Jump to content

Effektforskjell på små motorer


enter4u

Recommended Posts

Har en 1985 Johnson 6hk på min Terjesenjolle, men kunne tenke meg å oppgradere til en 8hk. Vet at det er stor forskjell på effekten på små motorer. Flere jeg kjenner har 4hk på sine joller, men det er en Mercury som yter best. Nå hadde jeg ikke tenkt på ny motor, men en som er ca 10 år gammel. Noen som har erfaring på hvilken motor jeg bør velge? Forresten så sier flere "huff" når de hører jeg har Johnson/Evinrude. Hvorfor?

Link to post
Share on other sites

Men så er en 4/5 hk Mercury/Mariner en Tohatsu... 4 hk Johnson/Evinrude (eldre mod) var 2 sylindret, gikk veldig fint. Tohatsu har en fin 8hk, passe tung om du må løfte av/på.

 

Det er utstrakt bytte av motorer, tohatsu lager småmotorer for de fleste, Johnson/Suzuki deler på 4takterne, Merc/Mariner er det samme, og får 4t motorer fra Yamaha, som igjen deler 4T med SELVA

 

Så merket spiller egentlig mindre rolle, om motoren er godt vedlikeholdt, kjøp en motor som du får deler/service til der du bor!

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Dette er en kjempe kurant motor du har, enkle og fine og skru på.

På disse motorene får du løsnet bolter om du må reparere, det er ikke like enkelt på Japsemotorene bla.

Jeg tror på din modell at du kan øke efekten ved og gjøre hullet i innsugningsmanifoilen større. Demonter forgasseren og se om hullet i manifoilet er mindre en i forgasseren.Er det forskjell så er det der plomben ligger. Du demonterer manifoilen og freser opp hullet så er det en 8 hk.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en liten motor, som alltid starter, som går stille, som bruker lite bensin, som varer og varer, som har bra lakk, som har bra metall sånn at den ikkke korroderer, som ( fyll på med bra superlativer her ).

 

Den er ( selvfølgelig ) markedsleder X år på rad.

 

Motoren heter YAMAHA. Finnes i 2.3,3 & 5 HK. To og firetakt

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det finnes en liten motor, som alltid starter, som går stille, som bruker lite bensin, som varer og varer, som har bra lakk, som har bra metall sånn at den ikkke korroderer, som ( fyll på med bra superlativer her ).

 

Den er ( selvfølgelig ) markedsleder X år på rad.

 

Motoren heter YAMAHA. Finnes i 2.3,3 & 5 HK. To og firetakt

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke dy meg:

 

....Og du heter/kaller deg????...........

 

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Har planer om en 9,9 hk til lettbåten. En Zodiac 265 RIB.  Var innom å hørte på pris på en Mariner i går.  da sto en av gutta der å skrudde på en 9,9. tok av gasseren , fjerna ei plate og satte gasseren på igjen.  Vips så var det 15 hk.  Gjort på 10 min. Totakter vel å merke. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er det slik at det gjelder alle 9.9 hk påhengere eller gjelder det bare noen

modeller/årsmodell...?

 

Finnes det større påhengere som kan "trimmes" på dette enkle viset ?

Link to post
Share on other sites

Men så er en 4/5 hk Mercury/Mariner en Tohatsu... 

RIKTIG - Mariner og Mercury kjøper 4 og 5 hester totakterne av Tohatsu - bare annen farge på lakken

 

Tohatsu har en fin 8hk, passe tung om du må løfte av/på.

RIKTIG igjen - Tohatsu har markedets letteste 8 hester (kun ca 26 kg)

 

Johnson/Suzuki deler på 4takterne

Det er vel mer korrekt å si at Johnson kjøper 4-takterne av Suzuki og har egen lakkfarge/dekor.
Link to post
Share on other sites

Ja, jøss, kjør på.

 

Å kjøpe noe annet en Yamaha påhengsmotorer, kunne ikke falle meg inn i søvne engang..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, man må da ha lov til å ha slike "forsett", men jeg tror nå den påståtte suvereniteten til Yamaha er sterkt overdrevet. Selv har jeg vært innom til sammen 4 Tohatsu'er, 2 Yamaha, 2 Mercury og 2 Suzuki de siste 16 år. Jeg har fremdeles 6 av disse 10 motorene. Jeg har kun hatt noen problemer med to av motorene. KUN friksjonklossene på Mercury 5 Hk, men noen flere feil på første årgangen av Suzuki 115 Hk firetakter. Null problemer foreløpig med Suzuki 140 Hk firetakt. Har forsåvidt aldri hatt noe trøbbel med de to Yamahaene, men det har jeg aldri med de 4 Tohatsuene heller. Dessuten, Tohatsumotorene har virket sprekere enn Yamaha'ene med samme påstemplet Hk. Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt både mercury og tohatsu 9,9 på familiens landstedsbåt. Har dårlige erfaringer med begge. De har ikke blitt kjørt mye pr. år og service og konservering har vært gjort av kyndige personer. Felles for begge er at de etter tre - fire år har begynt å fuske og vi har ikke følt at vi kunne stole på motorene. Vi har benyttet forskjellige merkeverksted, men ingen har kunnet finne problemene.

Servicen hos forhandler har vært enestående og de har hele tiden forholdt seg til kjøpsloven på en flott måte. Vi har ved begge anledningene fått ny motor mot et lite mellomlegg.

Neste motor blir en liten fir-takter.

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en Yamaha 8 hk fra begynnelsen på 90 tallet på en pioneer en gang, med haifinner... ga den et veldig fint løft bak og gav båten klart bedre manøvreringsdyktighet og fart. Prøvde også uten, men resultatet der var at den var treg opp i plan og mer vinglete manøvrering.

 

Den mistet også en del fart, og båtgleden ble ikke den helt samme uten haifinner.

 

Hvis jeg var deg, så hadde jeg kjøpt meg en 9,9 yamaha, så har du iallefall muligheten til å fjerne plomberingen og få deg en "15" hk... Har forstått det slik at dissa uplomberte 9,9 ikke yter like mye som en 15, men bortimot (snakker kanskje om 13,5 av 15 hk?)

Link to post
Share on other sites

Har en 1985 Johnson 6hk på min Terjesenjolle, men kunne tenke meg å oppgradere til en 8hk. Vet at det er stor forskjell på effekten på små motorer. Flere jeg kjenner har 4hk på sine joller, men det er en Mercury som yter best. Nå hadde jeg ikke tenkt på ny motor, men en som er ca 10 år gammel. Noen som har erfaring på hvilken motor jeg bør velge? Forresten så sier flere "huff" når de hører jeg har Johnson/Evinrude. Hvorfor?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har en 1989 modell 6hk, og fikk beskjed om at det måtte byttes masse får å få 8 hk, mener det var bl.a. forgassen.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Har planer om en 9,9 hk til lettbåten. En Zodiac 265 RIB.  Var innom å hørte på pris på en Mariner i går.  da sto en av gutta der å skrudde på en 9,9. tok av gasseren , fjerna ei plate og satte gasseren på igjen.  Vips så var det 15 hk.  Gjort på 10 min. Totakter vel å merke. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er det slik at det gjelder alle 9.9 hk påhengere eller gjelder det bare noen

modeller/årsmodell...?

<{POST_SNAPBACK}>

 

På Yamaha 9,9 hk er det enda enklere enn på Mariner/mercury. Her er det nemlig bare å fjerne en liten skive med en sperretapp på styrbord side av motoren. Forhandleren kunne ikke påta seg å gjøre noe sånt, men forklarte gjerne hvordan det skulle gjøres. Vær obs på at propellbytte kan bli nødvendig.

Min Askeladden 14-2210 fikk "nytt liv" uten plombert motor. Nå går den i plan på få sekunder, noe som gikk tregt tidligere, særlig i motvind.

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe noe annet en Yamaha påhengsmotorer, kunne ikke falle meg inn i søvne engang..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Veldig bra at noen kommer med sin hjertens mening :smash:

 

Men jeg ville sagt helt motsatt:

Å kjøpe en Yamaha påhengsmotor kunne ikke falle meg inn i søvne engang.. :smash:

 

Er enig med Helge som skrev at den påståtte suvereniteten til Yamaha nok er sterkt overdrevet. Sikkert veldig bra motorer, men ikke det eneste som fungerer.

 

OG hvis du vil ha en motor som er utsatt for tyveri, ja så løp og kjøp Yamaha. Dersom det forsvinner en motor fra båthavna, ja så kan du være nesten 100% sikker på at det er nettopp en Yamaha som har "skiftet eier". Ja, det er det selvfølgelig mange Yamaha-eiere som får ha motoren i fred, men likevel....

 

"Heldigvis" så lever nok også kjeltringene i den tro at det kun er Yamaha som er brukenes, og som er mulig å selge videre. Jeg holder meg til andre merker. Punktum finale.

Link to post
Share on other sites

OG hvis du vil ha en motor som er utsatt for tyveri, ja så løp og kjøp Yamaha. Dersom det forsvinner en motor fra båthavna, ja så kan du være nesten 100% sikker på at det er nettopp en Yamaha som har "skiftet eier". Ja, det er det selvfølgelig mange Yamaha-eiere som får ha motoren i fred, men likevel....

 

<{POST_SNAPBACK}>

Godt poeng. Det var en sak i media nå sist sommer, der man hadde rullet opp en "påhenger-liga". Motorene ble funnet, og så godt som ALLE var Yamaha.

 

Må visst skaffe meg en skikkelig lås etterhvert! :yesnod:

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt poeng. Det var en sak i media nå sist sommer, der man hadde rullet opp en "påhenger-liga". Motorene ble funnet, og så godt som ALLE var Yamaha.

Men hvis en vilkårlig motor blir stjålet, og detsamme merket har vært markedsleder i f.eks 20 år, hva er da sannsynligheten for at nettopp dette merket forsvinner ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Men hvis en vilkårlig motor blir stjålet, og detsamme merket har vært markedsleder i f.eks 20 år, hva er da sannsynligheten for at nettopp dette merket forsvinner ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

noen liker dattera,

noen liker mora,

og noen liker begge to, (kanskje ikke samtidig da) :lol:

og en har en bra erfaring med den motoren, mens en annen har dårlig eller har hørt om en som har, hørt om en som........... osv

mulig effekten og kvaliteten kan variere noe, men dette tror j er marginalt på små motorer.

med vennlig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...