akkkkkar Startet 23.Mars.2003 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2003 Hei, Kan dere hjelpe meg med forkortelsen på følgende uttrykk: nautiske mil knop På forhånd takk. Aslefar Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 23.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2003 Hei Nautisk mil = 1852 m. (Avstand) Knop = nautisk mil pr. time (Hastighet) mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
akkkkkar Svart 23.Mars.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2003 Hei, og takk for respons. Men har disse to uttrykkene noen _forkortelse_? Som f.eks. "km/t"? Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 23.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2003 Dersom sammenhengen ikke kan misforstår, feks i en dekksdagbok brukes ofte "nm" med små bokstaver og uten punktum for nautiske mil. For knop brukes vanligvis hele ordet, men har sett "kn" bli brukt i notat på kart. Engelskspråklige bruker ofte "kt" for fart (knot). Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2003 Knop=`.Feks 12,3` Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2003 Pleier selv å bruke nm og kn men .... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2003 Jeg sjekket nettopp med læreboken i navigasjon som jeg benyttet på styrmannskolen (Reidar Ditlefsen; Navigasjon; 1984). I teksten benyttes "n mil" som forkortelse for nautiske mil. I et kapittel om forkortelser til bruk ved føring av dekksdagbøker skrives imidlertid "N mil" - altså med stor "N". Derimot ser det ut for at "knop" konsekvent skrives helt ut, uten bruk av forkortelse. Kanskje ikke så meget å bli klok av, men det var ihvert teksten i boken. - - - - Selv benytter jeg oftest "nm" og "kn" både i dekksdagbøker og i undervisningssammenheng, noe som altså ikke er helt etter boken..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
PanPan Svart 24.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2003 Ser at Garmin bruker nm og kt , både i engelsk og norsk språk på plotterne sine. Spørsmålet "MapDaddy" stiller er vel verdt en tlf fra ham til en sjømannskole med tilbakemelding hit??? ..... for det finnes vel noen som fortsatt utdanner sjømenn i Norge, får jeg inderlig håpe! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.