Jump to content

Forkortelse av sjø-relaterte uttrykk


akkkkkar

Recommended Posts

Dersom sammenhengen ikke kan misforstår, feks i en dekksdagbok brukes ofte "nm" med små bokstaver og uten punktum for nautiske mil. For knop brukes vanligvis hele ordet, men har sett "kn" bli brukt i notat på kart. Engelskspråklige bruker ofte "kt" for fart (knot).

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket nettopp med læreboken i navigasjon som jeg benyttet på styrmannskolen (Reidar Ditlefsen; Navigasjon; 1984).

 

I teksten benyttes "n mil" som forkortelse for nautiske mil. I et kapittel om forkortelser til bruk ved føring av dekksdagbøker skrives imidlertid "N mil"  -  altså med stor "N".

 

Derimot ser det ut for at "knop" konsekvent skrives helt ut, uten bruk av forkortelse.

 

Kanskje ikke så meget å bli klok av, men det var ihvert teksten i boken.

 

- - - -

 

Selv benytter jeg oftest "nm" og "kn" både i dekksdagbøker og i undervisningssammenheng, noe som altså ikke er helt etter boken.....

 

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ser at Garmin bruker nm og kt , både i engelsk og norsk språk på plotterne sine.

 

Spørsmålet "MapDaddy" stiller er vel verdt en tlf fra ham til en sjømannskole med tilbakemelding hit??? :cool::rolleyes:

 

..... for det finnes vel noen som fortsatt utdanner sjømenn i Norge, får jeg inderlig håpe!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...