Fanafjord Startet 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2012 Har lest alle skrekkhistorier rundt wastegateventilen på denne motoren. Har også funnet den i min motor. Jeg har noen spørsmål: 1. Hvordan sjekker man om den er i orden? Kan man bevege den med aktuatorstång festet eller bør den løsnes? Jeg prøved forsiktig å bevege den med avlsått motor men ingentig skjedde. Er det ok? 2. Hvor oppstår feilen når den først oppstår: I selve ventilien eller aktuator? 3. Hva smøremiddel bør man bruke og hvor putter man det? I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 http://www.pro.facom.fr/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx Med en slik pumpe el.l. pumper du trykk i wastegate klokka. Ved oppgitt trykk skal det være lett å bevege armen som staget er festet i. Armen vrir en aksel inn i turbinhuset som åpner en klaff. Treghet er ikke akseptabelt. Har du ikke en pumpe tilgjengelig må du overvinne fjæra i klokka og da er det vanskelig å kjenne. Problemet er at denne typen wastegateventil ikke tåler sjøluft. Den ruster fast og da brenner du stempler. Du kan ikke løse dette med noen smørespray, Temperaturen her er mange hundre grader og både aksel og hus er begge av stål som ruster. Akselen må ut og pusses fri for rust. Link to post
Jens_P Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Inn på turbo sitter det en arm hvor staget fra styreklokka er koblet til. Dette er holdt sammen av en E-skive. Kommer du til og får tatt av denne skal du kunne bevege armen til wastegate ganske lett. Leddet er i venstre ende av S-formede staget i forgrunn på bildet. Link til bilder: http://www.rib.net/f...11&d=1179358529 http://www.rib.net/forum/attachment.php?attachmentid=26921&d=1179394319 Redigert 6.Oktober.2012 av Jens_P (see edit history) Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TurboThomas Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Er vell ganske lurt og montere et turbotrykksmanometer. ser jo da om den jobber på rett trykk og om wastegate fungerer normalt. Link to post
Fanafjord Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Takker for gode tips! Var ned i båten en tur og prøvde å skyve på staget med håndamakt, men den lot seg ikke bevege i det hele tatt. (uten å løsne den) Enten er fjæren veldig sterk eller hele greia er rustet fast. Er nesten redd det er det siste. Jeg kjørte også en liten tur og prøvde etterpå - ingen resultat. Jeg skal ha båten til verksted, jeg kommer nok å be de å sjekke wastegate ventilen. - Når jeg kjører holder jeg meg under 3000 rpm - regner med at da er belastningen ikke alt for stor. I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jens_P Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Var en her som byttet turbo og satt med hele enheten i fanget, fabrikkny. Det krevet relativt mye kraft å overvinne fjærpresset aktuatoren. Jeg opplever det samme på min motor. Greier ikke å bevege staget så lenge det er koblet sammen. (Motor fra 2007.) Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn