haugi Startet 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2012 Sitter her og leser i Båtliv og prøvekjøringen på Bella 9000 Hybrid. På denne koster ankervinsj 79300,- baugpropell 46200,-, hekktruster 55900,- og landstrøm 26800,- Er jeg helt ute å kjøre her, eller er ikke dette sinnsykt dyrt? Må vel være billigere å ettermontere dette, burde bli billigere enten en gjør det selv eller setter det bort til andre. Mulig prisen på landstrøm ikke er så gal, men de andre syns jeg var svindyre. Men som sagt så har jeg ikke undersøkt særlig rundt dette, men har fått med meg at trusterne ikke er SÅ dyre i innkjøp iallfall.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Kanskje det oprinnelige elektriske annlegget ikkje er dimmensjonert for slike forbrukere. Som vil medføre batteribank/kabler/styringssystemer ? Men var drøye priser ja.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Presser vel ned pris på selve båten for å skape interesse, og tar inn tapet på kjekt å ha utstyr.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
-morten- Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Det er nok utrustning båtprodusenter tjener penger på. Akkurat det samme er det jo i bilbrangsjen. Du kan få en bil til 300, men når du har gått inn på ekstrautstyrslista og kryssa av så er man opp i 500. Dette er ikke uvanlig. Og skal man ha kvalitet i komponenter strømopplegg og sikkelige styringssystem og i heletat nok strømkapasitet til brukerne så vil dette koste lit. Det ene fører til at noe må forbedres osv osv. Itillegg til innkjøpdpris for komponenten så kommer arbeidspenger. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Hva ville prisene være om man ringte et pålitelig verksted og ba om fastpris på disse ettermonteringene? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Innkjøpspris på utstyret er bare en av faktorene, arbeidstimene verftet bruker, kostnader ved administrasjon, lagring, garanti, mm. spiller også inn. Men antar at verftet har en grei fortjeneste på det likevel. Men du som kjøper båt må spørre deg følgende: Er jeg interessert i en fiks ferdig båt klar for sjøsetting med det utstyret jeg vil ha montert på verftet og med full garanti for dette ... eller ønsker du å begynne å montere alt dette selv - eventuelt bringe inn en tredjepart til å begynne å skjære hull i ditt nyinnkjøpte skrog. Det er en verdi i å slippe bryderi også. Det billigste er jo uansett å la være å kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 (redigert) Her er det store marginer, mye å spare på ågjøre det selv. Mener seilas hadde en artikkel om en glad amatør som lett tjente inn over 2000 pr time på jobben uten å ha gjort noe særlig lignende før. Skattefrie kroner :) Ellerbsnu det på hodet, kjøper du bruktbåt fra forhandler nå kan du antagelig prute med ekstrautstyr for vanvittige summer - regnet i "listepris" Redigert 8.Oktober.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Ankervinsj til kr 73.900,- høres temmelig avskrekkende ut. Jeg har en teori om at mange norske forhandlere og importører ikke kan/vil forhandle pris med utenlandske fabrikanter, men betaler prisforlangende og smører sin egen avanse på toppen og prøver å selge så godt de kan. Vet ikke om det er en vandrehistorie, men jeg hørte engang et eksempel om et tysk firma som produserte rør deler, hvor det norske marked tok unna 10% av produksjonen, men sto for 90% av omsetningen. Om historien ikke er helt sann, tror jeg allikevel den har mye sannhet i seg. Det er jo feks en kjent sak at du kan kjøpe en flette ny bil i Danmark, importere den selv og betale alle avgifter og allikevel spare mange 1000sner i fht til å kjøpe bilen i norge, dette må jo være for at den norske importøren betaler mer enn den danske ? Jeg har selv kjøpt endel båt utstyr på nett fra utlandet og prisene ligger ned mot 50% av norsk pris på det jeg har kjøpt. En annen ting er jo prisdifferensiering som produsentene driver med, ting skal koste mer i Norge, siden vi har god råd. Så har du jo enkelte produsenter av feks kartplottere, som "ødelegger" sine egne produkter, slik at du ikke kan kjøpe de billig i usa, siden de ikke virker i Norge ! Slike produsenter graver sin egen grav og jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe noe som helst fra en produsent som har en slik tilnærming til forbrukere. Her tror jeg importører og forhandlere har en stor jobbå gjøre ovenfor produsenter og rett og slett ikke godta slike vilkår, om ikke, så vil jo vi forbrukere handle på nett og kjøpe de produkter vi ser oss best tjent med. Og bare for å si det rett ut, i mitt nærområde er det ingen forhandlere som besitter noe som helst kompetanse om båt og båtutstyr, slik at å handle lokalt for å beholde lokal kompetanse og næringsliv er bare en vits. Det vi får her i området er høye priser og dårlig service. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Aner ikke om det er noe spesielt med denne båten, men vanligvis koster en ankervinsj ca 30K for en båt i denne størrelsen. Virker som alle prisene ligger 10 -30K høyere enn normalt. Det er bare å gå inn på Maritim e.l og se på komponentprisene. Forhandlere etc har lavere priser. Ser man på arbeidspenger/ timepris for å montere dette blir advokater lavtlønnet i forhold. Vil tro at man kan spare ca 40-50K på å få et annet firma til å montere dette. Garanti/ reklamasjon er den samme uansett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Det er jo feks en kjent sak at du kan kjøpe en flette ny bil i Danmark, importere den selv og betale alle avgifter og allikevel spare mange 1000sner i fht til å kjøpe bilen i norge, dette må jo være for at den norske importøren betaler mer enn den danske ? Akkurat dette er litt spesielt. På grunn av at Danmark har sinnsykt høye bilavgifter (godt over de norske) er prisene inn til importør presset ved at de gir ekstra rabatter for å holde beregninggrunnlaget for avgifter nede. I tillegg er ofte danske modeller spekket med mindre ekstrautstyr enn norske. Når du så kjøper denne bilen avgiftsfritt i Danmark og fortoller den inn i Norge vil du derfor få den billigere enn forhandler i Norge har mulighet til å selge den. Så da får du en enklere bil til en lavere pris, og uten norske garantibestemmelser etc. En sjanse å ta, men man sparer jo noen kroner... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
haugi Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Gjorde nettopp et raskt overslag på dette utstyret hos Maritim. Der kom totalprisen på ca. 55000,- . Totalprisen ferdig levert er 208200,- Da blir vel timeprisen for montering av dette utstyret ganske stiv syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Rart det ikke er noen/firma som har spesialisert seg på ettermontering mot nymarkedet. Feks gjennom å tilby pakker med utstyr til kjekke priser. Ekstrautstyr er jo ikke like godt integrert på båter som i biler hvor mye utstyr i praksis ikke lar seg ettermontere uten videre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.