fulmaren Startet 5.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2012 Jeg har en gammel svensk seilbåt fra slutten av 70-tallet. Storseilet er festa til bommen ved hjelp av to "plastsleider"/dingser som føres inn i et spor i bommen. På denne båten er det kun to slike fester og ikke flere som er ganske vanlig har jeg forstått. Da jeg var ute og seila i går så løsna det ene festet og seil med plastdings tvang seg ut av sporet i bommen med det resultat at metallet i bommen ble benda vekk. Nå er det ikke mulig å seile ettersom jeg ikke får festa storseilet ordentlig til bommen. Er det mulig å reparere denne skaden og i tilfelle hvordan ? Vet ikke helt hvorfor dettte skjedde, om det er tretthet i materialet eller noe jeg har gjort galt da storseilet ble satt (er nybegynner). Må jeg se meg om etter ny bom/rigg eller kan dette repareres ? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Det beste er nok om du poster bilder. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
fulmaren Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Jeg er ingen seiler, men kan gjerne synse litt inntil seilerne kommer på banen. Du kan rette ut profilen igjen, men materialet har tøyd seg og blir aldri like sterkt igjen. Faren for at dette skjer igjen er altså veldig overhengende. Spørsmålet blir dermed hvorfor det skjedde? Har du bilder av plastdingsen som går i sporet? Det er seilere på forumet som vet langt mer enn meg om slikt, og jeg håper disse kommer på banen. Men om seilet bare har to festepunkter for plastdingser, holder det sikkert med to plastdingser til seilets areal. Om plastdingsene derimot var større, ville de fordelt kreftene på større areal, og bomsporet ville sannsynligvis holdt. Tror jeg. Som sagt, vent på svar fra fagfolk. Og post gjerne flere bilder. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Popeye70 Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 De to sleidene du har på underliket - hvor sitter de? Jeg regner med at du har en ytterst der hvor uthalet er festet, men hvor er den andre? Med mindre du har et seil som er sydd for å være festet til bommen flere steder så trenger du ikke sleider i det hele tatt (og selv om det skulle være sydd for å være tredd i sporet på bommen trenger du ikke gjøre dette). Du drar jo ikke seilet langt fram og tilbake på bommen, kun 0-25 cm når du justerer uthalet. Det er etterhvert ganske vanlig at seil kun er festet til bommen helt ytterst (såkalt "løsfotet storseil"), og da er det festet med et langt og solid borrelåsbånd som går gjennom hullet til uthalet og rundt bommen et par ganger. Kan det være et alternativ for deg i stedet for å prøve å fikse på sleidesporet? Et løsfotet seil er også enklere å trimme, da du unngår treghet og andre begrensninger som du har på et seil som er tredd i bommen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
RSL Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Mitt seil er laget for å gå i det samme sporet, men jeg har mitt løsfotet som beskrevet over. (kun festet helt foran og helt bak.) Sporet blir nå brukt som bunnfeste for Laysybag'n i stedet. Dette fungerer aldeles utmerket og det er en bedre løsning enn å begynne å bende på sporet i bommen. Der har aluminiumen allerede begynt å "flyte" som det heter og er med andre ord allerede svekket. Å bøye det tilbake, vil bare gjøre det enda verre. (Når du rever, er også seilet kun festet foran og bak, mens midten av seilet bare ligger der på bommen og hviler) Vær klar over at bommen din nå er svekket og ha det i bakhodet om det blåser kraftig. (m.a.o. bør du reve langt tidligere enn før) Selv er min bom knukket etter en ufrivillig jibb og sveiset sammen i påvente av påfyll av båtpenger i lommeboken. Bommen er derfor 11 cm kortere enn den skal være, så jeg må seile enten med mye bus i lett vind, eller reve så fort jeg vil ha ut litt bus. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Euklid Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Kjører nøyaktig samme løsning som RSL. Funker som bare det. I den grad jeg vet noe om hvordan det skal funke. Sitér dette innlegget Link to post
fulmaren Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Et ekstremt sent svar..., men bedre veldig sent enn aldri håper jeg. Må takke så mye for alle tilbakemeldinger! De har vært veldig verdsatt. Det ble til slutt ny bom, selv om jeg forstår at jeg kunne seilt fint med ødelagt mastespor. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Ikke noe som heter for seint. Så sant ikke seilet ditt har en spesiell form tilpasset at det skal festes flere steder på bommen, ville eg fremdeles vurdere å ha det løsfotet. Seilet får da som regel en bedre (mer effektiv) form i nedre del av storseilet. Visst du har løygangen i cockpit er det ingen problem, men visst den sitter foran sprayhood så vil man få en del sidevegs belastninger som stresser bommen. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Kjør løsfotet. Seilet mitt ble sydd om. Det eneste som ble gjort var å fjerne maljehullene. Om bommen er skjøtet midt på, så ser det uansett ut for at bomprofilen din vil kunne ta en hel del belastning. Reservasjon for at du ikke forteller noe om hvilken båt du har. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Deformeringen svekker bommen, men jeg ville tro det var så lite at en nesten ikke trenger ta hensyn til det? Stort sett er jo hele profilen intakt, med bare litt deformasjon på toppen? Det kan vel ikke være snakk om veldig mye svekkelse? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Nå har han jo kjøpt ny bom slik eg tolker det. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 spørsmålet gjalt den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.