Popeye70 Startet 4.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2012 Hallo. Jeg står foran min første vinter med ferskvannskjølt motor, og jeg lurer på om noen har link til en grei oversikt over hvordan jeg vinterkonserverer en VP MD2040. Jeg har ikke manualen til motoren tilgjengelig, så jeg får ikke sjekket dette selv... :-/ På vår gamle saltvannskjølte traver var det bare å la motoren gå seg varm, og deretter suge kjølevæske gjennom hele kjølesystemet, men hva med en ferskvannskjølt motor? Bytte av olje, oljefilter og impeller har jeg kontroll på, men hvordan frostsikrer jeg saltvanns- og ferskvannssidene av kjøleløsningen? Trenger jeg å bytte kjølevæske på ferskvannssiden - det ble gjort sist vinter? Og hvordan får jeg kjørt frostvæske inn i saltvannskretsløpet? Må saltvannskrettsløpet frostsikres? Hva hvis jeg vil starte motoren i løpet av vinteren, da forsvinner jo frostvæsken fra saltvannsdelen...? Båten skal ligge i bobleanlegg i Leangbukten og jeg skal ha på litt varme ombord (maks 300 W pr båt, så det blir ikke mye), men man vet aldri om strømmen holder hele vinteren... På forhånd takk for alle konstruktive innspill! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
eivindch Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Jeg kan jo beskrive hva jeg har gjort i de 21 årene jeg har hatt båten (ferskvannskjølt Volvo 2003): Jeg kobler fersvannstanken til motoren's kjølevvannsinntak og tømmer tanken på den måten. Da får jeg skylt vekk litt salt fra saltvannsdelen av kjølesystemet. Jeg avslutter med å stikke slangen i en 1,5 l brusflaske med glykol og vann (50/50). Når den er tom, stopper jeg motoren. Det er det hele. Jeg turner motoren et par omdreininger noen få ganger i løpet av vinteren med startsveiven. Hvis du ønsker mest mulig temperaturforskjell mellom ute- og inneluft, og dermed øke faren for kondensdannelse, bruk gjerne varme. Jeg har aldri gjort det og har aldri forstått hensikten. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Hallo. Vinterkonservering for motorer med varmeveksler. Før opptak; mål frostvæska som er i motoren, denne bør holde ca.35 gr C, kjør motoren varm, skift motor-olje og filter, rens vannutskiller i dieselsystem, fyll opp tanken. Etter opptak; ta av slangen fra vanninntak, eller putt på en til sjøvsnnspumpa, om det er enklere. Den andre enden ned i en bøtte med ca. ti liter ferskvann, motoren kjøres til bøtta er tom. Så, bland 50/50% frostvæske/vann i bøtta, denne holder da ca. minus 35 gr.C Kjør motoren til bøtta er tom. Ferdig. Bland ikke rød/grønnblå frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Jeg slenger meg på denne. Jeg har en seilbåt med en 10 år gammel MD2040 som har rundet 150 timer. Den skal for første gang ligge i vinteropplag i Norge og vil ligge i boblehavn. Er det noen som kan hjelpe her? Sett gjerne opp en plan tilsvarende den over, men for båter i boblehavn. Jeg prøvde for øvrig å tømme den for olje via peilerøret med pelapumpe uten særlig suksess. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Jeg fant denne forenklede beskrivelsen hos Drevia i Sverige etter litt googling: http://www.drevia.se/db/konsdiesel.html Drevia sin beskrivelse baserer seg på Volvo Penta sin egen beskrivelse, som du finner her: http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Laying%20up/swedish/LayingUp_web_sv.pdf Ellers finnerdu Volvo Penta sine egne håndbøker i PDF-format her: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/Pages/out_of_production_engines.aspx Lykke til! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.