Guest Tobby Startet 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2012 (redigert) Hei, Bor i stavanger og her har vi en 5 knot fartgrense utforbi bydelen som de fleste overholder, men det er en synder som alltid kjører minst 25%-60% over fartsgrensen (AIS verifisert). Fjordsol.... Bølgene han lager er irriterende og etter tidligere episoder med respektløs kjøring andre steder er jeg på krigstien. Bevis på deres fartsoverskreder ligger fritt tilgjengelig via AIS på f.eks http://www.marinetra...10&type_color=4 Fra og med bruen til øyene nordover for stavanger så er det 5knot og fartsgrensen dekker videre vest. På de siste turene på nåværende tidspunkt ser vi at han ligger i snitt 8-9 knot i snitt innenfor området på alle turene Hva kan jeg gjøre? Redigert 5.Oktober.2012 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Sjekke om de har disp fra fartsgrensen? Klage til rederiet? Slutte å irritere seg? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 (redigert) Tror fartsgrensen er satt opp her til ca.8-9 knop, eller ? Kanskje det er bare et forslag til endring jeg har lest. Redigert 5.Oktober.2012 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 (redigert) Skiltet ved broen sier 5 knot sist jeg sjekket for noen uker siden ihvertfall, er disp vanlig? Er jo for all del en mulighet som vil forklare hvorfor de "alltid kjører for fort". Mitt "problem" er at de kjører forbi der båten min ligger og som båtboer så merker man godt de ekstra store bølgene Hvor henvender jeg meg foruten rederiet selv eller BP for mer informasjon rundt dette? Redigert 5.Oktober.2012 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Havnevesenet er plassen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
jensemann2 Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Dette er en yrkesbåt, han kjører der hver eneste ¤&/()= dag hele året? Regner med dette er en hurtigbåt ? Han slakker ned farten sin fra 30-32 knop, men å neiii! HAn seiler 8 knop istedenfor 5! For en katastrofe. Vi må anmelde han med en eneste gang! La han være i fred:) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Fordi han kjører der ofte, så skal han få lov? Kan eg bruke det argumentet på strekningen til og fra jobb eller Bergen-Voss som eg kjører ofte? Skjønner veldig godt dei som irriterer seg over dette da eg bur i båten sjøl. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Hekkbølgen Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Litt pirk ja å reagere på nyttefartøy som kjøre noen knop over. På sjøen kan det bli bølger av og til.. 5 knop kan være for lav for sikker styringsfart. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 I så fall så har de feil båt til den ruten. Loven sier at man skal følge fartsgrensen, og sist jeg sjekket så gjelder loven for alle. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Jens_P Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 (redigert) Start med å lese forskriften og se om den brytes. Er både 8, 5 og 3 knop soner. I tillegg mulighet for disp. fra bestemmelsene. Forskrift om innskrenket fart i Stavanger havnedistrikt. Redigert 5.Oktober.2012 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
princess 412-2 Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Jeg jobber på fjordsol og vi har disp til å gå med større fart i det ruteområdet som vi går i,da vi har 187 anløp per dag og 18 timer driftstid,skulle vi gått i 5 knop så tror jeg nok alle som bor på byøyene hadde hatt et stort problem med å rekke jobb,buss osv,kan ikke helt se problemet for deg da plassen hvor du har båten kun har 2 anløp på buøykaien hver morning 1 anløp av fjordsol og et av fjord molde + 2 anløp på ettermiddagen hvor båtene går forbi deg,og farten forbi deg er det strekket hvor vi kjører roligest i ruta,så hvis du ikke tåler litt små bølger så er vel kansje ikke sjøen den beste plassen for deg. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Eg er alltid interessert i passasjer hurtigbåt og vet de fleste vil helst ha 2 motoren i gir og uten gassfart og da er det vanligsvis over 5 knopsfart oftes ca 8 kanskje 10 knops fart, kommer an på hvilken hurtigbåt, lettere å styre med 2 enn en motor på (to skrog/katamaran) har eg hørt om. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
princess 412-2 Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 på de kattamaranene vi har så må vi ha en 6-8 knop for å få styrefart,så det stemmer det,og stavanger havnevesen er fullt klar over dette. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Nå er det vel litt forskjell på om havnevesenet er fullt klar over dette, eller om det er gitt disp. Er disp gitt må det vel være etter søknad og gitt skriftlig. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Guest Tobby Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Takk for godt og informativt svar princess 412, Da anser jeg tråden som "løst" siden fjordsol sannsynligvis operer med loven i sin hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Jeg jobber på fjordsol og vi har disp til å gå med større fart i det ruteområdet som vi går i,..... Det kan nevnes at jeg for flere år siden rettet en formell henvendelse til Stavanger Havnevesen mht dispensasjoner fra fartsgrensene; årsaken var at jeg støtt og stadig ble fortalt at bl.a. rutebåtene hadde dispensasjon. Jeg fikk da et helt entydig svar fra havnevesenet med beskjed om at INGEN, absolutt INGEN er innvilget dispensasjon fra fartsgrensene i havneområdet, men at brannvesenet og andre fikk tillatelse i hvert enkelt tilfelle (via VHF) i forbindelse med utrykning. Så hvis du kan vise til en skriftlig dispensasjon fra Stavanger havn, så hadde det vært ganske interessant Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Fordi han kjører der ofte, så skal han få lov? Kan eg bruke det argumentet på strekningen til og fra jobb eller Bergen-Voss som eg kjører ofte? Skjønner veldig godt dei som irriterer seg over dette da eg bur i båten sjøl. Kjør så fort du bare vil du. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Min erfaring er at Fjordsol går mye penere, og tar mer hensyn nå enn hva den gjorde for noen år siden. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
quantumduck Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Mitt "problem" er at de kjører forbi der båten min ligger og som båtboer så merker man godt de ekstra store bølgene Da skjønner jeg jo at det ikke er så lett å slutte å irritere seg . . . Vet ikke hvor vanlig det er med disp, men hurtigbåten der jeg bor har svjv det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.