Jump to content

Passasjerbåt stavanger som bryter fartsgrense, tiltak?

Guest Tobby

Recommended Posts

Hei,

Bor i stavanger og her har vi en 5 knot fartgrense utforbi bydelen som de fleste overholder, men det er en synder som alltid kjører minst 25%-60% over fartsgrensen (AIS verifisert).

Fjordsol....

Bølgene han lager er irriterende og etter tidligere episoder med respektløs kjøring andre steder er jeg på krigstien.

Bevis på deres fartsoverskreder ligger fritt tilgjengelig via AIS på f.eks

http://www.marinetra...10&type_color=4

Fra og med bruen til øyene nordover for stavanger så er det 5knot og fartsgrensen dekker videre vest.

På de siste turene på nåværende tidspunkt ser vi at han ligger i snitt 8-9 knot i snitt innenfor området på alle turene

Hva kan jeg gjøre?

Redigert av Tobby (see edit history)

Skiltet ved broen sier 5 knot sist jeg sjekket for noen uker siden ihvertfall, er disp vanlig? Er jo for all del en mulighet som vil forklare hvorfor de "alltid kjører for fort".

Mitt "problem" er at de kjører forbi der båten min ligger og som båtboer så merker man godt de ekstra store bølgene :nonod:

Hvor henvender jeg meg foruten rederiet selv eller BP for mer informasjon rundt dette?

Redigert av Tobby (see edit history)

Jeg jobber på fjordsol og vi har disp til å gå med større fart i det ruteområdet som vi går i,da vi har 187 anløp per dag og 18 timer driftstid,skulle vi gått i 5 knop så tror jeg nok alle som bor på byøyene hadde hatt et stort problem med å rekke jobb,buss osv,kan ikke helt se problemet for deg da plassen hvor du har båten kun har 2 anløp på buøykaien hver morning 1 anløp av fjordsol og et av fjord molde + 2 anløp på ettermiddagen hvor båtene går forbi deg,og farten forbi deg er det strekket hvor vi kjører roligest i ruta,så hvis du ikke tåler litt små bølger så er vel kansje ikke sjøen den beste plassen for deg.

Jeg jobber på fjordsol og vi har disp til å gå med større fart i det ruteområdet som vi går i,.....

Det kan nevnes at jeg for flere år siden rettet en formell henvendelse til Stavanger Havnevesen mht dispensasjoner fra fartsgrensene; årsaken var at jeg støtt og stadig ble fortalt at bl.a. rutebåtene hadde dispensasjon.

Jeg fikk da et helt entydig svar fra havnevesenet med beskjed om at INGEN, absolutt INGEN er innvilget dispensasjon fra fartsgrensene i havneområdet, men at brannvesenet og andre fikk tillatelse i hvert enkelt tilfelle (via VHF) i forbindelse med utrykning.

Så hvis du kan vise til en skriftlig dispensasjon fra Stavanger havn, så hadde det vært ganske interessant :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...