Lady B Startet 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2012 Jeg skal montere ny svinger til ekkolodd i min trebåt. For å få svingeren til å stå loddrett under bunnen har jeg skråskjært en trekloss med tilsvarende kloss for innvendig montering. Nå ser jeg at de fleste båtene har opptil 20 cm. tykke klosser til slikt bruk. Hva er grunnen til dette? Min kloss er bar fire cm. på det tykkeste. Blir dette galt? Må jeg også lage en 20cm. tykk kloss?Kommentar fra moderator: Endret emnetittel, var 'Råd ang. montering av giver til ekkolodd.' Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Nei.Du skal vel bare utligne vinkelen i bunnen slik at ekkoloddet peker mest mulig loddrett. Evt. litt fremover. En annen ting er jo at man kan få svingere som har en ferdig innstilt vinkel, slik at denne klossen ikke er nødvendig hvis man ikke har veldig mye vinkel da...... Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Tror slike klosser blir brukt både for å få riktig vinkel samt for å få bedre forholdene for svingeren. Større avstand til skutebunn gir mindre risiko for f eks luft. Luftbobler er den ikke glad i noe du ser hvis du går igjennom grønnsjø. Gjelder båter av alle materialer, ikke bare trebåter. Har du mulighet så monterer du også på riktig side. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Har du mulighet så monterer du også på riktig side. Utsiden? Men, jeg skjønte ikke den... hva mener du egentlig med riktig side? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 For å få svingeren til å stå loddrett under bunnen har jeg skråskjært en trekloss med tilsvarende kloss for innvendig montering. Nå ser jeg at de fleste båtene har opptil 20 cm. tykke klosser til slikt bruk. Hva er grunnen til dette? Min kloss er bar fire cm. på det tykkeste. Som skrevet av andre her, så trenger du bare utjevne vinkelen i skroget. Så er det et poeng å forme klossen på utsiden slik at vannstrømmen går jevnest mulig forbi, det mest vanlige da er jo en dråpeform... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
lnjk Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 (redigert) Utsiden? hva mener du egentlig med riktig side? Ja helst på utsiden Mente den siden som propellvingen går fra skutebunn, ikke mot skutebunn. Redigert 5.Oktober.2012 av lnjk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Mente den siden som propellvingen går fra skutebunn, ikke mot skutebunn. Det har vel betydning for en hekksvinger. En gjennomgående svinger vil jo normal monteres ca. midt under båten (i lengderetning), og da betyr ikke propellstrømmen noe.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
lnjk Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 En gjennomgående svinger vil jo normal monteres ca. midt under båten (i lengderetning), og da betyr ikke propellstrømmen noe.... Jo det kan være av betydning. Propellstøy er vel kjent med vanlig aksel/propellinstallasjon. Men GLEM hva jeg skrev om hva som er riktig side, hukommelsen er ikke å stole på lengre. Les heller hva de som har greie på det sier om slikt. Simrad har mye som ligger åpent om man er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.