Jump to content

Noen som har ror-indikator på Volvo DPH drev.


Aq 28 Ht

Recommended Posts

Har båt med D6-400 og det nye DPH drevet, og ønsker meg en ror-indikator.

På dette drevet er de jo ingen armer å feste sensorer på inne i båten, har sett på nettet at det er et wire system som brukes, wiren er festet til en av hydraulikk sylinderene og wiren gar så inn i båten til en giver. Er det noen som har erfaring med dette wire systemet?

 

Ser for meg mye problemer med groing av rur på wire osv.

 

Noen som vet om Volvo har et eget sensorsystem for ror indikator som ikke bruker dette wire systemet.

Link to post

Volvo har eget system nå.

På Babord side av motoren din, er alle ledningene tilkoblet. Ut fra det ene støpselet kan du se at strømpen deler seg 30cm fra motor. Der kopler man water/fuel/rudder.

 

Den grønne er rudder. Altså rorindikator.

Du trenger altså ingen klokke i motorrommet lenger.

Det jeg ikke er sikker på er om du må kjøpe en elektronisk oppgradering av software.

Eller bare kjøpe instrumentet oppe.

Link to post

Tusen takk for svar, det er jo helt supert hvis sensoren er der, og det bare er å koble til et instrument. Regner med at dette instrumentet må komme fra Volvo for å få det til å virke. Hvis jeg må dra ledninger så er ikke det noe problem da det er mye annen elektronikk som skal inn i løpet av vintern.

 

Vil helst ha et eget instrument for å slippe å trykke rundt på et multidisplay

Link to post

Volvo har eget system nå.

På Babord side av motoren din, er alle ledningene tilkoblet. Ut fra det ene støpselet kan du se at strømpen deler seg 30cm fra motor. Der kopler man water/fuel/rudder.

 

Den grønne er rudder. Altså rorindikator.

Du trenger altså ingen klokke i motorrommet lenger.

Det jeg ikke er sikker på er om du må kjøpe en elektronisk oppgradering av software.

Eller bare kjøpe instrumentet oppe.

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-64-35810.aspx

Det fordrer vel at du har slike sensorer på styresylindrene, eller har alle det nå?

Link to post

Jeg tror det. Men det kan jeg enkelt sjekke opp i morra på jobb.

Jeg har ikke montert en manuell klokke på flere år, og jeg mener det er mange som har blitt levert med indikator instrument.

 

Denne 400 D6 er jo ikke akkurat haugevis av på markedet ennå . Det eneste jeg kom til å tenke på er om du bare får denne rorindikatoren hvis man monterer joystick til styringa. Ved dobbelinnstallasjon.

 

Det kan jeg også sjekke.....

Link to post

Den grønne ledningen som Taunus refererer til på ledningsbunten ut fra PCU er der på alle installasjoner men har du ikke rorindikator så er denne ikke tilkoblet noe som helst. Har du joystick så kjøres drevene hver sin vei og du må ha en LVDT på hver sylinder, men på eldre installasjoner kan det monteres en sensor i motorrommet via en teleflex-wire gjennom transom. En giver må jo uansett til for å få noe signal til indikatoren. Rett meg hvis jeg har feil, er ikke så godt kjent med dette.

Link to post

Jeg tror det. Men det kan jeg enkelt sjekke opp i morra på jobb.

Jeg har ikke montert en manuell klokke på flere år, og jeg mener det er mange som har blitt levert med indikator instrument.

 

Denne 400 D6 er jo ikke akkurat haugevis av på markedet ennå . Det eneste jeg kom til å tenke på er om du bare får denne rorindikatoren hvis man monterer joystick til styringa. Ved dobbelinnstallasjon.

 

Det kan jeg også sjekke.....

 

 

Supert hvis du har mulighet til å sjekke dette. Har ikke fullstendig betegnelse på drevet, tror det er det samme som det på linken under.

 

Jeg har jo ikke joystick styring så dumt hvis denne innebygde sensoren finnes kun på denne.

 

http://www.bmmarine.dk/Portals/0/PDF/D6-400.pdf

Redigert av Aq 28 Ht (see edit history)
Link to post

Nå har jeg sjekket opp. Det som er greia er at hvis du har elektrisk styring har du innebygd rorindikator. Selv om du ikke har joystick kan du altså ha elektrisk styring.

Da har du ingen hydrolikkslanger opp til styreklokka.

Hvis ikke må du montere en giver i motorrommet.

Det er egentlig ingen tryllekunst, men du må ha båten på land.

Da trer man en wire igjennom skjoldet som er festes på drevet, og ledningene kobles på de grønne på motoren.

Et orginalt volvo instrument kobles via buss kablene som går fra instrument til instrument.

 

Vi er fremdeles litt usikre på om denne programvaren er standard fra volvo, men den kan iallefall omprogrameres.

Går du for et uorginalt instrument trekker du to ledninger fra giveren i motorrommet til instrumentet oppe. Da trenger du ikke bekymre deg for noe programmvare.

 

D6-400 motoren er mye greiere å komme til på enn 310-370hk motorene.

Denne motoren er 13cm lengre enn en vanlig D6, og det er plass du får bak motoren.

Håper dette hjalp deg litt videre.

Det er bare å spørre hvis du får motstand. Har montert mange slike tidligere.

PS. Du må ha en egen wire som er til rorindikator. En vanlig girkabel har for kort utslag.

Link to post

Tusen takk for svar, jeg er ikke sikker på om jeg har elektrisk styring eller ikke, jeg har ikke sett rorindikator i multiinstrumentet som er montert heller, skal prøve et dypdykk i motorrommet i morgen å se hva jeg finner ut.

 

Jeg monterte føler å instrument fra VDO på den gamle båten, men her var det en arm å huke føleren på.

 

Båten skal uansett opp med det første for lagring i varm hall

 

Jeg går for Volvo orginal insrument, men vil ha et eget kun for indikatoren da jeg hater å trykke rundt på et multiintrument.

Link to post

Da har jeg sjekket litt, og jeg har hydraulisk styring, så da må jeg til med wire

 

Hvem kan ha eller skaffe denne wire- satsen og et Volvo Rudder instrument.

 

Om jeg skal ha et 52 eller 85 mm instrument har jeg ikke helt klart for meg ennå, men mulig det bare er å få i 52 mm i fra Volvo så da blir det nok det.

Link to post

Takk DieselDahl, det ser ut som et komplett sett med giver og alt. Er fortsatt litt skeptisk til rur og skitt på denne wiren under vann, men det er vel det som er valget.

 

Oteren, det settet som DieselDahl fant koster rett under 400 euro, og så regner jeg med at et rudder instrument koster rett under 1000kr, så totalt rett under 4000,- er vel et estimat

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...