Jump to content

Effektforskjell på små motorer


enter4u

Recommended Posts

Har en Suzuki 4 hk. 88 mod. Denne har gått uten et feilslag siden ny. Vet noen om denne er plombert på noen måte og kan trimmes på en enkel måte............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Men klarer du spa fram en som er MISFORNØYD med en Yamaha småmotor, får du trolig premie..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja jeg har en i familien som hadde en 4 hk yamaha. Den hadde gått veldig lite, kun kjørt er par tre tanker på de årene siden han kjøpte den (1995). Jeg skulle kjøpe denne men den ville ikke gå ordentlig, fikk vann på tennpluggen. Motoren ble levert på verksted å der ble det konstatert tæring fra sjøvannsiden inn i motoren. Verkstedet sa at denne var bare å vrake.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har en i familien som hadde en 4 hk yamaha. Den hadde gått veldig lite, kun kjørt er par tre tanker på de årene siden han kjøpte den (1995).  Jeg skulle kjøpe denne men den ville ikke gå ordentlig, fikk vann på tennpluggen. Motoren ble levert på verksted å der ble det konstatert tæring fra sjøvannsiden inn i motoren. Verkstedet sa at denne var bare å vrake.

Flott ! Bekrefter bare ordtaket "ingen regel uten unntak". Åssen i hule, heite han har klart å vrake en såpass ny motor, med så få gangtimer, skulle jeg like å visst. Min nåværende Yamaha er 96 modell ( som ny ) min forrige var helt ny så den ser vi bort ifra, men den før der igjen var 1989 modell. Den var som ny sålenge jeg hadde den.

 

Premien, består av heder og omtale i Baatplassen. Samt en flaske rødvin, standard type. Frakt organiseres av vinner..

Kan dog hentes, hos ARCUS i Oslo. Ikke tull engang..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Bra jobba. Nå venter vi på at Suzuki utbetaler premien!

Bra jobba ? Innmari dårlig jobba vil jeg si. Å hærpe en motor på såpass kort tid, må jammen ha kostet innsats..

 

Lovnad om premie, er avsendt. De som kjenner meg, veit at jeg ikke tuller...

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Motoren var dønn strøken men hadde stått seg ihjel. Eller om det kan ha vært litt sjøvann igjen i motoren. Så disse motorene tåler ikke langtidslagring så vær forsiktig. Så det siste en må gjøre før en setter motoren bort for lagring må være å kjøre den i en beskyttende væske.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har en i familien som hadde en 4 hk yamaha. Den hadde gått veldig lite, kun kjørt er par tre tanker på de årene siden han kjøpte den (1995). 

<{POST_SNAPBACK}>

Har to 4 hk Yamahaer og en 4,5 Evinrude, alle fra 80-85, samt en Evinrude 6 hk 89-mod, stående i naustet. Evinrude er myyye mindre plaget av tæring i aluminiumen enn Yamahaene, som ser stygge ut. Og Evindrudene er også mye mer brukt, bla pga motorgange (1 mot 2-cyl) og håndterbarhet.

 

 

Kan nevne at når jeg skulle ha 30hk til 425'en var det ikke tvil hva jeg valgte av Yamaha og Evinrude. 3-cyl-Yamahaen mot eldgammal 2-cyl-konstruksjon.... Yamaha ble valget.

 

Så på småmotorer hadde jeg valgt Evinrude, mens 10-50 hk, Yamaha.. Vel å merke når vi snakker om eldre 2-t motorer, kjenner ikke nye småmotorer. Men 4-hesteren til Yamaha eksisterer vel likedan ennå.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har en 4hk Suzuki, men lite peiling på motorer. Har intrykk av at den går dårligere enn de fleste andre 4hk motorer og mistenker at det kan ha noe med justering av forgasseren å gjøre. Er det derfor noen som kan gi en enkel innføring i normal justeringsprosedyre på en liten totakter? Evt. henvisning til eller oversendelse av manual? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, jøss, kjør på.

 

Å kjøpe noe annet en Yamaha påhengsmotorer, kunne ikke falle meg inn i søvne engang..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Suzuki: Kunne du tenkt å kjøpt en Mercury påhenger som egentlig er en Yamaha? Merc 75/90hk 4t og Yamaha 80/100hk 4t er alle fire samme motor.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Suzuki: Kunne du tenkt å kjøpt en Mercury påhenger som egentlig er en Yamaha? Merc 75/90hk 4t og  Yamaha 80/100hk 4t er alle fire samme motor.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvorfor kjøpe en kopi? Mercury kjøper bare selve motoren av Yamaha, resten lager de sjøl.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det var bra,den hadde jo stått lenge så jeg var litt redd den kunne ha stått seg ihjæl. 5 hk står der hvor du så den sist den. Minstemann maser fælt men har nesten ikke vært hjemme i år så det har ikke blitt tid til jolla.

Har en båt å laste sent i juni,så ser det stille ut til 3. uka i juli. Så Marineren blir vel tatt i bruk tidlig i juli tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke dette med plombering av små motorer. Hvorfor plomberer man en 6 hester slik at den yter 4 hester? Eller en 9 hester som yter 5 hester osv?

 

Vekten på motoren er vel den samme uansett og det er da mye greiere å ha noen hester i reserve?

 

Å plombere en 15 hester ned til 9,9 hester ser jeg vitsen med. Alt under 10 hester har jo ingen hk-avgift.

 

Kan noen opplyse meg i min uvitenghet?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Men hvis jolla bare klarer 4 hester, hadde det vel vært bedre å kjøpe en lettere og billigere motor som er bygget for å bare yte maks 4 hester? Et annet fabrikat riktignok, men hva så?

 

Så hvem kjøper en nedstrupa 6 hester når de kan kjøpe en normal 4 hester direkte? Og som bonus sparer både penger og vekt? Selges det mange små plomberte motorer?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min mening er at en nedtrimmet, større motor vil ha bedre dreiemoment , og siden plomberingen gjør at den går på et lavere turtall, ha lengre levetid enn en liten motor som må gå på høyere turtall for å yte det samme.

 

Noen som husker de gamle Johnson/evinrude 15-hesterne? disse var på 216cc og hadde toppeffekten på godt over 6000 o/min (mener toppturtallet var på 7250 o/min, men mulig jeg husker feil her)

En kamerat av meg slet ut 2 sånne på 3-4 (riktignok ganske intense) sesonger.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det du sier er et argument for ikke å kjøpe for liten motor. Ikke et argument for å kjøpe en stor motor som bare kan kjøres på halv effekt.

 

Skal jeg kjøpe en større motor og får spørsmålet om jeg vil ha med struping eller uten struping, er valget lett. Fjern plomberingen!

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...