Nøggelpilten Startet 4.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2012 Lurer på om det finnes spesielle måter å beregne en båts trekkraft for anker i forhold til vekt og deplacement? Skal legge ut moring og er usikker på hvor høy bruddstyrke jeg må ha på tau, kjetting og sjakler. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Dersom du tenker på en matematisk bruddstyrkeberegning vil det neppe ha mye for seg. Her gjelder nok erfaringverdier. Men oppgir du båtens depl., båttype, noe geografisk info om hvor den skal ligge, så kan du sikkert få noen råd. Sitér dette innlegget Link to post
Nøggelpilten Svart 4.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Usikker på deplacement, men det dreier seg om en seilbåt på 30 fot og oppunder 4 tonn. Mye av det som er lettest tilgjengelig på markedet har lavere bruddstyrke enn båtens vekt. Jeg ser for meg at store bølger kan kaste båten bakover fra moringen. Stedet er en grunn bukt åpen for vind fra sør og sørvest. (Ved kvanne fergekai i Stangvikfjorden på Nordmøre) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Har du noen kaier i nærheten med litt størrelse på båtene, får du Trosser gratis og da kan du glemme bruddstyrken, muligens oppdrettsanlegg har. https://baatplassen.no/i/topic/70153-operasjon-flytte-en-vel-20-aar-gammel-moring-paa-2-ton-gaar-det-bra/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mons Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Hei Bruddstyrken bør vel stå mer i forhold til hvor mye du tør belaste pullertene dine med. Hadde du feks turt å henge 4 tonn i pullertene - og vil baugen gå under hvis du får så mye løft fra en bølge? Det vesentligste ved en slik vurdering vil være å dempe rykkene. Dette kan gjøres ved å ha en stor bøye med stramt tau ned til moringen og noen meter tau mellom bøyen og båten. Ved kraftige rykk og løft fra bølger som går under båten trekkes bøyen ned og demper rykkene. Andre alternativet er tung kjetting eller et tau med lodd et stykke fra moringen som løftes når båten rykker. Disse alternativene har mange bevegelige deler og slites/ruster i stykker fortest. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ask Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Hei Som Mons skriv vil ein bøye dempa rykka. Ein passeleg sylinderforma bøye vil dempa rykka betre. Ikkje bruk kjetting, pga. kort levetid. Dersom du har plass til å la båten svinga er det ein føremon å ha litt slakk på tauet mellom bøya og ilen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Nøggelpilten Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Takk for mange gode tips! Skal jeg tolke det dithen at pullertene er det svakeste leddet på en seilbåt og at de vil tåle at båten ligger fortøyd til en bøye? Hva med å la masten være det siste punktet til en fortøyning via ankerrullen og til bøya? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.