Jump to content

Dyrt ekstrautstyr til båt?

haugi

Recommended Posts

Sitter her og leser i Båtliv og prøvekjøringen på Bella 9000 Hybrid. På denne koster ankervinsj 79300,- baugpropell 46200,-, hekktruster 55900,- og landstrøm 26800,- Er jeg helt ute å kjøre her, eller er ikke dette sinnsykt dyrt? Må vel være billigere å ettermontere dette, burde bli billigere enten en gjør det selv eller setter det bort til andre.

Mulig prisen på landstrøm ikke er så gal, men de andre syns jeg var svindyre. Men som sagt så har jeg ikke undersøkt særlig rundt dette, men har fått med meg at trusterne ikke er SÅ dyre i innkjøp iallfall..

Det er nok utrustning båtprodusenter tjener penger på. Akkurat det samme er det jo i bilbrangsjen. Du kan få en bil til 300, men når du har gått inn på ekstrautstyrslista og kryssa av så er man opp i 500. Dette er ikke uvanlig. Og skal man ha kvalitet i komponenter strømopplegg og sikkelige styringssystem og i heletat nok strømkapasitet til brukerne så vil dette koste lit. Det ene fører til at noe må forbedres osv osv. Itillegg til innkjøpdpris for komponenten så kommer arbeidspenger.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Innkjøpspris på utstyret er bare en av faktorene, arbeidstimene verftet bruker, kostnader ved administrasjon, lagring, garanti, mm. spiller også inn. Men antar at verftet har en grei fortjeneste på det likevel.

Men du som kjøper båt må spørre deg følgende: Er jeg interessert i en fiks ferdig båt klar for sjøsetting med det utstyret jeg vil ha montert på verftet og med full garanti for dette ... eller ønsker du å begynne å montere alt dette selv - eventuelt bringe inn en tredjepart til å begynne å skjære hull i ditt nyinnkjøpte skrog. Det er en verdi i å slippe bryderi også. Det billigste er jo uansett å la være å kjøpe.

Her er det store marginer, mye å spare på ågjøre det selv. Mener seilas hadde en artikkel om en glad amatør som lett tjente inn over 2000 pr time på jobben uten å ha gjort noe særlig lignende før. Skattefrie kroner :)

Ellerbsnu det på hodet, kjøper du bruktbåt fra forhandler nå kan du antagelig prute med ekstrautstyr for vanvittige summer - regnet i "listepris"

Redigert av quantumduck (see edit history)

Ankervinsj til kr 73.900,- høres temmelig avskrekkende ut.

Jeg har en teori om at mange norske forhandlere og importører ikke kan/vil forhandle pris med utenlandske fabrikanter, men betaler prisforlangende og smører sin egen avanse på toppen og prøver å selge så godt de kan. Vet ikke om det er en vandrehistorie, men jeg hørte engang et eksempel om et tysk firma som produserte rør deler, hvor det norske marked tok unna 10% av produksjonen, men sto for 90% av omsetningen.

Om historien ikke er helt sann, tror jeg allikevel den har mye sannhet i seg. Det er jo feks en kjent sak at du kan kjøpe en flette ny bil i Danmark, importere den selv og betale alle avgifter og allikevel spare mange 1000sner i fht til å kjøpe bilen i norge, dette må jo være for at den norske importøren betaler mer enn den danske ?

Jeg har selv kjøpt endel båt utstyr på nett fra utlandet og prisene ligger ned mot 50% av norsk pris på det jeg har kjøpt.

En annen ting er jo prisdifferensiering som produsentene driver med, ting skal koste mer i Norge, siden vi har god råd.

Så har du jo enkelte produsenter av feks kartplottere, som "ødelegger" sine egne produkter, slik at du ikke kan kjøpe de billig i usa, siden de ikke virker i Norge !

Slike produsenter graver sin egen grav og jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe noe som helst fra en produsent som har en slik tilnærming til forbrukere.

Her tror jeg importører og forhandlere har en stor jobbå gjøre ovenfor produsenter og rett og slett ikke godta slike vilkår, om ikke, så vil jo vi forbrukere handle på nett og kjøpe de produkter vi ser oss best tjent med.

Og bare for å si det rett ut, i mitt nærområde er det ingen forhandlere som besitter noe som helst kompetanse om båt og båtutstyr, slik at å handle lokalt for å beholde lokal kompetanse og næringsliv er bare en vits. Det vi får her i området er høye priser og dårlig service.

Aner ikke om det er noe spesielt med denne båten, men vanligvis koster en ankervinsj ca 30K for en båt i denne størrelsen. Virker som alle prisene ligger 10 -30K høyere enn normalt.

Det er bare å gå inn på Maritim e.l og se på komponentprisene. Forhandlere etc har lavere priser. Ser man på arbeidspenger/ timepris for å montere dette blir advokater lavtlønnet i forhold.

Vil tro at man kan spare ca 40-50K på å få et annet firma til å montere dette. Garanti/ reklamasjon er den samme uansett.

Det er jo feks en kjent sak at du kan kjøpe en flette ny bil i Danmark, importere den selv og betale alle avgifter og allikevel spare mange 1000sner i fht til å kjøpe bilen i norge, dette må jo være for at den norske importøren betaler mer enn den danske ?

Akkurat dette er litt spesielt. På grunn av at Danmark har sinnsykt høye bilavgifter (godt over de norske) er prisene inn til importør presset ved at de gir ekstra rabatter for å holde beregninggrunnlaget for avgifter nede. I tillegg er ofte danske modeller spekket med mindre ekstrautstyr enn norske. Når du så kjøper denne bilen avgiftsfritt i Danmark og fortoller den inn i Norge vil du derfor få den billigere enn forhandler i Norge har mulighet til å selge den. Så da får du en enklere bil til en lavere pris, og uten norske garantibestemmelser etc. En sjanse å ta, men man sparer jo noen kroner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...