har noen erfaringer med bruk av autopilot vs. C-map PC? Slik jeg forstår C-map så sender den EMEA ut til autopilot via GND i pin 5 og Tx i pin 3 på seriell 9 port. I manualen for N-2500 står det ingenting om NMEA inn, bare GND samt to posisjoner inn på kortet med følgende pinnekonf: 7 - NAV HI 8 - NAV RET Vet noen hvor pin 3 TX skal kobles på N-2500?? Takknemlig for svar.. <{POST_SNAPBACK}> Du snakker om Cmap for pc, Cmap er KART og ikke progam. Hvis det er det programmet jeg tror du mener(omtales ikke på BP) må ha to stk Com porter til det. "Riktig du må starte voyage og starte overføring til autopilot. NMEA ut fra PC er inn på Autopilot, se http://home.online.no/%7eeclauss/storebild...acomkobling.gif Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 12.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Hei, riktig som du sier at programmet er ECS. Problemstillingen er ikke C-map ECS men funksjonelitet NMEA mot N-2500 som er et eldre Robertson AP system. Takk for skissen Enjoy, jeg håper at jeg kan sy dette sammen på et vis. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 Hei, riktig som du sier at programmet er ECS. Problemstillingen er ikke C-map ECS men funksjonelitet NMEA mot N-2500 som er et eldre Robertson AP system. Takk for skissen Enjoy, jeg håper at jeg kan sy dette sammen på et vis. <{POST_SNAPBACK}> Jeg driver med det samme prosjektet. Jeg har en pc med det programmet vi ikke omtaler, samt en Eagle accunav II GPS og en Autohelm ST2000+, alle støtter NMEA 0183. For å koble GPS-en til PCen har jeg brukt en overgang fra USB til 9pin kontakt(9-pin finnes nesten ikke lenger på nye laptoper. Hadde tenkt å koble Gps-en til pc-ens rx-inngang, for så å koble autopiloten til pc-ens TX-utgang. I tillegg har jeg en VHF koblet til GPS-ens TX for å få GMDSS til å sende posisjon. Vil dette funke sammen ?? Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 Jeg driver med det samme prosjektet. Jeg har en pc med det programmet vi ikke omtaler, samt en Eagle accunav II GPS og en Autohelm ST2000+, alle støtter NMEA 0183. For å koble GPS-en til PCen har jeg brukt en overgang fra USB til 9pin kontakt(9-pin finnes nesten ikke lenger på nye laptoper. Hadde tenkt å koble Gps-en til pc-ens rx-inngang, for så å koble autopiloten til pc-ens TX-utgang. I tillegg har jeg en VHF koblet til GPS-ens TX for å få GMDSS til å sende posisjon. Vil dette funke sammen ?? <{POST_SNAPBACK}> Etter denne koblingsmetoden vil det fungere. (tror det er slik du tenker) MEN !!! I det programmet du bruker (som ikke omtales her) funker det IKKE!! Dette prog trenger nemlig en com port til Autopilot og en for å ta i mot fra GPS. Og enda verre etter det jeg skjønner har ikke du en gang noen com port men må opprette en eller flere fiktive ved hjelp av en usb/com(seriell) overgang. Trøste og bære disse overgangene har jeg dårlig erfaring med Rådet må være PCMCIA kort med seriell utgang det funker bedre. Man i ditt tilfelle må en da ha 2 slike. Men lykke til! nb! tegningen er fra Winchart NautiQ, hvilket jeg bruker. Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
BK Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 Helt riktig som "maanestraale" sier, dette program trenger en port fore inngående og en for utgående. (Telshart takler problemet bedre) Når du får signalene til å komme frem til AP piloten, så må du ha sat opp konfig fila til å sende setningen "APB" da vil 2x1 trykk på nav knappen funke etter at du har startet ruta på kartet (piloten må jo foresten også stilles inn til å mota via en av portene ( inne i settup) eller er piloten enda eldre ?? Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 Hei ! Selvfølgelig morro å få det til å fungere - men bruker jeg det - ikke ofte. Opplevde en gang at GPS'en var litt off track et øyeblikk (den blir noen ganger litt forvirret av aluminiumsrammene til vinduene -tror jeg) - mens den var offtrack passerte vi et waypoint uten at systemet da oppdaget det. Hva skjer når systemet oppdager at vi har passert waypointet - jo fullt ror for å snu tilbake til waypointet - ikke spesiellt festlig i 12 kn .... men helt uavhengig av denne episoden synes jeg nytten er begrenset. Skal jeg over lengre strekk, setter jeg en kompasskurs på autopilot og heller korrigerer litt underveis i forhold til ruta. Du må følge med likevel. Så om du ikke finner glede i selve oppkoplingen, og det å få det til å fungere, hadde jeg droppet å styre med en ekstra com-port. GPS -> Kartprogram -> Veldig praktisk. Autopilot -> Praktisk. Kartprogram -> Autopilot -> Gidder sjelden å kople opp selv om det bare er å sette i kabelen. -koh Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 Helt enig koh Har drevet en del med kobling av duppeditter og PC'er opp gjennom årene, og jeg har flere ganger blitt spurt om å hjelpe til med å få autopilot til å kommunisere med PC/ kartprogram. Har alltid svart NEI - vil ikke engang høre om det, for jeg mener dette utgjør en sikkerhetsrisiko, og er dessuten helt unødvendig. Hver og en får selvsagt gjøre og mene hva de vil, men ikke med hjelp fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.